گزارش و تحلیل

خشکسالی امسال کم نظیر است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.07.2021
اشتراک
دولت برای رفع نگرانی ها در خصوص وجود کالاهای اساسی در ماههای اولیه فعالیت دولت منتخب تمام تلاش خود را به کار بسته است

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود  که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد گفت: « دولت تمام تلاش خود را برای انتقال مطلوب دولت به دولت منتخب را به کار گرفته است و براساس تفاهم صورت گرفته اعضای هیات دولت جلسات منظمی با جناب آقای رییسی رییس جمهور محترم منتخب داشته اند و همچنان ادامه دارد و گزارشهای لازم را ارائه کرده اند و دولت خود را مکلف به همکاری همه جانبه با رییس جمهور منتخب می داند.

همچنین براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری دولت تا روز آخر که دارای مسئولیت هست به وظایف خود ادامه خواهد داد.

در همین راستا دولت برای رفع نگرانی ها در خصوص وجود کالاهای اساسی در ماههای اولیه فعالیت دولت منتخب تمام تلاش خود را به کار بسته است».

وی در ادامه ۲۳  تیر ماه را روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان نامید و افزود:« بیست و سوم تیرماه سالروز امضای برجام، روزی که نماد اراده ملت ما برای اثبات صلح خواهی و همکاری جویی با همه ملت ها و دوری از تنش و عداوت است.

پیام ظریف به مناسبت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2021
ظریف: جهان وامدار مردم صلح دوست ایران است

هشت سال پیش دولت یازدهم نه تنها با شعار بلکه با خواست حقیقی و برآمده از ریشه های فرهنگی و تمدنی ایران و اسلام و به هدف رساندن صدای ایرانیان به جهان، رویکرد تعامل سازنده با جهان را انتخاب کرد. دولت یازدهم در ابتدای ماموریت خود و با ارزیابی از پایان عصر تک قطبی و ناگزیری همکاری های بین المللی در حل و فصل اختلافات میان ملت ها، به این فلسفه و جهان بینی دست پیدا کرد که هیچ راهی جز تعامل و مذاکره در کنار زدن اختلاف ها وجود ندارد. بدخواهان ملت ما که به هدفی جز انسداد زندگی مردم ما رضایت نمی دادند، بدخواهان ایران سالها کوشیده بودند که با ارائه تصویری خشن و قانون شکن از ایران، انزوای ما را از ترتیبات مالی و سیاسی جهانی واقعیت ببخشند. همان ها بودند که بعد از دستیابی به توافق برجام که یکی از نمادها و نتایج این رویکرد بود، یکبار دیگر کوشیدند که انتقام خود را نسبت به خردورزی دولت ایران که چیزی جز انعکاس خواست اکثریت قاطع مردم و مقام معظم رهبری نبود، بگیرند و با فریب رئیس جمهور پیشین آمریکا به خروج از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه نه تنها زندگی را بر مردم ما سخت کردند بلکه ضمن خالی گذاشتن دستان آمریکا، این کشور را توأم با بی آبرویی کم نظیری به ورشکستگی در سیاست خارجی آن کشاندند».

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار دولت را همراه با رکود تورمی بی‌سابقه و انزوای مطلق در عرصه‌ی بین‌المللی دانست و بیان کرد:« در این شرایط رشد اقتصادی در سال 1391 و 1392 به ترتیب 7.7- و 0.3- درصد و نرخ تورّم به ترتیب به 30.6 و 34.7 درصد رسیده بود. تدابیر دولت یازدهم در همان شش ماه اول باعث شد تا سال 1393، سال خروج از رکود همراه با افت شدید نرخ تورّم باشد، به‌طوری‌که در آن سال، نرخ تورّم به ۱۵.۶ درصد و نرخ رشد اقتصادی به ۳.۲ رسید. این در حالی بود که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود و هنوز توافق هسته‌ای به سامان نرسیده بود».

وی افزود:« در حالی که کشور پس چند سال توفانی، با تدابیر دولت در مسیر ثبات و رونق قرار داشت، یکباره از نیمه دوّم سال ۱۳۹۳ جهان با افت شدید و به نوعی بی‌سابقه قیمت جهانی نفت روبرو شد. بسیاری از کشورهای نفتی نتوانستند در برابر این شوک مقاومت کنند و بسیاری دچار رکود اقتصادی و برخی دچار تورم‌ شدید شدند.

 بازار نفت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2021
چرا قیمت نفت با وجود افزایش تولید اوپک افزایش می‌یابد؟

سال ۱۳۹۴ برای دولت که در کوران مذاکرات هسته‌ای قرار داشت، سال بسیار سختی بود؛ با این حال، با تدابیری که اتخاذ شد، موفق شدیم با کمترین آثار رکودی و تورمی از این بحران جدید نیز عبور کنیم و عملاً این فشار سنگین در سال ۱۳۹۴ را فقط دولت احساس کرد. در مجموع، علی‌رغم همه‌ی تنگناها و محدودیت‌ها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران در نیم‌قرن اخیر را رقم بزند. متوسط تورم در بازه‌ی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، ۱۱.۵ درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک‌رقمی در کشور تجربه شد. در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته که نرخ تورم در یک دوره‌ي چهارساله تا این حد پایین باشد».

اقای دکار علی ربیعی حتی بعد از خروج دیوانه وار آمریکا از برجام، اعتقاد راسخ ایران را به  گفتگو و تعامل سازنده عنوان کرد و اظهار داشت:« همین موضوع باعث نقش برآب شدن نقشه بدخواهان ایران و امتناع ما برای خروج متقابل از برجام شد. این ما بودیم که با ایستادگی در برابر این قانون شکنی بزرگ، از نابودی برجام جلوگیری کردیم و با ترکیب کردن مقاومتی بی نظیر از یک طرف و پیگیری یک دیپلماسی زنده و پویا از طرف دیگر، برای آمریکا چاره ای جز بازگشت به میز مذاکره و عقب نشینی از آن اقدام بی مبنا باقی نگذاشتیم. امروز که یکبار دیگر در آستانه احیای برجام قرار داریم و یکبار دیگر ملت ما به مشاهده آثار مثبت این توافق نزدیک تر از هر زمان دیگری هستند، اطمینان داریم که تاریخ منصفانه قضاوت خواهد کرد و یقین داریم که مردم به رویکرد گفتگو و تعامل سازنده نمره قابل قبولی خواهند داد.

با همه فراز و فرودهای سالهای اخیر نه تنها از اعتقاد به درستی اصل گفتگو و تعامل عقب ننشسته ایم بلکه اصالت و حقانیت این نگاه را در روابط منطقه ای به نمایش گذاشتیم و در کوران تهاجمات داعش و دیگر گروه های تروریستی که در موازات مداخله های مخرب خارجی، آتش بزرگی در خانه مردم بیگناه منطقه به پا کردند، امید به حل اختلاف را زنده نگه داشتیم».

آقای دکتر علی ربیعی خشکسالی امسال در ایران را کم نظیر توصیف کرد و اظهار داشت: « افزایش دما و کاهش ذخایر آبی علاوه بر زندگی روزمره شهروندان، معیشت و اقتصاد در بخش کشاورزی را با مشکل و چالش روبرو کرده است.

ما با کمی آب به دلیل کاهش بارندگی ها و کم آبی روبر شده ایم و پیش بینی میشود در سال آینده هم ادامه داشته باشد

این کم آبی و خشکسالی باید همراه با الزاماتی در سیاستگذاری ها و نیز فرهنگ سازی و تغییر سبک مصرف و سازگاری مردم با کم آبی باشد».

مصاحبه اختصاصی رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران با اسپوتنیک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2021
وزیر نیرو ایران: باید مهیای شرایط خشکسالی و سیلابی باشیم

دولت به منظور حمایت از بخش کشاورزی در بحث خشکسالی مقرر کرد: « با توجه به کاهش چشمگیر ریزش‌های جوی در سال آبی جاری نسبت به میانگین دوره‌های مشابه گذشته و در راستای مدیریت خشکسالی و رفع مشکلات کشاورزان در تمام نقاط کشور و جلوگیری از بروز بحران‌های اجتماعی، با اختصاص اعتبار، امهال و اعطای تسهیلات برای خسارت دیدگان بخش کشاورزی موافقت کرد.

بر این اساس، مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به منظور تامین آب کشاورزی اضطراری از طریق لایروبی، مرمت و بازسازی قنوات، تاسیسات و تجهیزات آبی شبکه‌های آبیاری، ایستگاه‌های پمپاژ، بندهای انحرافی، مرمت و بازسازی کانال‌های عمومی و سردهنه‌های کشاورزی، چشمه‌سارها، استخرهای ذخیره آب و آب بندان ها، پوشش انهار، انتقال آب با لوله و... اختصاص یافت.

- همچنین به موجب مصوبه مذکور، کارگروه مربوط به بخشودگی سود و کارمزد و جریمه وام‌های دریافتی کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه موظف است صرفاً در شهرستان‌هایی که در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته و توسط سازمان مدیریت بحران کشور به استانداری‌ها اعلام شده‌اند، مشمولین واجد بهره مندی از امهال تسهیلات موضوع تصویب نامه را به بانک‌های عامل معرفی کند و بانک‌های عامل موظفند ضمن بخشودگی سود، کارمزد و جرایم تسهیلات دریافتی خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی که در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دچار خشکسالی شده‌اند و سررسید بدهی آنها درسال ۱۴۰۰ است، اصل تسهیلات دریافتی را به مدت سه سال امهال نمایند.

- دولت همچنین با پرداخت مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی (با کارمزد ۴ درصد) به آسیب دیدگان بخش کشاورزی با راهبری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل با معرفی وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها) و با ضمانت زنجیره‌ای برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی سال آبی جاری موافقت کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала