نماینده ایران: در هیچ حمله مسلحانه‌ای علیه آمریکا در عراق دخالت نداشته ایم

© Photo / IRNAمجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل
مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.07.2021
اشتراک
نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پاسخ به نامه اخیر نماینده دائم آمریکا اعلام کرد تهران در هیچ حمله مسلحانه‌ای علیه آمریکا در عراق، دخالت مستقیم یا غیرمستقیم نداشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در این نامه که به رئیس شورای امنیت ارسال کرده، اعلام نموده است من چندین بار در گذشته، از جمله در نامه‌های خود به رئیس شورای امنیت، به صراحت گفته‌ام که جمهوری اسلامی ایران در هیچ حمله مسلحانه‌ای از سوی هیچ نهاد یا فردی علیه کارکنان یا تأسیسات آمریکا در عراق، دخالت مستقیم یا غیرمستقیم نداشته است. 

نماینده آمریکا: حملات ما در مرز عراق و سوریه با هدف مهار ایران انجام شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2021
نماینده آمریکا: حملات ما در مرز عراق و سوریه با هدف مهار ایران انجام شد

وی اضافه کرده است: بنابراین، هر گونه تلاش برای نسبت دادن تصریحی یا تلویحی چنین اتهامی به ایران، نادرست و فاقد حتی بدیهی‌ترین اطلاعات قابل اطمینان برای اثبات بوده و کاملاً بی اساس است و به همین خاطر ما با قاطعیت چنین ادعاهایی را رد کرده و از نظر حقوقی آنها را باطل و فاقد هر گونه اثری می‌دانیم.

روانچی تأکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران تفسیر دلبخواه آمریکا از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل برای توجیه حمله نظامی غیرقانونی خود در ششم تیر ۱۴۰۰ به سوریه و عراق را قاطعانه رد کرده و این اقدامات غیرقانونی را که نقض حاکمیت دو کشور منطقه است، شدیداً محکوم می‌کند.

نماینده ایران اضافه کرده است: این استدلال آمریکا که چنین حملاتی برای «بازداشتن» جمهوری اسلامی ایران و به اصطلاح «گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران» از انجام حملات بیشتر به کارکنان یا تأسیسات آمریکا در عراق انجام شده است، مبنای واقعی یا قانونی ندارد؛ چون صرفاً بر یک تفسیر دلبخواه از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل بنا شده است و به همین خاطر، این حملات آمریکا نقض آشکار حقوق بین الملل، بویژه ماده ۲ منشور سازمان ملل است.

سفیر کشورمان در پایان تأکید کرده است که تلاش اخیر آمریکا برای متهم کردن دیگران در منطقه برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت های غیرمسئولانه و بی‌ثبات کننده یا منحرف کردن اذهان از اقدامات نظامی غیرقانونی و ماجراجویانه اش در منطقه، محکوم به شکست است.

به گزارش ایسنا، نماینده آمریکا در سازمان ملل ااخیرا در توجیه حملات هوایی به شبه نظامیان عراق و سوریه در نامه ای شورای امنیت سازمان ملل را از حملات هوایی اخیر آمریکا علیه شبه نظامیان عراق و سوریه مطلع کرده و ادعایی علیه ایران نیز مطرح کرد.

بر اساس گزارش رویترز، دولت آمریکا روز  سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل را در جریان گذاشت که آنچه نیروهای شبه نظامی تحت حمایت ایران در سوریه و عراق خوانده است را تحت حملات هوایی قرار داده است  تا از این که این شبه نظامیان و تهران حملات بیشتری علیه کارکنان نظامی یا اماکن آمریکایی انجام دهند، جلوگیری شود. 

طبق بند ۵۱ منشور سازمان ملل، ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل باید فورا در جریان هر گونه اقدامی که کشورها به عنوان دفاع از خود در برابر حملات مسلحانه انجام می دهند، قرار بگیرند. 

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که این حملات هوایی به دلیل یک سری حملات  پهپادی و موشکی علیه کارکنان نظامی و اماکن آمریکایی در عراق، اماکن مورد استفاده این شبه نظامیان را مورد هدف قرار داده است. 

توماس در نامه ای که به رویت رویترز رسیده است، نوشت: این پاسخ نظامی پس از آن که ثابت شد گزینه غیر نظامی برای پرداختن به این تهدید کافی نبوده است، انجام شد و هدف تنش زدایی از وضعیت  و جلوگیری از حملات بیشتر را در بر داشته است. 

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز روز سه شنبه نامه ای مشابه به کنگره این کشور نوشته و گفت: آمریکا آماده است اقدامات بیشتر ضروری و درخور را در مقابل تهدیدات یا حملات بیشتر انجام دهد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала