۱۲ کشور خواهان واکسن ایرانی کرونا هستند

CC BY 4.0 / TASNIM NEWS AGENCY / M.Hasan Zarifmanesh / ۱۲ کشور خواهان واکسن ایرانی کرونا هستند
۱۲ کشور خواهان واکسن ایرانی کرونا هستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.07.2021
اشتراک
رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که در حال حاضر ۱۲ کشور خواهان واکسن های ایرانی هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، جلسه ۱۵۱ شورای راهبری ستاد نقشه جامع علمی ایران با ریاست سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با موضوع ارائه و بررسی گزارش شورای راهبری علم و فناوری در حوزه دفاعی و نیز تولید واکسن ایرانی کرونا و چالش‌ها و مسائل پیش رو، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

تولید ۵۰ میلیون دز واکسن برکت در ایران تا آخر شهریور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.07.2021
تولید ۵۰ میلیون دز واکسن برکت تا آخر شهریور

دکتر محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ایران در این جلسه گفت: تولید واکسن افتخاری برای کشور است و ایران اکنون جزو کشورهای تولیدکننده واکسن قرار دارد. تولید واکسن‌های ایرانی، حاصل تلاش ۱۶ ماهه گذشته تمامی بخش‌های کشور است.

وی گفت: از نوروز سال ۹۹ جلساتی با حضور دکتر نمکی تشکیل شد و با توجه به اشراف به موضوع واکسن خوشبختانه سرعت در کار بیشتر شد. از سال گذشته نیز شرکت‌های مختلف برای صدور eul مستندات خود را ارائه کرده‌اند. تا کنون ۱۸ شرکت مستندات را ارائه و ۷ مورد به مطالعات بالینی و تولیدات نیمه صنعتی رسیده‌اند و همه این مراحل با نظارت مستقیم وزارت بهداشت بوده است.

شانه ساز ادامه داد: تاکنون سه سازنده واکسن کرونا در ایران، موفق شده‌اند کد اخلاق را از کمیته ملی اخلاق دریافت کنند. همچنین بررسی مستندات تمامی شرکت‌هایی که تا کنون به سازمان ما ارائه شده، انجام شده است. بر اساس این مستندات، سازندگان باید مستندات تکمیلی را ارائه دهند.

وی افزود: همچنین پرونده دو شرکت سازنده واکسن MRNA که از تکنولوژی‌های جدید در جهان هستند تاکنون بررسی اولیه شده و درخواست ارائه مستندات تکمیلی شده است. برخی شرکت‌ها نیز فقط درخواست اولیه ارسال کرده‌اند اما مستندات برای بررسی تا کنون ارسال نشده است.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو؛ در بحث ظرفیت واردات هم رقابت جدی وجود دارد. با تعدادی از شرکت‌های خارجی قراردادهایی نوشته شده است. در بحث صادرات نیز ۱۲ کشور اعلام تقاضا کرده‌اند اما تا زمانی که تولید داخل تکمیل و نیاز داخل تأمین نشود نمی‌توان به صادرات فکر کرد. باید هر چه سریع‌تر وارد مرحله تولید انبوه شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала