مجلس ایران از طرح جدید ساماندهی پیام‌رسان‌ها چه هدفی را دنبال می‌کند؟

© AP Photo / Alexander F. Yuanفیلتر
فیلتر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2021
اشتراک
پیام‌رسان‌ها ملزم به دریافت مجوز و درصورت تأثیرگذار بودن، تاسیس نمایندگی در کشور هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «همشهری»، یکی از موضوعاتی که در طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی» عنوان شده، این است که پیام‌رسان‌ها ملزم به دریافت مجوز و درصورت تأثیرگذار بودن، تاسیس نمایندگی در کشور هستند. ماده 11این طرح عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی(پیام‌رسان و شبکه اجتماعی، زیست‌بوم جویشگر و موارد دیگر) در فضای مجازی را منوط به رعایت قوانین کشور و چند شرط کرده است:

شرط اول، ثبت در درگاه خدمات پایه کاربردی و شرط دوم، اخذ مجوز فعالیت. همچنین در تبصره یک این ماده آمده است: «عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی خارجی اثرگذار، مستلزم معرفی نماینده قانونی و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون است».

این تبصره به این معنی است که اگر شرکتی مانند گوگل یا فیسبوک(اینستاگرام و واتس اپ) در ایران نماینده قانونی معرفی نکنند، همه خدمات کاربردی آنها ازجمله پیام‌رسان‌ها، جست‌وجوی گوگل، حتی نقشه گوگل فیلتر می‌شود. مدافعان طرح مدعی هستند با فشار بر شرکت‌های خارجی، آنها را می‌توان مجبور به ایجاد نمایندگی در کشور کرد. در مقابل اما منتقدان طرح می‌گویند شرایط کشور اجازه این مسئله را حتی درصورت تمایل شرکت‌های خارجی به آنها نمی‌دهد و درصورت تصویب این طرح همه آنها به‌صورت بالقوه احتمال فیلتر شدن دارند.

نماینده مجلس ایران خواستار اجرای قانون رسیدگی به اموال مسئولان شدند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.07.2021
نماینده مجلس ایران خواستار اجرای قانون رسیدگی به اموال مسئولان شدند

شرکت‌های بزرگ فناوری ممکن است برای پوشش منطقه‌ای و نه کشوری، اقدام به تأسیس نمایندگی کنند؛ به‌عنوان مثال، ممکن است که گوگل برای تحت پوشش قرار دادن 20کشور اروپایی در یکی از این کشورها، اقدام به تأسیس نمایندگی و مستقر کردن سرورها و دیتاسنترها کند، اما تا به حال سابقه نداشته که این شرکت‌ها به‌طور خاص برای یک کشور مشخص، به‌طور اختصاصی اقدام و سرورها را داخلی کنند.

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌و‌کارهای نوین اتاق بازرگانی ایران  به چند نکته در این مورد گفت که «موضوع اول این است که می‌توان تأسیس شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا مانند فیسبوک و گوگل را روی کاغذ ممکن دانست».

وی در ادامه افزود:« تأسیس نمایندگی از سوی شرکت‌هایی مانند گوگل و فیسبوک در کشورهای دیگر، سابقه داشته است. در افق سیاست‌های این شرکت‌ها، موضوع تاسیس نمایندگی و داخلی کردن سرورها پیش‌بینی شده است. با این حال، مسئله اسن است که حتی با پذیرش چنین فرض‌هایی امکان ندارد که این شرکت‌ها با شرایط فعلی کشور ما، برای تأسیس نمایندگی و انتقال سرورها اقدام کنند.

ما علاوه بر اینکه در شرایط تحریم قرار داریم، با مسئله‌ای به نام FATF روبه‌رو هستیم. در واقع حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شوند، تا زمانی که ما به FATF نپیوسته ایم، تأسیس نمایندگی از سوی این شرکت‌ها، غیرممکن است.

آنچه باعث ناراحتی و نگرانی می‌شود این است که این طرح با هوشمندی خاصی نوشته شده است. در واقع، به‌نظر می‌رسد این طرح با همین قصد نوشته شده که پیام‌رسان‌های خارجی مسدود شوند. چراکه طراحان عنوان می‌کنند که ما از نمایندگی این شرکت‌ها استقبال می‌کنیم، اما اگر به هر دلیلی امکان تأسیس نمایندگی نداشتند و فیلتر شدند، مسئولیتی متوجه ما نیست».

به‌نظر می‌رسد مدافعان طرح به‌دنبال اصل هشتادوپنجی شدن این طرح که منجر به بررسی آن در کمیسیون و اجرای آزمایشی آن خواهد شد، در این جلسه خواهند بود. چنانچه نمایندگان مجلس این طرح را واجد شرایط بررسی در چارچوب اصل 85قانون اساسی ندانند و به این موضوع رأی ندهند، آنگاه باید منتظر بررسی طرح در صحن علنی بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала