چرا عربستان و اسرائیل با هم همکاری جاسوسی داشتند؟

© Fotolia / Viktor Gmyriaجاسوسی
جاسوسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2021
اشتراک
همکاری عربستان و اسرائیل برای جاسوسی از شهروندان سعودی فاش شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «نیویورک تایمز»، اسرائیل به طور مخفیانه به گروهی از شرکت های جاسوسی-سایبری اجازه داده بود تا باوجود تمام نگرانی های بین المللی و حقوق بشری درباره ریاض، با عربستان سعودی همکاری کنند. این موضوع پس از آن بحث برانگیزتر شد که عربستان سعودی دستور قتل فجیع جمال خاشقجی از منتقدان حکومت ریاض را صادر کرد.

به نوشته نشریه نامبرده: «پس از قتل خاشقجی در سال 2018، گروه سایبری اسرائیلی موسوم به «ان اس او» قراردادهای خود با عربستان با توجه به آنکه گفته می شد از ابزارهای هکری برای انجام جنایت های فجیع استفاده می شود، لغو کرد.

اما دولت اسرائیل ان اس او و دو شرکت دیگر را به تداوم همکاری با عربستان سعودی تشویق کرد و یک مجوز جدید برای همکاری یک شرکت چهارم به منظور انجام فعالیت های جاسوسی صادر کرد. از آن زمان، عربستان به استفاده از ابزارهای جاسوسی فراهم شده توسط شرکت های اسرائیلی به منظور رصد مخالفان و منتقدان سیاسی خود ادامه داده است.

افشای شکست استراتژی نظامی عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.07.2021
افشای شکست استراتژی نظامی عربستان سعودی

گروه سایبری ان اس او که معروف به تولید نرم افزار و ابزارهای جاسوسی و سایبری است بیشتر به این دلیل معروف شده که در چند سال اخیر با استفاده از برنامه «پگاسوس» خود توانسته به دولت های زیادی خدمات جاسوسی ارائه دهد که نهایتا به زندانی شدن فعالان سیاسی مخالف این کشورها منجر شده است.

شرکت اسرائیلی ان اس او برنامه پگاسوس را در سال 2017 به عربستان سعودی فروخت و این کشور از آن زمان از این برنامه جاسوسی به عنوان بخشی از کمپین وحشیانه خود برای سرکوب مخالفان داخلی و خلاص شدن از شر منتقدان خارج‌نشین خود استفاده کرده است.

شرکت «کوادریم» اسرائیل از سال 2019 در حال فروش نرم افزارهای پیشرفته جاسوسی به عربستان سعودی است. این شرکت تارنمای اینترنتی نداشته و بر روی دفتر آن در شهر رمت گن تابلویی نصب نشده است».

در گزارش «هاآرتس» نیز آمده است که شرکت کوادریم توسط 3 مامور اطلاعاتی ارتش اسرائیل بازنشسته در سال 2016 تاسیس و محصولات آن‌ها توسط شرکت «اینریچ» در بخش یونانی نشین قبرس به سایر نقاط جهان فروخته می‌شود. نرم‌افزارهای استراق سمع و هک از جمله محصولات اصلی این شرکت بوده و عربستان سعودی نیز در بین مشتریان اصلی آن قرار دارد.

پیشتر نیز نام یک شرکت اسرائیلی دیگر «ان‌اساُ» در رویدادهای مرتبط با قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در سرکنسولگری این کشور در استانبول مطرح شده است. در آن دوره نیز نام شرکت‌های اسرائیل در زمینه فروش تجهیزات و نرم افزارهای جاسوسی به عربستان سعودی در رسانه‌های بین المللی ذکر شده بود.

شرکت NSO Group، بارها به دلیل هک داده ها و جاسوسی سایبری مورد انتقاد قرار گرفته است. در سال 2019، شبکه اجتماعی «فیسبوک» آمریکا  این شرکت اسرائیلی را به هک بیش از 1000 حساب کاربری کاربران واتساپ متهم کرد. در سال 2020 رسانه های بریتانیایی  هک گوشی جف بزوس بنیانگذار آمازون گویا از تلفن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با کمک برنامه Pegasus-3 را گزارش دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала