موفقیت در کاهش ارز اختصاصی به دارو و تجهیزات پزشکی در ایران در سال 99

© Fotolia / mimon موفقیت در کاهش ارز اختصاصی به دارو و تجهیزات پزشکی در ایران در سال 99
 موفقیت در کاهش ارز اختصاصی به دارو و تجهیزات پزشکی در ایران در سال 99  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.07.2021
اشتراک
کاهش مجموع ارزبری دارو و تجهیزات پزشکی، نشان دهنده افزایش تولید این اقلام در ایران دارد. دارو و تجهیزات کرونا در سال 99 در ایران ۵۶۰ میلیارد هزینه داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل ایسنا،  بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، در سال ۱۳۹۷ میزان ارز تخصیصی برای دارو و تجهیزات پزشکی ۳.۷ میلیارد دلار بوده که سازمان غذا و دارو از طریق افزایش زیرساخت های تولید در ایران، صرفه جویی کرده و این رقم را در سال ۱۳۹۸ به سه میلیارد دلار کاهش داد.

داروخانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2020
کارشناس: مشکل دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی است

در عین حال به گفته دکتر محمدرضا شانه سازرییس سازمان غذا و دارو در ایران، در سال ۱۳۹۸ سه میلیارد دلار به عنوان ارز دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت و در سال ۱۳۹۹ این رقم به ۲.۵ میلیارد دلار ارز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی رسید. که نشان از کاهش ارز اختصاصی به تولید داروی خارجی دارد.

بر این اساس طبق گزارش عملکردی که از سوی سازمان غذا و دارو ایران منتشر شده است، یکی از اقدامات این سازمان، کاهش مجموع ارزبری دارو و تجهیزات پزشکی اعم از جمع ارز ترجیحی و نیمایی بوده است که مبین افزایش تولید داخل است؛ به نحوی که در سال ۱۳۹۷ عدد ارز اختصاص یافته به دارو و تجهیزات پزشکی، ۴.۷ میلیارد دلار و در سال ۱۳۹۸ عدد ۳.۴ میلیارد دلار بوده است. سپس این عدد در سال ۱۳۹۹ با وجود تحمیل بار تقریبی ارزی معادل ۵۶۰ میلیون دلار بابت تدارک اقلام و داروهای مورد استفاده در کرونا، تامین ارز مورد نیاز در این حوزه در همان حد ۳.۴ میلیارد دلار ثابت باقی مانده است.

لازم به توضیح است که در سال ۱۳۹۹ حداقل ۵۶۰ میلیون دلار بابت تامین اقلام تجهیزات پزشکی و دارویی مورد نیاز در مبارزه با بیماری کرونا هزینه شده است که در صورت کسر این مبلغ کاهش بیش از پیش ارز مورد استفاده در حوزه سازمان غذا و دارو قابل دستیابی خواهد بود. به عبارت دیگر کاهش مصرف ارز به میزان ۲.۸۴ میلیارد دلار در صورت عدم تحمیل ارزبری ناشی از بیماری کرونا طبق برنامه ریزی انجام شده، محقق می‌شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала