نگرانی آمریکا از اقدام هسته‌ ای جدید ایران

© REUTERS / Pool / Carlos Barriaنگرانی آمریکا از اقدام هسته‌ ای جدید ایران
نگرانی آمریکا از اقدام هسته‌ ای جدید ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2021
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، بیان داشت: اینکه ایران تصمیم گرفته است که عدم پایبندی خود به تعهداتش در برجام را تشدید کند، مسئله‌ ای نگران‌ کننده است.

به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در یک نشست خبری نسبت به اینکه ایران در حال آغاز روند تولید فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به عنوان بخشی از فرآیند تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است، ابراز نگرانی کرد.

کاظم غریب آبادی ، نماینده دائم ایران در سازمان بین المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2021
غریب آبادى: اولین صفحه سوخت سیلیساید در ایران ساخته می‌ شود

پرایس در واکنش به گزارش آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی درباره گام هسته‌ ای جدید ایران که رسانه‌ های غربی بخش‌ هایی از آن را منتشر کرده‌ اند، اظهار داشت: تا جایی که من می‌ دانم، این گزارش تا زمانی که شورای حکام آژانس بین‌ المللی اقدام به انتشار آن کند، محدود خواهد ماند. ولی ما شاهد این هستیم که برخی رسانه‌ ها مطالبی را درباره این سند ارائه کرده‌ اند. اینکه ایران تصمیم گرفته است که عدم پایبندی خود به تعهداتش در برجام را تشدید کند، مسئله‌ ای نگران‌ کننده است.

وی اقدام هسته‌ ای جدید ایران را اقدامی مؤثر در راستای دستیابی به سلاح هسته‌ ای توصیف کرد و آن را گامی "تأسف‌ آور" خواند.

در سال ۲۰۱۵، انگلستان، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران، برنامه اقدام جامع مشترک را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم رسیدن به تسلیحات هسته ای توسط تهران بود.
در ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا، تصمیم گرفت به صورت یک طرفه از توافق برجام خارج شده و تحریم های سختی علیه تهران را بازگرداند.
در پاسخ، ایران با کنار گذاشتن محدودیت های تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم، کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала