نقش انسان در گرمایش زمین ثابت شد

CC0 / Pixabay/ColiN00B / زمین
 زمین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2021
اشتراک
ردیابی ماهواره‌ای ناسا، انقباض مزوسفر زمین در ارتفاع 80-50 کیلومتر در سطح زمین را تأیید کرد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به گزارش منتشره در سایت آژانس فضایی، ردیابی ماهواره‌ای ناسا، انقباض مزوسفر زمین (لایهٔ بعدی زمین میان استراتوسفر و ترموسفر) در ارتفاع 80-50 کیلومتر در سطح زمین را تأیید کرد.

این تأثیر با استفاده از مدلسازی های تغییر آب و هوا پیش بینی شده که فعالیت انسان  موجب این فرایند می شود. اما تا کنون ردیابی این روند دشوار بود، زیرا نوسانات در مزوسفر زمین بر اثر سیکل طبیعی نیز بروز می کند.

پیشتر ناسا در بیانیه ای  اطلاع داده بود که عدم تعادل مثبت انرژی به این معنی است که سیستم زمین انرژی را می‌گیرد و باعث گرم شدن کره زمین می شود. دانشمندان با مقایسه داده‌های سنسورهای ماهواره‌ای که میزان ورود و خروج انرژی را به سیستم زمین ردیابی می‌کنند و داده‌های شناورها در اقیانوس، عدم تعادل انرژی را تشخیص دادند. سیستم شناورهای جمع آوری داده که در سرتاسر کره زمین هستند، امکان تخمین دقیق میزان گرم شدن اقیانوس‌های جهان را فراهم می‌کند.

سارقان یک جعبه بزرگ زعفران را در لندن دزدیدند + عکس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2020
تولید زعفران گلخانه‌ای در قطر کلید خورد +ویدئو

گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی گرما را در اتمسفر به دام می‌اندازند و سپس برف و یخ را ذوب می‌کنند که در نتیجه بخار آب بیشتری به جو وارد می‌شود و از این طریق از خروج تابش جلوگیری می‌شود. به گفته ناسا، افزایش بخار آب و تغییر ابرها می تواند این گرم شدن را بیش از پیش تشدید کند.

پیشتر داده‌های ماهواره‌ای که دانشمندان تاکنون از آنها برای ایجاد مدل‌های آب و هوایی استفاده کرده‌اند با معادلات اساسی فیزیک که رابطه بین دما و رطوبت هوا را تعریف می‌کند، مطابقت ندارند. این نشانگر آن است که اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای از تروپوسفر، دما یا رطوبت آن را خیلی کم یا خیلی زیاد اعلام کرده است و داده‌هایی که کمترین میزان گرمایش را نشان می‌دهند ممکن است کمترین دقت را داشته باشند.

محققان کشف کردند که مجموعه داده‌هایی که با قوانین مربوط به نسبت بخار آب و دما مطابقت دارند، بیشترین گرمایش سطح دریا و تروپوسفر را نشان می‌دهند.

اطلاعات اخیر  که شامل ترکیب اتمسفر، فشار و دما در مزوسفر است ، 30 سال از ردیابی ماهواره ای در ماههای تابستان بر فراز مناطق قطبی زمین (ژوئن برای شمال و دسامبر برای جنوب) را در برمی گیرد. این اطلاعات از طریق اندازه گیری نور خورشیده جمع آوری شده‌اند که از لایه های مختلف آتمسفر عبور می کند. مشخص شد که این لایه به میزان 2-1 درجه سانتیگراد در یک دهه سردتر می شود و سرعت آن 200-150 متر طی 10 سال است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала