هشدار زرد هواشناسی ایران درباره وقوع رگبار باران و رعد و برق

CC BY 4.0 / IRNA / هشدار زرد هواشناسی ایران درباره وقوع رگبار باران و رعد و برق
 هشدار زرد هواشناسی ایران درباره وقوع رگبار باران و رعد و برق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2021
اشتراک
هواشناسی ایران درباره خطر تداوم رگبار باران و تشدید وزش بادهای 120 روزه تا سه‌شنبه هشدار داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، سازمان هواشناسی ایران طی هشدار زرد رنگ اعلام کرد: امروز (17 مرداد) وقوع رگبار باران و رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، همدان، کردستان، شرق کرمانشاه، لرستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، غرب و جنوب اصفهان، ارتفاعات هرمزگان، جنوب کرمان، ارتفاعات استانهای مازندران، البرز و تهران ‌پیش‌بینی می‌شود.

همچنین تداوم فعالیت این سامانه بارشی فردا (18 مرداد) برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، ارتفاعات هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات استانهای تهران و البرز و سه‌شنبه (19 مرداد) برای استان‌های آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، ارتفاعات هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان مورد انتظار است.

هشدار هواشناسی ایران درباره آبگرفتگی و سیلاب در 19 استان کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2021
هشدار هواشناسی ایران درباره آبگرفتگی و سیلاب در 19 استان کشور

در چنین شرایطی احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی موقت و محدود، وزش تند باد موقت و خیزش گرد و خاک وجود دارد. از این رو احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تقویت سازه‌های موقتی، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی ایران همچنین در ادامه نسبت به تقویت اختلاف فشار در سطح زمین و افزایش فعالیت بادهای 120 روزه هشدار داده و آورده است: از امروز تا سه‌شنبه (17 تا 19 مرداد)  وزش باد شدید و گاهی خیلی شدید و طوفان گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی در شمال و غرب سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، خراسان جنوبی، شرق و نیمه جنوبی خراسان رضوی رخ خواهد داد.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی نسبت به احتمال وقوع طوفان شن، خیزش گرد و خاک، کاهش دید، تاخیر در پروازهای احتمالی، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد جاده‌ای و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی خبر داده و نسبت به خودداری از تردد غیر ضروری برای تمام گروه‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ای، محکم کردن سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره توصیه کرده است.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала