سایه ‌ابر سیاه دلتا بر سر مردم ایران سنگینی می کند

© Photo / IRNAکرونا در ایران
کرونا در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2021
اشتراک
پیک پنجم کرونا در ایران به اوج قله رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، موج کرونا، شمار مبتلایان را افزایش داده است به نحوی که سیستم بهداشتی در چهار گوشه کشور از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب ایران درگیر بحران همه‌گیری کرونا و یا به نوعی دلتا ویروس شده ‌که از شدت همه‌گیری و ابتلای فراوانی برخوردار است.

این روزها سیستم بهداشتی و درمانی ایران حال و روز خوبی  ندارد؛ همه تخت‌های بیمارستانی پر از بیماران کرونایی است و جایی برای دیگر بیماران نیست؛ همه هشدار می‌دهند که اگر رعایت پروتکل های بهداشتی جدی گرفته نشود با بی‌سابقه ترین بحران کرونایی روبه رو خواهیم شد و دیگر قادر به کنترل پیک های بعد کووید 19 نخواهیم بود.

مراکز درمانی از 18 ماه پیش تاکنون بی وقفه در حال خدمت به بیماران کووید و غیر کووید بوده‌اند و مدافعان سلامت در این مدت فرصت استراحت و تجدید قوا نداشته‌اند و اگر مردم سنگر مقابله با ویروس را ترک کنند، مدافعان سلامت به تنهایی قادر به محافظت از جان خیل آسیب‌دیدگان از حملات ویروس نخواهند بود. ‌

دکتر سیماسادات لاری ، سخنگوی وزارت بهداشت ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2021
چرا دستورالعمل‌های بهداشتی در ایران رعایت نمی‌شوند؟

زنگ خطر قرمز کرونایی روز گذشته با رکوردزنی جان باختگان کرونایی و تعداد مبتلایان برای تمام ایران نواخته شد و‌ با نمایان شدن واریانت‌های جدید ویروس کرونا و دلتاویروس در کشور، نگرانی متولیان بهداشت و درمان ‌را بیشتر کرده و بی‌توجهی مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ‌ماسک و رعایت فاصله اجتماعی این نگرانی را افزایش می دهد.

گرچه تزریق واکسن در حال انجام است، اما رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان مهمترین و بهترین عامل برای جلوگیری از ابتلا به کروناست بویژه اینکه به نظر می‌رسد نوع دلتا که این روزها زیاد از آن سخن گفته می شود، از انواع پیشین خطرناک تر است و حتی کسانی که قبلا مبتلا شده اند یا حتی کسانی که واکسن زده اند نیز در برابر این نوع ویروس، ایمنی کامل ندارند.

این روزها تمام ‌‌استان‌ها دچار بحران شده‌اند و همگی به رنگ قرمز درآمده‌اند و ایران یکپارچه به رنگ سرخ درآمد و از طرفی ‌رؤسای بیمارستان‌ها همچنان از طغیان موج پنجم کرونا ‌نگرانی می‌کنند‌ به طوری که وضعیت تهران در برابر موج بیماری کرونا خیلی وخیم است.

پیک پنجم لحظه به‌ لحظه سخت‌تر می‌شود و زمزمه‌های اشباع کامل تخت‌های بستری، کمبودهای دارویی، معطلی‌های چند ساعته در اورژانس و تریاژ بیمارستان‌ها و احتمال خوابیدن مریض‌ها پشت درهای بیمارستان‌ها از سوی رؤسای بیمارستان‌ها آژیر قرمز را در ‌ایران به صدا درآورده است و پزشکان متخصص عفونی با توجه به رویت شواهد موجود و روند پذیرش بیماران بستری هشدار می‌دهند که اگر مردم رعایت نکنند و مسئولان وظایف را انجام ندهند شرایط از آنچه هست به مراتب بدتر خواهد شد.

براساس بررسی‌های انجام شده و شاخص‌های مورد نظر وزارت بهداشت از امروز 16 مردادماه 1400 علاوه بر شهرهای قبلی، این شهرها قرمز خواهند شد: مراغه، مرند، ملکان، هریس (آذربایجان شرقی)، بوکان، پلدشت، سلماس، میاندوآب، نقده (آذربایجان غربی)،بوئین و میاندشت، تیران و کرون،نطنز (اصفهان)،ایوان (ایلام)،دیر (بوشهر)، بن، سامان، کوهرنگ، لردگان (چهارمحال و بختیاری)، بشرویه (خراسان جنوبی)، بردسکن، تایباد،تربت حیدریه، جغتای،خلیل آباد،خواف، فریمان،فیروزه، کلات، گناباد، نیشابور (خراسان رضوی)، فاروج، گرمه (خراسان شمالی)، آغاجاری، امیدیه، ایذه، باغ ملک، دزفول، رامشیر، کارون، مسجد سلیمان (خوزستان)، خدابنده، طارم (زنجان)، بمپور، سیب و سوران (سیستان و بلوچستان).

بیش از 14 میلیون دوز واکسن کرونا توسط حلال احمر به ایران وارد شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2021
بیش از 14 میلیون دوز واکسن کرونا توسط حلال احمر به ایران وارد شده است

علاوه بر آن، اقلید، بوانات، خرم بید، خفر، رستم، سروستان، کوه‌چنار (فارس)، سقز، قروه (کردستان)، رابر (کرمان)، اسلام آباد غرب، جوانرود، سرپل ذهاب (کرمانشاه)، باشت (کهگیلویه و بویر احمد)، املش (گیلان)، میاندورود (مازندران)، خنداب، فراهان (مرکزی)، ابوموسی، هرمز (هرمزگان)، فامنین (همدان). به‌این ترتیب با توجه آخرین آمار منتشر شده از سوی نرم افزار ماسک هم اکنون 336 شهرستان کشور قرمز، 84 شهرستان نارنجی و 28 شهرستان زرد تعیین شده‌ است.

سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر در شرایط کنونی نسبت به پیک‌های قبلی شرایط سختی دارد اظهار داشت: «اکنون رکورد ابتلا و مرگ در پیک پنجم در این استان شکسته شده است. شهرستان دیلم با وجود یک بیمارستان 45 تختی دارای 85 بیمار کرونایی است».

تاکنون یک‌هزار و 517 نفر در استان بوشهر به سبب ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند. تاکنون 357 هزار و 741 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است. تاکنون سه هزار و 961 نفر در ملایر، 2 هزار و 554 نفر در نهاوند و هشت هزار و 84 نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده‌اند.

به دلیل مراجعه زیاد و ازدحام بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های گرگان، هفته گذشته مرکز تزریق سرپایی داروی رمدسیویر در هتل ورزش گرگان (چاله باغ) راه اندازی شد.

تزریق هر دز داروی رمدسیویر بدون بیمه حدود یک و نیم میلیون تومان هزینه دارد و بیمار کرونا در دوره درمانی پنج روزه و تزریق پنج دز از این دارو باید بیش از هفت میلیون تومان پرداخت کند که انتقاد بسیاری از مردم را به دنبال داشته است. هرچند بیمه سلامت استان برای افراد تحت پوشش این بیمه، هزینه این دارو را تا 10 درصد کاهش داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала