مذاکرات ایران و عربستان سعودی ادامه خواهد داشت

© Fotolia / Peyman Kaiediنقشه جغرافیایی خاورمیانه
نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2021
اشتراک
الکاظمی: دو کشور ایران و عربستان برای عادی سازی مناسبات دو جانبه به مذاکرات ادامه خواهند داد.

به گزارش اسپوتنیک، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی « الحدث»، اعلام کرد دو کشور ایران و عربستان برای عادی سازی مناسبات دو جانبه به مذاکرات ادامه خواهند داد.

وی در ادامه گفت: « عراق سعی می کند نقش مثبتی در این منطقه ایفا کند و به نزدیکی دیدگاه های همسایگان خود مساعدت کند. منظور نه فقط مناسبات بین ایران و عرستان است، بلکه مناسبات با دیگر کشورهای جهان مد نظر است. آنچه به مذاکرات عربستان سعودی و ایران مربوط می شود، این مذاکرات ادامه خواهند داشت تا برای هر دو طرف منافعی ببار آورد.

جاسوسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2021
چرا عربستان و اسرائیل با هم همکاری جاسوسی داشتند؟

تهران و ریاض مسئولانه نسبت به مذاکرات برخورد می کنند. این دو کشور خردمندی و درک متقابل زیادی برای رفع خطرات برای اینده منطقه نشان می دهند».

شایان ذکر است که پیشتر، رئیس جمهور عراق اطلاع داد که نمایندگان ایران و عربستان چند دور مذاکرات در بغداد به انجام رساندند. دیرتر مقامات دو کشور ابراز امیدواری کردند که طی مشورت های آتی بتوانند به مناسبات متقابل دست یابند.

روابط تهران و ریاض در ماه مارس سال 2015 پس از ایجاد ائتلاف عربی عملیات جنگی در یمن به ریاست عربستان وخیم شد.

ائتلاف به رهبری عربستان از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ علیه شیعیان حوثی که سال قبل از آن دولت عبد ربه منصور هادی را وادار به عقب‌نشینی از صنعا، پایتخت یمن کرده بودند می‌جنگند.

جنبش حوثی‌ها توسط جمهوری اسلامی حمایت مالی و تسلیحاتی می‌شوند و درگیری‌های نظامی در این منطقه مهم‌ترین و خونین‌ترین «جنگ نیابتی» ریاض و تهران به شمار می‌رود.

بیش از شش سال از شروع حمله نیروهای ائتلافی گذشته است. حوثی‌های یمن همچنان پیشتازی می‌کنند و بیشتر از گذشته مناطق حساسی در عربستان، از جمله تاسیسات شرکت نفتی آرامکو را با موشک و پهپادهای انتحاری هدف قرار می‌دهند. همه شواهد حاکی از آن است که عربستان توان پیروزی در این جنگ را ندارد. بر پایه برآورد سازمان ملل، طی شش سال گذشته بیش از ۳۲۰ هزار نفر در یمن کشته و میلیون‌ها نفر آواره و دچار قحطی شده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала