جدیدترین دستاورد پهپادی سپاه

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / جدیدترین دستاورد پهپادی سپاه+عکس
جدیدترین دستاورد پهپادی سپاه+عکس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2021
اشتراک
پهپادهای ایران، برتری هوایی کامل آمریکا را گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، "پهپادهای ایران، برتری هوایی کامل آمریکا را گرفته است" در مواجهه با این جمله، شاید تصور کنید که آن را یکی از فرماندهان نیروهای مسلح ایران گفته باشد؛ اما در حقیقت این اعتراف کنث فرانک مک‌کنزی سرکرده تروریست‌های سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا) است که در گزارش مکتوب خود به کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا آن را گفته و تأکید کرده: «استفاده گسترده ایران از پهپادها در اندازه‌های کوچک و متوسط به‌منظور شناسایی و حمله، باعث شده که ما برای اولین بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل عملیات کنیم».
در ماه‌های اخیر نیروی هوافضای سپاه از جدیدترین دستاورد خود در حوزه پهپادی تحت عنوان پهپاد «غزه» رونمایی کرد که با بررسی ابعاد و مشخصات این پهپاد، می‌توان آن را جهشی بزرگ در حوزه توان پهپادی ایران برشمرد.

صبحت از پهپادی پهن‌پیکر که توسط سپاه در حال ساخت است مدت‌ها پیش از رونمایی از پهپاد غزه مطرح بود که بیانگر ساخت یک پهپاد پهن‌پیکر با موتور توربوپراپ توسط نیروی هوافضا با نام «شاهد-149» بود؛ شاهد نام کلی پهپادهای نیروی هوافضای سپاه است که توسط این نیرو در مدل‌های مختلف طراحی و تولید شده و  معروف‌ترین عضو خانواده شاهد، پهپاد شاهد-129 است.

یمنی ها با پهپاد قاصف کی-2 به اهدافی در عربستان حمله کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2021
یمنی ها با پهپاد قاصف کی-2 به اهدافی در عربستان حمله کردند

سپاه ایران پهپاد شاهد 149 را به پاس پایداری و مقاومت مردم غزه در جنگ اخیرشان با اسرائیل، «غزه» نام‌گذاری کرده است. مشخصات کلی پهپاد غزه شامل 21 متر طول بال، 35 ساعت مداومت پرواز، سقف پروازی 35 هزار پا (معادل 10.5 کیلومتر)، بیشینه سرعت پروازی 350 کیلومتر بر ساعت و توان حمل محموله تا 500 کیلوگرم است.

در پهپاد غزه برای نخستین بار بجای موتورهای پیستونی و دورانی معمول در پهپادهای، از موتور توربوپراپ استفاده شده است؛ استفاده از این نوع موتور به دلیل آنکه دارای توربین گاز هستند، می‌توانند در ارتفاعات بالاتر راندمان بیشتری داشته باشند؛ همچنین سرعت بیشتری را برای پرنده فراهم کنند که همین ویژگی باعث افزایش سقف پروازی و سرعت بیشتر پهپاد غزه به نسبت دیگر پهپادها شود.
ویژگی دیگر پهپاد غزه، مداومت پروازی بالای آن است که مداومت پروازی آن با 35 ساعت، 11 ساعت بیشتر از شاهد 129 است که همین ویژگی می‌تواند علاوه بر افزایش ساعات عملیات مراقبت و نظارت هوایی، به افزایش برد آن نیز منجر شود.

غزه با مداومت پروازی 35 ساعت و بیشینه سرعت 350 کیلومتر بر ساعت در یک پرواز یک طرفه می‌تواند بیش از 12 هزار کیلومتر را پیمایش کند که اگر آن را برای اجرای یک عملیات رفت و برگشتی در نظر بگیریم، می‌توان به صورت اسمی برد 6 هزار کیلومتر را در نظر گرفت. البته چندی پیش هم فرمانده کل سپاه در یک سخنرانی اعلام کرد که «ما پرنده‌های پهن پیکر بدون سرنشین داریم که هفت هزار کیلومتر پرواز می‌کنند و در هر نقطه‌ای فرود می آیند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала