گزارش و تحلیل

خوزستان کوچک شده کل ایران

© Photo / IRNAخوزستان کوچک شده کل ایران
خوزستان کوچک شده کل ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2021
اشتراک
جای تاسف دارد که برخی آنقدر کوته فکر هستند که فکر می کنند مشکل مردم خوزستان چند شیشه آب است که اگر به آنها برسد مشکل حل است.

من با افتخار می گویم که بچه خوزستان هستم و هنوز که هنوز است مردم خوزستان به جایی نرسیده اند که کسی درب خانه شان را بزند و یک لیوان آب به او ندهند.

شاید پای یزیدی ها به جاهای دیگر باز شده باشد تا آب را از روی مردم ببندند، اما هنوز مردم خوزستان حسینی هستند.

البته شاید هم برخی عامدانه می خواهند مساله را در این حد کوچک کنند.

بماند که متاسفانه هر وقت هم در کشور بحرانی رخ می دهد برخی سودجویان تلاش می کنند با سوء استفاده از احساسات مردم پولی به جیب بزنند.

این موارد را ما در ایران خیلی زیاد دیدیم.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان از وجود دو پرونده فساد برای مالک هفت تپه خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2021
رئیس کل دادگستری استان خوزستان از وجود دو پرونده فساد برای مالک هفت تپه خبر داد

هر وقت سیل و یا زلزله و یا بلای طبیعی در یکی از مناطق کشور رخ می دهد برخی تلاش می کنند با ارائه شماره کارت بانکی و حساب بانکی مردم را ترغیب کنند که به حساب آنها پول بریزند تا مثلا به مردم کمک کنند، ولی در عمل پول را بر می دارند و فقط ژست کمک کردن را می گیرند.

اگر این کمک ها به دست مردم می رسید شاید امروزه از مردم زلزله زده بم گرفته تا کرمانشاه تا ... همه مشکلاتشان حل شده بود.

البته قصد این نیست که کار برخی انساندوستان که واقعا برای کمک به مردم مصیبت زده می شتابند را نادیده بگیرم، بحث آنهایی است که به دنبال سوء استفاده از مصیبت مردم هستند.

مشکل مردم خوزستان در این نیست که یک بلای طبیعی بر آنها نازل شده، مشکل در این است که بلای انسانی بر آنها نازل شده.

از اینها پست تر افرادی هستند که از مصیبت های مردم تلاش می کنند بهره های سیاسی ببرند و موج سواری کنند حال چه در حین اعتراضات که ورود می کنند و تلاش می کنند اعتراضات اجتماعی و اقتصادی را به سمت و سوی اهداف ومقاصد سیاسی بکشانند و یا اینکه با موج سواری رسانه ای سعی می کنند از دشمنان ایران امتیازاتی برای خود بگیرند.

در بسیاری موارد مشاهده می کنیم که همین افراد می باشند که با به بیراهه کشاندن اعتراضات اجتماعی و اقتصادی مردم کاری می کنند که خون کشته و زخمی های این اعتراضات پایمال گردد و هیچ نتیجه ای حاصل نشود.

مخصوصا گروه هایی که تحت دامان دشمنان مردم ایران در خارج کشور زندگی می کنند (نمی دانم حتی عبارت دامان را نیز می توان برای آنها استفاده کرد یا نه چون طرف مقابل حتی آنها را حاضر نیست تحت دامان خود حفظ کند) و در هر فرصتی تلاش می کنند از دشمنان مردم ایران پول بستانند تا بتوانند اعتراضات را به بیراهه بکشانند و وعده اینکه اینبار دیگر نظام فرو خواهد پاشید و کار تمام است را به دشمنان ایران می دهند.

مردم خوزستان مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران نیستند و خود بزرگترین مدافعان نظام هستند.

مشکل مردم خوزستان مخالفت با نظام نیست مشکل این است که از سوء تدبیر ها و سوء مدیریت ها در بهترین حالت و از رانت و سوء استفاده ها در حالت های دیگر به ستوه آمده اند.

مشکل مردم خوزستان آنهایی هستند که در بالادست آب مردم را در شیشه می کنند تا در پایین دست به آنها بفروشند.

اینها را گفتم تا به اصل مطلب برسم.

جزئیاتی از آبگرفتگی در خوزستان + عکس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2020
جزئیاتی از آبگرفتگی در خوزستان + عکس

اگر آمریکا و اسرائیل و ... همه با هم جمع می شدند تا بلایی که برخی مدیران عامدانه و یا بر اساس بی تدبیری بر سر مردم خوزستان آورده اند را بیاورند قطعا کم می آوردند.

یعنی به نظر می آید برخی باید بروند و تحقیقات وسیعی انجام دهند که چگونه می شود کاری کرد پر آب ترین استان کشور را خشک کرد.

خوزستان علاوه بر اینکه بالاترین منابع نفتی ایران را در اختیار دارد حاصلخیزترین زمین های کشاورزی را نیز دارد و کارون، تنها رودخانه کشور که می توان، البته می شد، در آن کشتیرانی کرد را در خود جا داده.

البته چهار رودخانه بزرگ دیگر هم در خوزستان وجود دارند که آنها نیز به لطف بی تدبیری خشک شده اند.

یکی از بزرگترین تالاب های ایران هم که همانا هور العظیم است زمانی در خوزستان وجود دارد، که آن هم خشک شده.

مشکل مردم خوزستان در این نیست که بخواهند به دیگر استان های کشور آب بدهند، اگر مازاد آب وجود داشته باشد مردم خوزستان آنقدر سخاوتمند هستند که به دیگر استان ها بخشش کنند، اما بدیهی است که آنها نپذیرند برخی با لابی و رانت وسهم خواهی های بی جا آب مردم خوزستان را قطع کنند تا به استان های دیگر ببرند و آنجا هدر بدهند.

مشکل بی آبی یک طرف مشکل بی تدبیری یک طرف دیگر.

هنر مدیریت در این است که آب را استفاده بهینه کنید نه اینکه فقط آب را از یکجا قطع کنید و به جای دیگر ببرید و آنجا هدر بدهید.

به هم خوردن اکوسیستم خوزستان فقط به ضرر مردم خوزستان نیست.

ملموس ترین مشکلات به هم خوردن اکوسیستم این است که تالاب ها و رودخانه ها و پوشش طبیعی موجود در خوزستان به خودی خود مدافع کشور در مقابل حمله ریزگردهای به کشور هستند و با خشک شدن آن نه فقط نفس مردم خوزستان گرفته می شود بلکه نفس مردم دیگر شهر های کشور گرفته می شود و بخش بزرگی از آلودگی شهرهای مختلف کشور به دلیل همین ریزگردها می باشد.

مردم خوزستان سالها در مقابل حمله دشمنان، همه دشمنان، به ایران زمین ایستادند و مقاومت کردند و بسیاری تحلیلگران باور دارند اگر خوزستان سقوط می کرد کل ایران سقوط می کرد، اما سه دهه پس از پایان جنگ تحمیلی خوزستان امروزه به استانی فراموش شده تبدیل شده.

آیا فراموش کرده اید که خون یک ملیون شهید و جانباز برای حفظ خوزستان ریخته شده به همین سادگی می خواهید آن را نابود کنید؟

خوزستانی که به صورت تاریخی بین شصت تا نود درصد درآمد کل کشور را با نفت خود تامین می کرده و می کند.

حرف مردم خوزستان این است، چطور نفت و آب و محصولات خوزستان خوب است اما رسیدگی به آن خوب نیست؟

مردم خوزستان نمی توانند بپذیرند که دلیل خشک شدن زمین های آنها کمبود باران است، چون اگر اینگونه بود یکبار هم که شده در تاریخ باید چنین اتفاقی رخ می داد.

مردم خوزستان نمی توانند بپذیرند که تحریم ها سبب مشکلات آنها است.

مردم خوزستان مانند مردم دیگر مناطق کشور از بی تدبیری و کم کاری و سوء مدیریت و رانت و سوء استفاده از امکانات خدادادی شان می نالند.

وقتی هم مردم خوزستان بر علیه مدیران بی کفایت و بی تدبیر قیام می کنند به این معنا نیست که آنها بر علیه نظام قیام کرده اند، آن مدیران نظام نیستند، مردم نظام هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала