ترامپ، هیتلر را تحسین می‌کرد

© AFP 2023 / BRANDON BELLترامپ، هیتلر را تحسین می‌کرد
ترامپ، هیتلر را تحسین می‌کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2021
اشتراک
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سفری به اروپا به مناسبت صدمین سالروز پایان جنگ جهانی اول به جان کلی، رئیس دفترش گفته بود: خب، هیتلر کارهای خوب زیادی کرده بود!

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، براساس کتاب مایکل بندر ازروزنامه نگاران نشریه  وال استریت ژورنال، این اظهارات رئیس جمهوری ‌پیشین آمریکا در سفر سال ۲۰۱۸ موجب "شگفتی" جان کلی شده بود. یک نسخه از این کتاب به دست روزنامه گاردین رسیده است.

ترامپ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2021
شروع کار شبکه جدید ترامپ در اینترنت

مایکل بندر نوشته است که این اظهارات ترامپ در جریان یک کلاس تاریخ بداهه گفته شد که در آن ژنرال کلی "به رئیس جمهور یادآوری کرد که کدام کشورها در جریان این درگیری در کدام طرف قرار داشتند و بعد نقطه‌های جنگ جهانی اول را به جنگ جهانی دوم و تمام جنایات هیتلر متصل کرد."

مایکل بندر یکی از نویسندگانی است که توانسته با ترامپ از زمان خروج او از کاخ سفید مصاحبه کند. او گزارش داد که ترامپ تکذیب کرده که حرفی درباره هیتلر گفته باشد. اما او گفت منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، گزارش دادند که جان کلی "به رئیس جمهور گفت که اشتباه می‌کند اما ترامپ منصرف نشد" و بر بهبود اقتصادی آلمان در دوره هیتلر در دهه ۳۰ میلادی تاکید داشت.

این نویسنده نوشت: کلی دوباره حرفش را زد و استدلال کرد که بهتر بود مردم آلمان فقیر بمانند تا با نسل‌کشی نازی مواجه شوند. جان کلی به ترامپ گفت که حتی اگر حرف او درباره بهبود اقتصادی آلمان نازی پس از ۱۹۳۳ درست باشد، "شما هرگز نباید چنین جمله حمایتی درباره آدولف هیتلر بگوید. نباید این کار را کنید."

ترامپ در این سفر اروپایی حتی فراتر از درگیری‌های معمول خود با دیگر رهبران جهان، با مشکلات چشمگیری روبرو شد. تصمیم او برای لغو بازدید از یک قبرستان آمریکایی جنجالی شد. بعدا گزارش شد که ترامپ سربازان کشته‌شده در جنگ را "بازنده‌ها" و "بدبخت‌ها" خطاب کرده است.

ژنرال کلی که از نیروهای سابق تفنگداران دریایی آمریکاست و پسرش در سال ۲۰۱۰ در افغانستان کشته شد، در اوایل ۲۰۱۹ کاخ سفید را ترک کرد. از آن موقع، او اظهارنظرهای تند و تیزی درباره ترامپ می‌کند و ظاهرا در جمع دوستانش گفته بود، این رئیس جمهور "ناقص‌ترین فردی است که من در تمام عمرم دیده‌ام."

مایکل بندر همچنین نوشت، ژنرال کلی تمام تلاش خود را به کار برد تا به "بی‌توجهی خیره‌کننده ترامپ به تاریخ غلبه کند." او نوشت: مقامات ارشد درک او از برده‌داری، جیم کرو (جداسازی)، یا تجربه سیاه‌پوستان پس از جنگ داخلی را مبهم و ناموجود توصیف کردند. اما بی‌تفاوتی ترامپ به تاریخ سیاه‌پوستان مشابه بی‌توجهی او به تاریخ هر نژاد، مذهب یا عقیده‌ای بود.

نگرانی بر سر ظهور راست افراطی در آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ قوت گرفت و هنوز ادامه دارد. در شرایطی که او هنوز روی حزب جمهوریخواه تسلط دارد، مصمم است تا در تحقیقات مرتبط با شورش مرگبار شش ژانویه به کنگره از سوی هوادارانش که با هدف لغو شکست انتخاباتی او انجام شد، کارشکنی کند.

ترامپ اظهارات مثبتی در رابطه با راست افراطی و گروه‌های برترپندار سفید مطرح کرده است. در سال ۲۰۱۷، به دنبال رژه نئونازی‌ها در ویرجینیا که با حمایت ترامپ روبرو شد، مجله آلمانی "اشترن" تصویری ایستاده از ترامپ، پیچیده شده در پرچم آمریکا و در حالی که دستش را به نشانه سلام نازی به جلو آورده است، منتشر کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала