گزارش و تحلیل

زیبایی های ورزش هاکی روی یخ

© Photo / Courtesy Azam Sanaeiزیبایی های ورزش هاکی روی یخ
زیبایی های ورزش هاکی روی یخ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2021
اشتراک
دختران برای پیوستن به تیم هاکی روی یخ بانوان فارغ از جنسیت تصمیم بگیرند.

اسپوتنیک — اعظم سنایی کاپیتان تیم ملی اینلاین هاکی بانوان، متولد بهمن سال  ۱۳۶۸ می باشد و از سال ۱۳۸۰ اسکیت را در رشته سرعت شروع کرده است. او در سال ۱۳۸۴ تصمیم گرفت تا هاکی اینلاین یعنی هاکی با اسکیت چرخ دار را امتحان کند چرا که تا سال گذشته هاکی روی یخ در ایران وجود نداشت. از خرداد سال گذشته پیست آیس باکس در مرکز خرید ایران مال افتتاح شده و از این تاریخ همه اعضای تیم اینلاین هاکی، هاکی روی یخ را نیز شروع کردند. این کاپیتان موفق در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده است و هم اکنون در سمت مدیریت ورزشی مشغول بکار است.

اگر علاقمند به این ورزش مفرح و زیبا هستید یا اینکه نمی دانستید که در ایران این ورزش بصورت رسمی آغاز به کار کرده است، با گزارشگر اسپوتنیک همراه باشید تا صحبت های کاپیتان تیم ملی هاکی بانوان در ایران را بشنویم:

اسپوتنیک: هاکی روی یخ چه تفاوتی با هاکی با اسکیت چرخ دار و هاکی روی چمن دارد؟

واقعیت این است که هاکی روی یخ یا هاکی با اسکیت چرخ دار ربطی به هاکی روی چمن ندارد و کاملا دو رشته مجزا می باشند.
دو رشته اینلاین هاکی و آیس هاکی بسیار به هم شبیه هستند و یکسری از تجهیزات نیز کاملا یکی است. برای مثال چوب هر دو هاکی ها شبیه هم است و ابعاد زمین نیز مثل هم است ولی یکسری از قوانین با هم متفاوت است. تفاوت اصلی آنها نیز در این است که اینلاین هاکی چرخ دارد در صورتی که در زیر هاکی روی یخ، بلید وجود دارد که سبب می شود بر روی یخ سر بخورد. هاکی با اسکیت چرخ دار و هاکی روی یخ هر دو زیر نظر فدراسیون اسکیت قرار دارند اما هاکی روی چمن زیر نظر فدراسیون هاکی است.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от AzamSanaei (@azsanaei)

اسپوتنیک: چطور شد که به رشته هاکی علاقمند شدید؟

 من در ابتدا به اسکیت علاقه‌مند بودم و به صورت حرفه ای با اسکیت سرعت شروع کردم. روی آوردن من به رشته اسکیت بسیار اتفاقی و تفریحی بود که به پیشنهاد یکی از اقوام صورت گرفت و قرار بود که بصورت تفریحی به این رشته بپردازم اما به سبب علاقه این رشته را ادامه دادم. در سال ۸۳ و ۸۴ به پیشنهاد مربی ام اینلاین هاکی را شروع کردم و به آن خیلی علاقه مند شدم. در واقع اسکیت سرعت را کنار گذاشته و رشته هاکی را شروع کرده و ادامه دادم. پس از آن که توانستیم امکانات آیس هاکی را داشته باشیم نیز به این رشته روی آوردم چرا که جذابیت آن از اینلاین هاکی بسیار بیشتر است و بسیار مهیج تر است. من همیشه دوست داشتم که ورزش هاکی را روی یخ بازی کنم. در واقع اینلاین هاکی رشته ای است که بازیکنان سراسر دنیا در زمانی که یخ ندارند، آن را بازی می کنند و در ایران به سبب اینکه کلا زمین یخ نداشتیم به اجبار آن را انجام می دادیم. تمرکز اصلی من در حال حاضر هاکی روی یخ است.

اسپوتنیک: با توجه به گرمسیر بودن ایران چگونه امکان انجام ورزش هاکی روی یخ وجود دارد؟

در ایران، در شهرهای تهران و مشهد زمین یخ بصورت سرپوشیده وجود دارد. در تهران زمین "آیس باکس" در مجتمع ایران مال در خردادماه پارسال افتتاح شد که زمینی کاملا استاندارد از نظر ابعاد و طبیعی بودن یخ است. در شهر مشهد نیز زمین یخ خوبی وجود دارد اما متاسفانه در شهرهای دیگر ایران این امکان را نداریم اما جای شکرش باقی است که استارت این کار خورده شده است و قطعا از این به بعد شاهد زمین های دیگری خواهیم بود. خوبی این زمین این است که در طول تمام فصول می توانیم این زمین را داشته باشیم و روی آن هاکی کنیم. در بعضی از کشورهای دیگر فقط در زمستان می توانند هاکی روی یخ انجام بدهند اما در ایران سیستم سرمایشی به گونه ای تعبیه شده است که همیشه دمای زمین را متناسب نگه می دارد و در همه فصول می توانیم از آن استفاده کنیم. امیدواریم که همکاری های لازم و سرمایه گذاری های لازم انجام شود تا بتوانیم در همه شهرها این زمین را داشته باشیم. متاسفانه افتتاح زمین یخ با ظهور بیماری کرونا همراه بود اما خوشبختانه ما توانستیم از موقعیت هایمان خوب استفاده کنیم و یک اردوی مستمری از پارسال شروع کردیم که هفته ای یکبار به تمرین می پردازیم.

© Photo / Courtesy Azam Sanaeiتیم ملی اینلاین هاکی بانوان
زیبایی های ورزش هاکی روی یخ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2021
تیم ملی اینلاین هاکی بانوان

اسپوتنیک: لباس هاکی برای دختران چگونه است و چگونه آن را تهیه می کنید؟

از نظر محدودیت برای خانم ها خوشبختانه باید بگویم که رشته هاکی محدودیتی برای بانوان ایجاد نمی کند چرا که لباس های هاکی کاملا پوشیده است و فرقی برای دختر و پسر ندارد. تنها چیزی که ما علاوه بر بقیه داریم حجاب کوچکی است که زیر کلاه هاکی به سر می کنیم تا گردنمان پیدا نباشد. چرا که همه بدن و موی ما پوشیده است. یکسری از وسایل مانند بلیز هاکی که جرسی نام دارد در ایران تهیه وتولید می شود اما لوازم هاکی که تعدادآنها زیاد است مانند چوب، دستکش، کلاه، آرنج بند، زانو بند و ساق بند و ... باید از خارج از کشور وارد شود که باتوجه به شرایط اقتصادی و گرانی دلار هزینه زیادی در بر دارد اما سعی می کنیم به گونه ای شرایط را مدیریت کنیم. خرید وسایل هاکی به عهده خودمان است و بازیکنان قدیمی به حدی رسیدند که بتوانند هزینه ها را مدیریت کنند و به بازیکنان جدید نیز می گوییم که کم کم وسایل را تهیه کنند تا فشار کمتری به آنان بیاید.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от iranhockeyteam (@iranhockeyteam)

اسپوتنیک:  تحریم ها چه تاثیری بر ورزش شما گذاشته است؟

گرانی دلار زندگی همه را در ایران تحت تاثیر خود قرار داده است چه برسد به ما که تجهیزات خود را از خارج از کشور مستقیما با دلار وارد می کنیم. قیمت خود تجهیزات یک طرف و هزینه وارد کردن آن از طرفی دیگر کار را سخت کرده است، ضمن اینکه وارد کردن آن نیز دردسر خاص خود را دارد و هزینه زیادی را به بچه ها تحمیل کرده است که به سختی از پس آن برمی آییم.

مدال برنز دختران هاکی باز در مسابقات کره جنوبی

آخرین اعزام ما در اینلاین هاکی مربوط به زمانی می شود که به مسابقات آسیایی کره جنوبی رفتیم که بانوان مقام سوم را کسب کردند و آقایان نیز قهرمان آسیا شدند. این در واقع سومین مدال برنز بانوان بود. تیم بانوان تا به حال ۴ بار در مسابقات آسیایی شرکت کردند که از این ۴ بار ۳ بار موفق به دریافت مدال برنز شدیم و بزرگترین دستاورد ما محسوب می شد چرا که سطح مسابقات نسبت به سال های گذشته بسیار بالاتر بود و تیم ها بسیار قوی تر از همیشه بودند اما ما با تلاش و یکدستی توانستیم که تیم میزبان را شکست دهیم و مدال برنز زا از آن خود کنیم.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от AzamSanaei (@azsanaei)

برنامه دختران هاکی باز برای پیروزهای بیشتر

هدف بعدی ما این است که این مدال را خوش رنگ تر بکنیم و بتوانیم در اولین فرصت رنگ مدالمان را تغییر دهیم و هدف نهایی ما قهرمانی آسیا است که تمام تلاش خود را برای آن می کنیم. با توجه به اینکه ما به تازگی عضو فدراسیون جهانی هاکی روی یخ شدیم باید در تمام مسابقات شرکت کنیم تا وارد رنکینگ شویم و با بالا بردن رنک خود بتوانیم در مسابقات جهانی شرکت کنیم. در کنار آن بازی های المپیک زمستانی را در پیش داریم که امیدوارم در نخستین تجربه خود بر روی یخ بهترین مدال را با حداکثر آمادگی بدست آوریم. قالب بازیکنانی که آیس هاکی بازی می کنند چون قبلا اینلاین هاکی بازی می کردند، پایه مناسبی داشتند و وقتی که هاکی را روی یخ تجربه کردیم با پایه مناسب و قوی، پشتکارو تلاش و کوشش و تمرینهایی که در یکسال و نیم گذشته انجام دادیم، تیم هاکی توانست خود را بسیار بالا بکشد و پیشرفت چشمگیری با توجه به زمان کوتاهی که در اختیار بود، در این زمینه داشتند.

اسپوتنیک: هاکی روی یخ کمی برای بانوان عجیب است. آیا دختران از این نظر با مشکل روبرو هستند؟

در جامعه ما فرهنگ به گونه ای است که هر فعالیت فیزیکی هر چقدر هم سنگین تر، برای دختران و بانوان تعریف نشده است. این اتفاق فقط در مورد رشته هاکی نیست و در مورد رشته هایی مانند فوتبال و فوتسال هم وجود دارد اما به نظر من این فرهنگی است که ما قادریم تا آن را تغییر دهیم. از تیم ما فیلم مستندی به نام "جایی برای فرشته ها نیست" ساخته شده است که توصیه میکنم حتما آن را ببینید چرا که یکی از موضوعاتی که در آن مطرح شده بود همین موضوع بود.

برخلاف جامعه مردسالار ایران، مردهای خوبی از جمله پدر، همسر و برادر در کنار تیم ما وجود داشت که سبب شده از تیم ما حمایت کنند. این افراد در کنار ما بودند و به ما یاد دادند که فارغ از جنسیت برای اهداف خود تلاش کنیم. ما خود در این تیم نیز بر این عقیده هستیم که دختر بودن محدودیتی برای ما ایجاد نکرده است. البته سختی هایی نیز وجود دراد که مربوط به این است که رشته ما شناخته شده نیست و بیشتر افراد فقط با تیم پسران هاکی روی یخ آشنا هستند.

© Photo / Courtesy Azam Sanaeiتمرینات تیم ملی اینلاین هاکی بانوان
زیبایی های ورزش هاکی روی یخ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2021
تمرینات تیم ملی اینلاین هاکی بانوان

اسپوتنیک:  اسپانسر شما برای اعزام، دریافت ویزا و شرکت در مسابقات چه شخص یا ارگانی است؟

هر سال متفاوت است و چون ما زیر نظر فدراسیون اسکیت هستیم، رشته‌های تحت پوشش زیادی دارد و تنها هاکی نیست. برای مثال، اسکیت سرعت، اسکیت نمایشی، فری استایل و ... نیز وجود دارد اما بودجه بسیار محدودی در دست دارد که قادر نیست همه رشته ها را پوشش دهد. سالی داشتیم که همه هزینه‌ها بر روی دوش خود بچه‌ها بود و سالی هم بود که اسپانسر همه هزینه‌ها را پرداخت می کرد. در آخرین اعزام، نصف هزینه ها را خود بچه‌های تیم پرداخت کردند، بخشی از ان را اسپانسر و بخشی از آن توسط فدراسیون پرداخت شد بنابراین در هر اعزام شرایط متفاوت است. این را هم باید اصافه کنم که برای رشته هاکی روی یخ اسپانسر بیشتری نسبت به رشته اینلاین وجود دارد چرا که رشته جهانی و المپیکی است. همچنین هاکی روی یخ زیر نظر فدراسیون اسکیت هست و ویزا برای شرکت در مسابقات را از آن طریق دریافت می کنیم.

دختران ایرانی عضو فدراسیون جهانی هاکی روی یخ هستند

حدود یکسال است که ما در رشته هاکی روی یخ عضو فدراسیون جهانی IIHF (International Ice Hockey Federation) شده ایم. قطعا اگر ما اگر فعال باشیم و در ایونت‌های مختلف جهانی شرکت کنیم فدراسیون جهانی خیلی می تواند به ما از نظر مالی، اقامتی و تهیه امکانات و تجهیزات ورزشی کمک کنند اما چون ما تازه به عضو این فدراسیون در امده ایم، موفق به دریافت کمک نشدیم اما در آینده این اتفاق خواهد افتاد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от AzamSanaei (@azsanaei)

اسپوتنیک:  چه مشکلاتی بر سر راه دختران هاکی باز ایرانی وجود دارد؟

نخستین چیزی که ما با آن درگیر هستیم، مشکلات مالی است. در خیلی از موارد اعضای تیم خود مجبور به تامین هزینه ها هستند و در رشته ما تجهیزات بسیار گران است. مثلا در حال حاضر اگر چوب هاکی بشکند، به سختی می توان دوباره آن را تهیه کرد و ممکن است ماهی یکبار و حتی دو ماه یکبار چوب هاکی شکسته شود و هزینه آن در ارزان ترین حالت بالای ۱۰۰ دلار است.

مشکل دوم ما این است که زمین مناسب در همه شهرها وجود ندارد و فقط یک زمین استاندارد در تهران و یک زمین در مشهد داریم و این محدودیت بزرگی است چرا که افراد تیم باید از شهرهای مختلف برای ورزش هاکی به تهران بیایند و مشکل اقامت و ... در کنار آن بوجود می آید.

مشکل سوم ما که همه در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند، مشکل کروناست. این مشکل امکان برنامه ریزی و تمرین مستمر و درست را از ما گرفته است. ورزش ما یک ورزش تیمی است و حداقل تعداد ما ۲۰ نفر است و باید با هم تمرین کنیم که کرونا شرایط را برای ما سخت کرده است‌. اما تیم بانوان غیر از این مشکلات عمومی مشکل دیگری ندارد چرا که ورزش ما یک ورزشی است که پوشش کاملی دارد و ما مشکل حجاب نداریم. همچنین تا به امروز هر اتفاقی که می توانست برای تیم پسران بیفتد، برای دختران نیز افتاده است. جناب اقای صدقی، رئیس انجمن هاکی و سرمربی تیم های ملی بسیار ما را حمایت کردند. فقط از نظر جامعه شاید شرایط برای دختران کمی سخت تر و محدود تر است اما از نظر فدراسیون نمی توانم بگویم چون دختر هستیم محدودیت خاصی وجود دارد.

 الگوهای ورزشی کاپیتان تیم هاکی بانوان

قطعا الگو وجود دارد و باید الگوبرداری صورت گیرد اما من شخصا نمی توانم بگویم که یک شخص خاص در زمینه هاکی الگوی من بوده است. قطعا مربیان من نخستین الگوهای من می باشند و غیر از این ها بازیکنان خوب بسیاری در سطح جهانی وجود دارد که هر کدام از آنها درسی برای یاد دادن دارند و من سعی می کنم که همیشه همه بازیکن‌ها را در نظر بگیرم و از همه آنها الگوبرداری کنم.

 نظر کاپیتان هاکی در مورد اوبچکین

اوبچکین یکی از اسطوره‌های ورزش هاکی است که با وجود اینکه سن بالایی دارد اما بازیکن بشدت موثری چه از نظر فیزیکی و بدنی در زمین و چه از نظر روانی محسوب می شود. او نه تنها برای تیم خود موثر است بلکه می تواند بر روی تیم مقابل نیز اثر بگذارد. هنوز بعد این همه سال که بازیکن جوانتر بسیاری به عرصه هاکی معرفی شدند اما او جزو بازیکنان خوب است. هنوز امکان ندارد که او بدون گل از زمین بیرون بیاید و همچنان می توان از او یاد گرفت.

اسپوتنیک:  آیا برنامه‌ای برای بازی های دوستانه با تیم های پیشروی هاکی مثل روسیه، کانادا و سوئیس دارید؟

بله قطعا چرا که یکی از مهمترین عوامل پیشرفت ما همین اتفاق است. ما خوشبختانه در عرصه اینلاین این موقعیت را داشتیم که مسابقات مختلف با تیم های پیشرو را تجربه کردیم اما در عرصه هاکی روی یخ تا بحال تجربه مسابقه رسمی یا دوستانه را نداشتیم.

اعزام به کشورهایی مانند روسیه، کانادا و سوئیس برای ما کار راحتی نیست و بهتر است که از کشورهای همسایه که اعزام به آنان هزینه کمتری در بر دارد، مانند ترکیه و امارات شروع کنیم. امیدوارم که روزی برسد که  هم از نظر کرونا و هم از نظر هزینه بتوانیم با کشورهای خوبی مانند روسیه و کانادا که قطعا سبب پیشرفت تیم هاکی ما می شوند، مسابقه دهیم. البته باید بگویم که رقابت با کشورهای پیشرو مانند روسیه و کانادا کار راحتی نیست چرا که آنان قدمت ۱۰۰ ساله ای در زمینه هاکی روی یخ دارند اما ما فقط یکسال است آن را شروع کردیم و رسیدن به آن کار یک یا دو سال نیست اما ما تمرکز بر این داریم که بتوانیم به جایگاه آنان برسیم و برای نوجوانان برنامه ریزی کردیم تا از سنین پایین بتوانند وارد این رشته شوند. در کل دنیا اگر به بازیکنان موفق نگاه کنیم متوجه می شویم که آنها از سنین پایین این ورزش را شروع کردند اما در ایران از سن ۱۴یا ۱۵سال این ورزش شروع می شود که سن جالبی نیست. خوشبختانه ما در حال برنامه ریزی برای نسل جدید هاکی هستیم و امیدواریم که در آینده بتوانیم به این تیم ها برسیم و با آنها رقابت کنیم. اما در حال حاضر نمی توانم بگویم که در حد رقابت با آنان هستیم چرا که در رشته هاکی تقسیم بندی صورت می گیرد و تیم ها بر اساس توانایی خود تقسیم بندی می شوند و تیم ایران در حال حاضر نمی تواند با تیم های مطرح بصورت رسمی بازی کند اما بصورت غیر رسمی بسیار علاقه مند هستیم که بتوانیم با آنها بازی دوستانه انجام دهیم و چنین تجربه هایی برای یادگیری و پیشرفت تیم ما بسیار مفید است.

اسپوتنیک: چه برنامه هایی برای مسابقات بین المللی دارید؟

نخستین ایونتی که ما می توانستیم در آن شرکت کنیم، چلنج کاپ آسیا بود که قرار بود اردیبهشت امسال در کشور فیلیپین برگزار شود اما بخاطر شرایط کرونا کنسل شد و به احتمال زیاد در همان تاریخ در سال آینده در فیلیپین برگزار خواهد شد اما بخاطر شرایط هنوز قطعی نشده است. از طرفی دیگر تیم هاکی روی یخ بانوان به تازگی مجوز حضور در مسابقات جهانی را از فدراسیون جهانی هاکی دریافت کرده و به احتمال خیلی زیاد این مسابقات در بلغارستان و رومانی برگزار خواهد شد. قرار است که بزودی جلسه‌ای در همین رابطه برگزار گردد و در مورد آن تصمیم گیری شود. اگر این مسابقات جهانی برگزار شود، تیم هاکی بانوان نیز می تواند در آن شرکت کند. ما اعضای تیم را از شهریور سال گذشته در اردو نگه داشتیم ‌و سعی کردیم تا آمادگی آنان را با وجود تمام مشکلات و پروتکل‌های بهداشتی حفظ کنیم. سعی می کنیم که حداقل هفته‌ای یکبار اعضای تیم را در اردو داشته باشیم البته این دو هفته تمرینات بخاطر ویروس کرونای دلتا متوقف شده است.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от iranhockeyteam (@iranhockeyteam)

اسپوتنیک: تمرینات در شرایط کرونا چطور است؟

قالب تمرینات اعضای تیم، تمرینات انفرادی مانند بدنسازی و ... است که بچه ها تمرین کرده و فیلم های خود را به اشتراک می گذارند. فیلم‌ها چک می شود و به بچه‌ها تمرین جدید داده می شود. هفته‌ای یک جلسه نیز در روزهای دوشنبه همه به زمین یخ می آیند و همه باهم بصورت تیمی تمرین می کنند. البته هر ماه نیز تست آمادگی جسمانی و تست آمادگی برای هاکی از اعضای تیم گرفته می شود و شرایط جسمانی آنان سنجیده می شود و با توجه به پیشرفت آنان، برنامه جدیدی برای آنان می ریزیم.

اسپوتنیک: توصیه شما به دختران نوجوان برای جذب شدن به رشته هاکی چیست؟

توصیه من به دختران نوجوان این است که فارغ از جنسیت تصمیم‌گیری کنند و به این فکر نکنند که چون دختر هستند نمی توان موفق بود و یا محدودیتی وجود دارد. قطعا این طور نیست و وارد این رشته شدن کار عجیب غریبی نیست. ما در تلاش هستیم که برای تهیه تجهیزات به آنان کمک کنیم و برای شروع توصیه می کنیم که با یک اسکیت کار خود را شروع کنند و خرد خرد بقیه تجهیزات را تهیه کنند چرا که ما خود بیشتر از همه درک می کنیم که تهیه تجهیرات چقدر می تواند هزینه‌ بر باشد. صادقانه باید در آخر بگویم که دنبال کردن این ورزش هیچ خدشه ای در زندگی افراد وارد نمی کند و این رشته جلوی کار یا تحصیل آنان را نخواهد گرفت چرا که من خود یک نمونه هستم که هم در یک دانشگاه خوب تحصیل کردم و هم شغل خود را دارم.

رشته هاکی روی یخ آینده بسیار روشنی دارد و امیدوارم که متقاضیان بیشتری برای این رشته وجود داشته باشد چرا که هر چقدر متقاضی بیشتر باشد، مسلما اتفاق‌های بهتری برای آن می افتد و اسپانسرهای بیشتری جذب آن خواهند شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала