ویروس دلتا بلای جان ایرانیان

© AP Photo / Ebrahim Norooziویروس دلتا بلای جان ایرانیان
ویروس دلتا بلای جان ایرانیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2021
اشتراک
با افزایش تعداد مبتلایان و فوتی های ناشی از گونه جدید ویروس کرونا، ایران با بحرانی به مراتب سخت تر دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش اسپوتنیک، از اوایل تابستان امسال با پیدایش علائمی از گونه دلتای ویروس کووید-۱۹ در مناطق جنوب شرقی ایران و اندکی بعد در دیگر استان ها بسیاری از مقامات هشدار داده بودند که درصورت بی‌ توجهی و اقدامات لازم در شیوع این نوع از ویروس جهش یافته، ایران دوباره درگیر بحرانی دیگر می‌ شود با این تفاوت که این بحران نسبت به پیک های گذشته به مراتب سخت تر و بیشتر از ابتدای اپیدمی خواهد بود.

کرونا در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.08.2021
تهران در محاصره «دلتا کرونا» قرار گرفته است

ویروس دلتا که با نام ویروس هندی کرونا نیز نام برده می شود، سویه جدیدی است که برای نخستین بار در هند یافت شد و از اواسط ماه ژوئن امسال به سرعت گسترش یافت و خبرساز شد.

نوع دلتا بسیار مسری است، به نظر می‌رسد که علائم نوع دلتا با نوع اصلی کرونا یکسان باشد. با این حال، به گفته پزشکان و ناظران بهداشت، مبتلایان به نوع دلتا، به ویژه افراد جوان، سریع‌تر بیمار می‌شوند. تحقیقات اخیر نشان داده که نوع دلتا با سرعت و شدت بیشتری در دستگاه تنفسی رشد می‌کند.

روز گذشته با یک جهش ۴۵ نفری در فوت بیماران مبتلا به کرونا تعداد جان‌ باختگان ایران، در یک شبانه‌ روز از ۳۶۶ نفر به ۴۱۱ نفر رسید. همچنین با افزایش ۵ هزار نفری بیماران نسبت به روز قبل، تعداد مبتلایان ۳۷ هزار و ۱۸۹ نفر شد. تنها یک قدم مانده تا رکورد جدیدی در تعداد فوتی‌ های کرونا ثبت شود. در ۱۶‌ ماه گذشته، بالاترین میزان قربانیان این ویروس با ۴۹۶ نفر در ۶ اردیبهشت امسال (۱۴۰۰) ثبت شد. از اوایل مرداد هم روند ابتلای روزانه به این بیماری با جهش دلتا به بیش از ۳۰ هزار نفر رسید.

با افزایش این سویه جدید در ایران، شهروندان این کشور با نگرانی خواستار انجام اقدامات لازم و ضروری از سوی مقامات شدند؛ کاربری در اینستاگرام نوشت: ایران در آستانه بزرگترین بحران تاریخ است.

View this post on Instagram

A post shared by @health_iran

سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا نیز با افزایش میزان فوتی های کشور گفت: سن و سال اصلا مطرح نیست، دیروز کودکی را دفن کردیم، جوان ٢٠ ساله، ٣٠ ساله و... شرایط بهشت زهرا غیر قابل تصور است، تعداد متوفی خیلی زیاد است.

کاربر دیگری نوشت: فاجعه رقم خورده ، هیچ جایی برای بستری شدن وجود نداره ، بیمار بشین میرین باغ رضوان ، البته اونجا هم باید تو صف باشین تا خاکتون کنن، صف آمبولانس ها در انتظار تخت خالی، بیمارستان کاشانی اصفهان منتظر هیچ کمکی نباشید، خودتون مواظب باشین، همه اونایی که امروز مردن، فکر میکردن کرونا مال بقیه است!  مراقب خودتون و عزیزانتون باشید!

علیرضا زالی در این زمینه اظهار داشت: پس از گذشت ۷ هفته از خیز پنجم کرونا در تهران، همه‌ شاخص‌ های کرونایی در تهران افزایشی است و متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته در تهران ۱۲۰ نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند.

زالی درباره اثرگذاری افزایش تعداد مراجعه‌ کنندگان به مراکز درمانی و ایجاد کمبودها نیز گفت: کمبود‌ها در زمینه‌ های نیروی انسانی، تخت‌ های بیمارستانی، منابع مالی و اعتبارات چالش جدی بیمارستان‌ های تهران است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران افزود: هم اکنون ۹۳۹۱ بیمار در بیمارستان‌ های تهران بستری هستند که ۲۵۰۰ نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌ های ویژه است. در شبانه روز گذشته ۲۰۵۵ بیمار جدید بستری شدند که ۲۳۰ مورد در بخش‌ های ویژه بوده است.

به گفته این مقام مسئول در ستاد ملی مقابله با کرونا درصورتی که روند با همین شرایط ادامه پیدا کند هفته‌ های سخت‌ تری در پیش است و باید آماده ثبت فوت روزانه حدود ۶۰۰ نفر نیز باشیم چون موج پنجم با توجه به فعالیت ویروس دلتا کاملا متفاوت از آنچه تا کنون تجربه شده؛ است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала