چرا اغلب کسب و کارهای اینترنتی موفق نمی شوند

© Fotolia / NOBUچرا اغلب کسب و کارهای اینترنتی موفق نمی شوند
چرا اغلب کسب و کارهای اینترنتی موفق نمی شوند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.07.2021
اشتراک
اغلب کسانی که به نحوی در زمینه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت داشته و دارند، کسب و کار اینترنتی خود را شکست خورده می دانند! و ادعا دارند که این عرصه، بازخورد مناسبی ندارد.

در پاسخ به این افراد باید گفت که مشکل مربوط به پتانسیل کسب و کارهای اینترنتی نیست، بلکه این شما هستید که دانش یا تسلط لازم برای راه اندازی، مدیریت و توسعه اصولی کسب و کار را ندارید. این پاسخ ممکن است مورد اعتراض بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی واقع شود اما باید پذیرفت که کاملا حقیقت دارد. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع پرداخته و راهکارهای رسیدن به موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی را ارائه نماییم. مجموعه مباحثی که در این مطلب، مطرح خواهند شد عبارتند از:

- عمده دلایل شکست خوردن کسب و کارهای اینترنتی
- ملزومات راه اندازی کسب و کار اینترنتی
- ملاحظات ضروری برای مدیریت کسب و کار اینترنتی
- ملاحظات ضروری برای توسعه کسب و کار اینترنتی

توجه داشته باشید که در این مطلب بصورت اختصاصی به کسب و کارهای پایه ریزی شده بر روی وب سایت خواهیم پرداخت و سایر موارد نظیر کسب و کارهای آنلاین واقع در شبکه های اجتماعی، اَپ و … در موضوع اصلی این مطلب قرار ندارند.

عمده دلایل شکست خوردن کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کارهای آنلاین یا اینترنتی قواعد خاص خود را دارند و اگر کسب و کاری خارج از این قواعد عمل کند به احتمال زیاد منجر به شکست و نابودی آن خواهد شد. همه ما می دانیم که بخش قابل توجهی از اعتبار و ارزش یک وب سایت به میزان بازدیدکننده واقعی آن وابسته است. این میزان بازدید نیز قطعا به واسطه محتوا و عملکرد خوب آن بدست آمده و احتمال اینکه یک سایت پربازدید، محتوا و کارایی خوبی نداشته باشد تقریبا نزدیک به صفر است! پس تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که یک وب سایت موفق دارای محتوا و کارایی مطلوبی بوده و مستعد بدست آوردن بازدیدهای زیادی می باشد. توجه داشته باشید که مستعد بودن به معنی این نیست که هر سایتی دارای محتوا و عملکرد خوبی باشد حتما بازدید بالایی خواهد داشت! بلکه به این معنی است که زیرساخت لازم برای رسیدن به بازدید بالا فراهم است و باید اقدامات لازم جهت دستیابی به این موضوع مهم صورت گیرد. از عمده دلایل شکست خوردن کسب و کارهای اینترنتی مبتنی بر وب سایت، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- عدم رعایت اصول اولیه نظیر انتخاب صحیح نام و برند، راه اندازی صحیح وب سایت
- عدم رعایت موارد فنی و امنیتی
- عدم داشتن یک استراتژی تدوین شده و مشخص
- عدم توجه به راهکارهای اصولی فعالیت در وب
- عدم توجه به راهکارهای اصولی جذب بازدیدکننده واقعی و هدفمند
- عدم توجه به اصل برندینگ، تبلیغات و سئو
- عدم توجه به مدیریت و نگهداری کاربران و بهبود مداوم روش های فعالیت
- عدم توجه به نیازهای واقعی کاربران و مخاطبان
- عدم توجه به رقبا
- نبود سازوکار مدیریتی صحیح برای مجموعه

ملزومات راه اندازی کسب و کار اینترنتی

باید توجه داشت که راه اندازی صحیح وب سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا زیرساخت کسب و کار ما خواهد بود. در قدم اول ما می بایست یک نام و برند خوب را برای خود در نظر گرفته و آنرا ثبت نماییم. در ادامه می بایست الزامات فنی از قبیل خرید هاست و دامنه، انتخاب سیستم مدیریت محتوا، نصب سیستم مدیریت محتوا، طراحی کامل وب سایت و تامین امنیت را انجام دهیم. توجه داشته باشید که الزمات فنی، تنها انجام موارد ذکر شده فوق نبوده و دارای جزئیات بسیار زیادی می باشد.

ملاحظات ضروری برای مدیریت کسب و کار اینترنتی

مدیریت کسب و کارهای اینترنتی یک دانش تمام عیار محسوب می شود و نباید به سادگی از کنار آن گذشت. مدیریت کسب و کار از ابتدایی ترین مراحل راه اندازی گرفته تا بالاترین سطوح فعالیتی را شامل می شود. شاید این موضوع کمی عجیب باشد که اصلی ترین وظیفه یک مدیر یا مجموعه مدیریتی در مرحله اول، حفظ کسب و کار بوده و در ادامه، گسترش و توسعه آن است. یک کسب و کار موفق دارای راس مدیریتی مجرب، متعهد، باهوش و دارای مهارت های روانشناسی می باشد. تصمیم های درست و منطقی در شرایط های بحرانی را می توان مهمترین نقطه مدیریت یک کسب و کار دانست. به نحوی که اگر تصمیم درستی گرفته شود منجر به پیشرفت و در بدبینانه ترین حالت موجب جلوگیری از نابودی و به وجود آمدن صدمات جبران ناپذیر خواهد شد. مدیریت کسب و کار می بایست بر اساس دانش روز صورت گرفته و دارای چهارچوب محکمی باشد. چند مورد از مواردی که شامل مدیریت کسب و کار آنلاین می شوند به شرح زیر می باشد:

- مدیریت و نظارت بر روند فعالیتی کسب و کار
- تعیین نقشه راه برای ادامه فعالیت کسب و کار
- داشتن استراتژی های متفاوت برای شرایط های مختلف و بخصوص شرایط بحرانی
- تعامل نزدیک با عوامل کسب و کار به جهت هماهنگی، رفع مشکلات و ساده سازی
- نظارت دقیق و مستمر بر فعالیت های تبلیغاتی و برندینگ
- تهیه داده های اطلاعاتی از کسب و کارهای مرتبط و رقیب به منظور تحلیل و ارزیابی

ملاحظات ضروری برای توسعه کسب و کار اینترنتی

یکی از قوانین و قواعد نانوشته ای که برای تمامی کسب و کارها وجود دارد میل به تکامل بیشتر است. به این معنی که اگر ارکان اصلی یک کسب و کار به نوعی جاه طلب نباشند دیر یا زود، کسب و کارشان از رونق خواهد افتاد. پس پیشنهاد می شود شخص یا اشخاصی در راس مدیریتی یک کسب و کار باشند که علاوه بر داشتن مهارت های مدیریتی، دارای روحیه جاه طلبانه بوده و هیچ موقع راضی به توقف و کافی دانستن اقدامات نباشد. توسعه کسب و کارهای اینترنتی در قالب و مقیاس های بسیار بزرگ و متعددی قابل اجراست. از جمله موارد مربوط به توسعه کسب و کارهای اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- توسعه دامنه فعالیت در حوزه مورد نظر
- همکاری هدفمند با کسب و کارهای مرتبط و موفق
- وجود طرح های پژوهشی برای کسب و کار
- فراهم نمودن بسترهای لازم جهت فراگیر شدن کسب و کار
- فعالیت در سطح بین المللی

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала