توئیت ظریف در ششمین سالگرد برجام

© AP Photo / Ebrahim Norooziتوئیت ظریف در ششمین سالگرد برجام
توئیت ظریف در ششمین سالگرد برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2021
اشتراک
محمدجواد ظریف به مناسبت ششمین سالگرد توافق هسته‌ای ایران، یادداشتی را در حساب توئیتری خود منتشر نمود.

به گزارش اسپوتنیک، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ششمین سالگرد برجام در توییتی نوشت: شش سال پیش در چنین روزی برجام یک موضوع فصل هفتمی شورای امنیت ملل متحد را بدون توسل به جنگ، حل و فصل کرد.

ظریف افزود: اوباما فهمید که "تحریم‌های فلج کننده" ایران یا سانتریفیوژهای آن را فلج نخواهد کرد. ترامپ به غلط فکر کرد فشار حداکثری می‌تواند. هرگز نخواهد کرد. 

وزیر امور خارجه ایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را به آمار و ارقام جدولی در خصوص پیشرفت برنامه هسته ای ایران که در پیوست این توییت قرار داده، ارجاع داده و می‌نویسد: رئیس‌جمهور آمریکا باید از نزدیک به این ارقام نگاهی بیاندازد.

 برنامه جامع اقدام مشترک به اختصار برجام نیز نامیده می‌شود، در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به علاوه آلمان) بسته شد. در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا رسماً از برجام خارج و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد. در ۱۵ دی ۱۳۹۸، دولت حسن روحانی نیز پس از چهار مرحله کاهش تعهدات خود، طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала