گزارش و تحلیل

نیمی از تولید واکسن کوبا متعلق به ایران خواهد بود

© Photo / Shiva abshenasنیمی از تولید واکسن کوبا متعلق به ایران خواهد بود
نیمی از تولید واکسن کوبا متعلق به ایران خواهد بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2021
اشتراک
روز گذشته دکتر ویسنته ورز بنکومو رئیس موسسه تولید واکسن فینلای کوبا که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد، با وزیر امور خارجه ی این کشور نیز دیدار داشت.

دکتر ویسنته در این دیدار توضیحاتی در رابطه با همکاری  موسسات واکسن سازی دو کشور جهت تولید واکسن کوید ۱۹ و ویژگی های منحصر به فرد این واکسن ارائه کرد.

روز سه شنبه ۵ ام مرداد ماه نیز نشست خبری دکتر علیرضا بیگلری رییس سازمان انستیتو پاستور و پروفسور ویسنته رییس موسسه فینلای کوبا برگزار شد.

اقای دکتر وینسته ورز بنکومو پیرامون این واکسن به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

واکسن بی خطر است و این پیش بینی ما نیز بود، فاز یک و فاز دو این واکسن در کودکان در کشور کوبا آغاز شده و امیدواریم تا پایان تابستان نتایج مطالعه روی کودکان مشخص می شود و می‌توان کودکان را نیز واکسینه کرد.

اثربخشی ۹۱.۲ دهم درصد این واکسن نیز در شرایطی بود که ویروس کرونا آفریقای جنوبی در کوبا فعال بود، این اثربخشی با دو دوز همراه با یک دوز یادآور میسر خواهد شد.

افرادی که سابقه بیماری کرونا را داشتند میتوانند از دوزهای یادآور استفاده کنند و این دوز یادآور می تواند برای سایر واکسن ها نیز استفاده شود، ما بر این باوریم سوپرانوی پلاس ایمنی مناسبی را در برابر واریانت های موجود و شناخته شده ایجاد می کند در عین حال این ظرفیت وجود دارد که بتوانیم تغییراتی را در آن ایجاد کنیم که بتواند در برابر سایر واریانت های جدید بیماری نیز ایمنی ایجاد کند.

دکتر ویسنته ورز بنکومو رئیس موسسه تولید واکسن فینلای کوبا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.07.2021
دیدار و گفتگوی ظریف با رئیس موسسه تولید واکسن کوبا

وی تاکید کرد:

این همکاری در کشور کوبا وجود دارد که اگر ظرفیت تولید ایران به حد مطلوب نرسد نصف واکسن تولیدی خود را به ایران ارسال خواهد کرد و قطعاً این همکاری تا زمانی که ظرفیت تولید ایران نیاز را برطرف کند ادامه خواهد داشت.

آقای دکتر ویسنته ورز بنکومو خاطر نشان کرد این کشور با ایتالیا، فرانسه و چین در زمینه مطالعات علمی این واکسن نیز همکاری دارد.

آقای دکتر علیرضا بیگلری نیز در ادامه بیان کرد:

خط صنعتی اول در شهریور ماه به اتمام می‌رسد و از اوایل پاییز میتوانیم از این خط با ظرفیت ۳ میلیون دوز در ماه بهره‌برداری کنیم در انتهای پاییز به خط دوم به بهره‌برداری می‌رسیم که آن هم ظرفیتی مشابه خواهد داشت در این میان اگر نیاز به واکسن داشته باشیم چون جمعیت کوبا کمتر از ایران است تولید نسبت به جمعیت در کوبا بیشتر خواهد بود در نتیجه هر چه در کوبا تولید می‌شود نصفش به ایران تعلق میگیرد تا زمانی که ظرفیت تولید ما نیاز ها را کفاف دهد.

خط تولیدی که به راه افتاده حتی پس از اتمام کرونا نیز استفاده های فراوانی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود:

هرچه از واکسن تولید شده توسط مجموعه پاستور وجود داشت به وزارت بهداشت تحویل داده شد و از این هفته در روند واکسیناسیون قرار خواهد گرفت، از اوایل پاییز نیز تولید انبوه صنعتی واکسن آغاز خواهد شد و در کوبا نیز طی هفته‌ های آتی تولید صنعتی به صورت انبوه آغاز خواهد شد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ضمن تاکید بر این نکته که دو خط تولید واکسن مشترک با کوبا در ایران در حال تجهیز است اظهار داشت:

با توجه به اینکه تجهیز ماشین آلات شهریور به اتمام می‌رسد از ابتدای پاییز می‌توانیم از ظرفیت خط اول استفاده کنیم و با توجه به اینکه این واکسن برای کودکان و همچنین کسانی که بیماری‌ های زمینه‌ ای دارند بسیار ایمن و قابل استفاده است، نیاز در داخل کشور و درخواست‌ های جهانی بالا خواهد بود به همین جهت راه اندازی خط دوم نیز در اواخر پاییز به اتمام می‌رسد و اگر به تولید برسد ظرفیت دو برابر چیزی خواهد بود که برای خط اول در نظر گرفتیم.

انستیتو پاستور ایران واکسن دیگری نیز طراحی کرده که مراحل حیوانی را پشت سر گذاشته این واکسن به طور کامل مخصوص برای انستیتو پاستور ایران است و مسلماً افتخاری برای کشور خواهد بود و ایران پنجمین کشوری است که ساخت این واکسن را تمام کرده و در هفته‌ های آتی وارد کارآزمایی بالینی خواهیم شد، این واکسن جدید تکنولوژی بسیار خاصی دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала