طرح جدید اروپایی‌ها برای کند کردن پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای

© REUTERS / EU Delegation in Viennaطرح جدید اروپایی‌ها برای کند کردن پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای
طرح جدید اروپایی‌ها برای کند کردن پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2021
اشتراک
پیشرفت های هسته ای ایران پیشنهاد بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌‍‌ای 2015 را پیچیده می کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نوشته وال استریت ژورنال، مقام‌های اروپایی یک طرح سه مرحله‌ای برای طولانی کردن "زمان گریز هسته‌ای ایران" پیشنهاد داده‌اند. مقامات غربی می گویند پیشرفت تهران می تواند مدت زمان لازم برای جمع آوری مواد قابل شکافت کافی برای سلاح هسته ای را که در توافق هسته‌ای وجود دارد را کوتاه تر کند.

مقامات آمریکایی و اروپایی تخمین می زنند که ایران اکنون دو تا سه ماه با "زمان گریز هسته‌ای" فاصله دارد.

برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2021
گزارش و تحلیل
مذاکرات برجام در انتظار دولت جدید ایران

به نوشته نشریه انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور بعدی ایران، دولت بایدن را با چالش های جدیدی روبرو خواهد کرد، زیرا به نظر می رسد که نه تنها احیای توافق هسته ای، بلکه برای طولانی شدن و تقویت دامنه توافق باشد.

مطابق طرح اروپایی‌ها، از ایران خواسته می‌شود که علاوه بر انبار کردن سانتریفیوژهای پیشرفته و موم کردن آنها، زیرساخت‌های الکترونیکی مورد استفاده برای این دستگاه‌ها نیز برچیده شوند.

مقام‌های آمریکایی به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند دست‌کم فعلاً اطمینان دارند که بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 می‌تواند زمان گریز را به حدود یک سال افزایش دهد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در ادامه می نویسد: " نگرانی اصلی مقام‌های کشورهای غربی این است که ایران در فناوری مورد نیاز برای استفاده بهینه از سانتریفیوژها به چیرگی رسیده است. به طور ویژه، ایران توانایی خود در استفاده از سانتریفیوژهای نسل دوم را هم بهبود بخشیده است. ایران طی یک سال گذشته بیشتر سانتریفیوژهای نسل دوم خود را به کار گرفته است. سرعت این دستگاه‌ها سه تا چهار برابر بیشتر از سانتریفیوژهایی است که ایران پیرو توافق هسته‌ای برجام مجاز به استفاده از آن است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала