آخرین نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل در رابطه با برجام

© Sputnik / Akbar Sharifiniaraghآخرین نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل در رابطه با برجام
آخرین نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل در رابطه با برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.07.2021
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت که ۶سال "عدم اجرای برجام از سوی غرب" را در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، مستند نموده است.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در تاریخ ۲۰ جولای - مصادف با ششمین سالگرد قطعنامه ۲۲۳۱ - ۶ سال (عدم) اجرای برجام از سوی غرب را در نامه‌ای که شاید آخرین و مهمترین نامه من به دبیر کل سازمان ملل متحد باشد، مستند کردم.

ظریف افزود: این نامه امروز به صورت آنلاین منتشر شد و به زودی به چاپ می‌رسد.

در بخشی از این نامه آمده است: در سال ۱۳۹۴ پس از  ۱۳ سال مذاکرات پیچیده ایران و پنج عضو دائمی این شورا به علاوه آلمان برنامه جامع اقدام مشترک را منعقد کردند که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ تایید و به آن قطعنامه ضمیمه شد.

با این حال آمریکا با کمک و تشویق همدستان اروپایی خود، هرگز بسیاری از  مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام را با حسن نیت اجرا نکرد، مشارکت کنندگان غربی برجام همچنان به استفاده از فشار اقتصادی برای دستیابی به اهداف سیاسی نامشروعی که در طی مذکرات طولانی و خسته کننده برجام نتوانسته بودند به آن دست یابند ادامه می‌دهند.

ایران مواضع خود را در جلسه شورای امنیت در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ و بلافاصله پس از تصویب قطعنامه به وضوح بیان کرد با این حال تمام تعهدات خود ذیل برجام را با حسن نیت انجام داد که توسط گزارش‌های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی – حتی ۱۵ ماه پس از خروج غیر قانونی آمریکا – تایید شده است.

آمریکا و سه کشور اروپایی، بارها سوء نیت خود را برای وادار کردن ایران به مذاکره مجدد درباره آن مفاد از طریق فشار اقتصادی و باج خواهی اعلام کرده اند، چنین مقاصدی – که به خودی خود نقض فاحش بندهای ۲۸ و ۲۹ برجام است – به صورت خصوصی  و حتی عمومی،  پس از روز اجرایی شدن برجام بیان شده اند و توسط رییس جمهوری پیشین آمریکا ترامپ  - و متاسفانه سه کشور اروپایی  - از سال ۲۰۱۷ تکرار شده‌اند.

دولت بایدن دوباره با کمک و هم دستی سه کشور اروپایی از زمان آغاز به کار خود در ژانویه ۲۰۲۱ تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایرانیان را به عنوان اهرم فشار خیالی برای دستیابی به همان اهداف، داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала