گزارش و تحلیل

سوئد کرونا را مغلوب کرد - عجالتا

CC BY 2.0 / NIAID-RML / Novel Coronavirus SARS-CoV-2سوئد کرونا را مغلوب کرد - عجالتا
سوئد کرونا را مغلوب کرد - عجالتا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2021
اشتراک
مبارزه با کووید-19 بزرگترین تلاش علمی در تاریخ بشر است. ویروس کرونا به دلیل سختی در ایجاد واکسن موثر بر ضد آن شهرت شومی دارد.

اسپوتنیک به نقل از روزنامه "داگنز نی‌هتر" چاپ سوئد می نویسد: اولین خبرها از چین باعث نگرانی شد. اما نه به اندازه اخبار ابولا در اواسط دهه 1990 و نه به اندازه آنفلوانزای مرغی در دهه 2000. تعداد بسیار کمتری از افراد مبتلا به SARS ، که نیمی از بیماران مسن بالای 65 سال را از بین برد ، و تعداد کمتر از آنهایی که ابولا داشتند، که حدود 80 درصد از افراد آلوده به آن زنده نماندند، جان خود را از دست دادند. اما دانشمندان در سراسر جهان نگران بودند که هیچ کس نمی فهمید که چگونه عفونت با این ویروس رخ می دهد و چرا برخی از بیماران به معنای واقعی کلمه در مایعات ناشی از ریه های خود غرق می شدند.

آهسته آهسته مقیاس فاجعه گسترش یافت. ما شاهد گسترش عفونت در كشتی های عظیم تفریحی بودیم و وضعیت را در شمال ایتالیا به ویژه در شهر برگامو دنبال كردیم که در آنجا تعداد زیادی مرگ  و میر  وجود داشته است. مقامات شروع به درک کردند: اتفاقی می افتد که کره زمین از صد سال پیش از زمان وقوع آنفلوانزای اسپانیایی که کمتر از دو جنگ جهانی منجر به کشته شدن مردم نشده است، تاکنون با آن روبرو نشده است.

بیمار شدی و چند روز بین مرگ و زندگی بودی

دانشمندان محترم پیش بینی های خود را مطرح کرده اند. به عنوان مثال، کالج سلطنتی لندن مدلی از گسترش آنفلوانزا را مبنا قرار داده و مرگ و میر بالایی را پیش بینی کرد.

سوئد نیز مدل آنفلوانزا را دنبال کرد. سازمان بهداشت عمومی اعتراف کرد که ممکن است عفونت به طور غیرقابل کنترل گسترش یابد و سپس کل سیستم مراقبت های بهداشتی سقوط کند. مهم بود که تعداد افراد آلوده از حد معینی فراتر نرود.

اختصاص یک میلیون دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2021
اختصاص یک میلیون دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر

در انگلیس، بوریس جانسون، نخست وزیر، حتی به فکر این بود که خودش آلوده شود تا به مردم نشان دهد که با این بیماری می توان مبارزه کرد. بله ویروس کرونا برای کسانی که علایم خطر سلامتی دارند کشنده است - اما برای اکثریت قریب به اتفاق چنین نیست. جانسون در یکی از بیمارستان ها گام برداشت و با افراد آلوده با دست دادن سلام کرد و سپس بیمار شد و چند روز را بین مرگ و زندگی گذراند.

رهبران اکثر کشورها پی بردند که اوضاع بد است. با چند استثنا واضح مانند ایالات متحده. هنگامی که یکی از کارشناسان برجسته کشور، آنتونی فاوچی، گزارش داد که بیش از 240 هزار مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا رخ داده است، بسیاری از آمریکایی ها، از جمله رئیس جمهور ترامپ، فکر کردند که این یک اغراق است.

بحث و جدال درباره ویروس به یکی از موضوعات اصلی در سراسر جهان تبدیل شده است. تنها چیزی که همه توافق کردند این بود که ایجاد و توزیع واکسن وظیفه ای برای چند سال، اگر اصلا امکان پذیر بود. واکسنی علیه سویه جدید آنفلوانزا می تواند به سرعت تولید شود. اما مدتهاست که واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در اصل غیرممکن تلقی می شد. به عنوان مثال هیچ واکسنی علیه  سرماخوردگی وجود ندارد. حتی اگر از یک سرماخوردگی در امان باشید، ممکن است از دیگری  مصون نمانید.

آزمایشات واکسن های جدید شش ماه بعد آغاز شد.

ایجاد واکسن به یکی از بزرگترین دست آوردهای علمی در تاریخ بشر تبدیل شده است. در مورد دونالد ترامپ و دولت وی هر چه می خواهید فکر کنید، اما او به معنای واقعی کلمه تولیدکنندگان واکسن را "پولباران" کرده است. این عملیات بخاطر سرعتهای ما فوق نوری که سفینه های فضایی بین سیستم های خورشیدی با آن در کهکشان حرکت می کنند، "سرعت ما فوق نور" نامیده شد.

تحقیقات اساسی وجود داشت، بسیاری از دانشمندان با سرعت بالا و محدودیت کمتری کار می کردند زیرا  در موقعیت همه گیری، شرایط تغییر می کند. چند شرکت بزرگ دارویی، از جمله Pfizer / Biontech و Moderna ، از روی یک مدل ابتکاری mRNA فعالیت کرده اند. AstraZeneca و Johnson & Johnson یک مدل ویروس ضعیف شده زنده را اساس کار خود را قرار دادند. آزمایشات واکسن های جدید بعد از شش ماه آغاز شد. و کمتر از یک سال بعد از کشف sars-cov-2، اولین داروها در دسترس قرار گرفتند.

چینی ها واکسن Sinovac را تولید کرده اند. روسها Sputnik V را ساختند. در غرب بسیاری نسبت به آنها تردید داشتند. آیا آنها واقعاً آنقدر موثر هستند یا این تبلیغات است؟

اتحادیه اروپا در ابتدا کند بود. در سوئد، یک هماهنگ کننده واکسن در تابستان سال 2020 منصوب شد. وی ریچارد برگستروم بود. در زمستان 2021، به نظر می رسید او تنها کسی است که با خوش بینی به آینده نگاه می کند و نظر خود را  در باره  واکسیناسیون موفقبیت آمیز در سوئد را زودهنگام ابراز کرد. سوئد مانند اتحادیه اروپا، واکسن را از شرکت های مختلف مدتها قبل از پایان آزمایشات و کمبود داروها خریداری کرده بود. آنها فقط واکسن و داروهای روسی چینی را خریداری نکردند.

مهار اپیدمی سریعتر از تصور اکثر مردم بود.

مواد واکسن Pfizer / Biontech به طرز مضحکی نتایج خوبی را نشان داده است. برای اینکه یک واکسن موثر شناخته شود، باید در بیش از 50٪ افراد واکسینه شده موثر باشد.  واکسن های آنفلوانزا حتی از کارآیی کمتری برخوردار هستند. Pfizer / Biontech از آستانه 90٪ فراتر رفته است. وقتی دنیا با موج یکی پس از دیگری همه گیر درگیر شد، باور کردنش سخت بود. علاوه بر این، مطالعات در تابستان سال 2020 انجام شد، زمانی که ویروس تا حدودی عقب نشینی کرد. در آزمایشات واکسن AstraZeneca موارد کمی از افراد آلوده وجود داشت و برای بدست آوردن داده های معتبر لازم شد دو مطالعه مختلف تحت شرایط مختلف ادغام شود.

اسرائیل یک کمپین واکسیناسیون برق آسا را انجام داده است. امیدها زیاد بود و برآورده شد. تعداد کشته شدگان بر اثر ویروس کرونا به شدت سقوط کرده است. همه گیر در اسرائیل سریعتر از آنچه بسیاری تصور می کردند مهار شد.

سرعت انتشار سویه دلتا 8 برابر کرونای معمولی است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.07.2021
سرعت انتشار سویه دلتا 8 برابر کرونای معمولی است

برای مهار انتشار سریع عفونت، تا آنجا که ممکن است افراد باید واکسینه شوند، زیرا هرچه تعداد کمتر افراد ویروس را گسترش دهد، ویروس احتمال کمتری برای ایجاد جهش در برابر آن واکسیناسیون خواهد داشت. اما عوارض جانبی جدی تهدید می کند که تمایل افراد به واکسیناسیون را کاهش دهد. عارضه جانبی مهلک ترکیبی از خونریزی و ترومبوز بسیار نادر بود، اما بسیاری را ترساند. در تعدادی از کشورها از جمله سوئد، مقامات تصمیم گرفته اند استفاده از واکسن AstraZeneca را محدود کنند. سرنوشت مشابهی برای جانسون و جانسون رخ داد که عمدتا بر اساس همین روش ساخته شده بود.

سوئد شانس پیروزی در نبرد دوم را دارد

سوئد اولین کشوزی بود که واکسیناسیون گروه های در معرض خطر را آغاز کرد. سپس فراتر رفتیم: اکنون واکسن های نوآورانه Pfizer / Biontech و Moderna را بیشتر و بیشتر به جوانان تزریق می کنند. در زمان نوشتن این مقاله می توان گفت که تعداد مرگ و میرها توسط Covid-19 به قدری کاهش یافته است که فقط یک سال پیش به نظر می رسید یک معجزه باشد. اکثریت قریب به اتفاق سوئدی ها مایل به واکسیناسیون هستند و در حال حاضر حدود نیمی از مردم دوز اول را دریافت کرده اند.

آیا ما در این جنگ پیروز شده ایم؟ بیش از 14.5 هزار مرگ در سوئد و چند میلیون نفر در سراسر جهان - نتیجه وحشتناک شکست در اولین نبرد با ویروس جدید بود. اما اکنون سوئد از شانس پیروزی مطلق در نبرد دوم برخوردار است.

البته ، سویه های جدید نگران کننده هستند، به خصوص دلتا. اگر جهشی وجود داشته باشد که از واکسن مصون باشد، ما به همان ابتدا بر می‌گردیم. اما در حال حاضر، تا تابستان سال 2021، بشریت قبلاً به چیزی رسیده است که هیچ کس به آن اعتقاد نداشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала