گزارش و تحلیل

اس- 400؛ اهمیت آن برای دفاع از ترکیه و اروپا

© Sputnik / Grigori Syssoev  /  مراجعه به بانک تصاویر اس- 400؛ اهمیت آن برای دفاع از ترکیه و اروپا
اس- 400؛ اهمیت آن برای دفاع از ترکیه و اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.08.2021
اشتراک
فعالیت های نظامی در سوریه و تنش های موشکی اخیر بین اسرائیل و فلسطین، ترکیه را وادار کرده است تا به دنبال دفاع قوی تری از خود باشد.

اسپوتنیک - چرا موضع قوی ترکیه در مورد S-400 ترکیه ای که هنوز در اتحادیه اروپا پذیرفته نشده است مورد بحث است، در حالی که یونان، عضو اتحادیه اروپا، علاوه بر S-300، در سال 1999 قراردادهای جدیدی با روسیه امضا کرد و در 2004 در مورد خرید سیستم های پدافند هوایی کم ارتفاع قراردادهای جدیدی با روسیه بسته است؟ چرا این واقعیت که این سامانه ها در سیستم ملی دفاع هوایی یونان ادغام شده اند مورد بحث نیست؟ اما ادامه فعالیت نظامی در سوریه و تنش های موشکی بین اسرائیل و فلسطین ، ترکیه را که یکی از نزدیک ترین کشورهای منطقه به اروپا است، وادار می کند تا اقدامات جدی تری برای آینده انجام دهد. کارشناسان نظامی تقریباً اتفاق نظر دارند که S-400 معتبرترین سیستم دفاعی در جهان است.

آمریکا ترکیه را از برنامه F-35 حذف کرد

پس از خرید سیستم دفاع هوایی پیشرفته S-400 روسیه در سال 2019 توسط آنکارا، ایالات متحده ترکیه را از برنامه F-35 Lightning II Jet حذف کرد. واشنگتن، متحد ترکیه در ناتو، گفت که این سیستم می تواند توسط روسیه برای به دست آوردن اطلاعات طبقه بندی شده در مورد هواپیماهای لاکهید مارتین F-35 مورد استفاده قرار گیرد و با سیستم های ناتو ناسازگار است.  با این حال، ترکیه همچنان اصرار دارد که  S-400 با سیستم های ناتو ادغام نمی‌شود و تهدیدی برای این اتحادیه نخواهد بود. ترکیه با توجه به این واقعیت که سیستم دفاعی قدرتمند آن نه تنها امنیت داخلی بلکه امنیت فرامرزی را نیز تضمین می کند، بر این باور است که دفاع خود تا حدی دفاع از اروپا نیز خواهد بود.

آنکارا به دلیل تحریم واشنگتن از خرید محموله دوم S-400 صرف نظر نمی کند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2021
آنکارا به دلیل تحریم واشنگتن از خرید محموله دوم S-400 صرف نظر نمی کند

ترکیه تلاش می کند نگرانی ها را برطرف کند

پس از اولین ملاقات شخصی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با رئیس جمهور آمریکا جو بایدن در چارچوب اجلاس سران ناتو در 14 ژوئن 2021 ، نه در سطح دولت اردوغان و نه مقامات نظامی ترکیه اعلام نکردند که آنکارا از توافق با مسکو درباره سامانه های موشکی S-400 عقب نشینی کرده و یا قصد دارد این کار را بکند. علاوه بر این، هولوسی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه و دیگر مقامات ارشد تاکید می کنند که ترکیه مصمم است S-400 را در سیستم پدافند هوایی خود ادغام کند. ترکیه به کار خود برای رفع نگرانی ها از جمله نگرانی ایالات متحده در این زمینه از طریق تشکیل گروه های کاری مشترک ادامه می دهد. ترکیه اطمینان دارد که موانع احتمالی را می توان به راحتی از طریق مذاکرات دیپلماتیک برطرف کرد.

هدف S-400 حمله نیست

 پیشینیان S-400 دارای تکنولوژی بالا، از جمله S-300 ساخت شوروی ، به عنوان بخشی از یک سیستم ضد هوایی واحد مستقر در سراسر کشور توسعه داده شدند. مزیت S-400 این است که  می تواند به طور مستقل عمل کند ، بنابراین می توان از آن بدون ادغام با سیستم دفاعی ناتو استفاده کرد.

سیمون وزمَن  Siemon Wezeman، کارمند  SIPRI پژوهشگر ارشد در برنامه هزینه های دفاعی، می گوید که گنجاندن S-400 در یک مجموعه دفاعی وسیعتر، مزایای عظیمی خواهد داشت و آن را "بسیار موثرتر" می کند. به عنوان مثال ، نیروهای مسلح روسیه از S-400 در برابر حملات هوایی دشمن با استفاده از سیستم پدافند هوایی میان برد به روز رسانی شده   Pantsir-S1 دفاع می کنند. کارشناسان دائماً بر لزوم تنوع بخشیدن به دفاع ترکیه با کمک سامانه های S-400  به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک و سیاست نظامی آن تاکید می کنند. علاوه بر این ، همانطور که در آمریکا و ناتو می دانند، S-400 ، که به عنوان یک سیستم دفاعی طراحی شده است، نمی تواند برای اهداف تهاجمی مورد استفاده قرار گیرد. مخالفان استفاده ترکیه از  S-400 برای تقویت سیستم دفاعی این کشور باید دلایل قانع کننده تری بیابند ، زیرا در غیر این صورت ترکیه به شدت بر استراتژی کاربردی کنونی پافشاری خواهد کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала