گزارش و تحلیل

"بازی بزرگ" در افغانستان؛ ترکیه وارد شده است

© AFP 2023 / Roberto Schmidt "بازی بزرگ" در افغانستان؛ ترکیه وارد شده است
بازی بزرگ در افغانستان؛ ترکیه وارد شده است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.07.2021
اشتراک
نیروهای بین المللی افغانستان را ترک می کنند. ترکیه قصد دارد تعداد نیروهای صلح خود را در افغانستان افزایش دهد.

اسپوتنیک به نقل از مصاحبه دکتر عرفان کایا اولگر با پایگاه خبری"حاقین آذ" می نویسد: اردوغان رئیس جمهور ترکیه و بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در اجلاس پیمان ناتو در بروکسل دیدار کردند. هنوز مشخص نیست که ایده جایگزینی نیروهای بین المللی ناتو با سربازان ترکیه از کجا ناشی شده است - خود آنکارا یا ایالات متحده و متحدان آن. در هر صورت حضور ترکیه در چنین منطقه استراتژیک حساسی بسیار مهم است.

آغاز نشست ۳ جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.06.2021
آغاز نشست ۳ جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان

تا آنجا که مشخص است، مأموریت اولویت دار نیروهای ترکیه تأمین امنیت فرودگاه بین المللی کابل خواهد بود. از طریق این فرودگاه، پیوند کشور که عمدتا در مناطق کوهستانی واقع شده و بندر دریایی ندارد، با دنیای خارج فراهم می شود. علاوه بر این ، امنیت حمل و نقل هوایی برای فعالیت نمایندگی های دیپلماتیک در افغانستان ضروری است.

بارها با کمک بشردوستانه نیز از طریق این فرودگاه به کشور تحویل داده می شود. به عنوان بخشی از نیروهای بین المللی در افغانستان، حدود 500 نظامی ترکیه حضور داشتند که از جمله ، از واحد نظامی فرودگاه کابل محافظت می کردند.

عامل اصلی ماموریت ترکیه در افغانستان فراخوانی آنکارا از پاکستان برای مشارکت در برقراری مجدد صلح در افغانستان شد. رهبری پاکستان بر گروه طالبان (ممنوع شده در روسیه) تأثیر دارد  و ظاهراً ، ترکیه از این طریق می خواهد تروریسم بین المللی را از جمله طالبان خنثی کند.

اولگر دانشمند سیاسی ترکیه، ادامه داد: من فکر می کنم وظیفه این مأموریت صلحبان نیاز به افزایش حضور نظامی ترکیه در این کشور دارد. برای آنکارا مهم است که وحدت دولت افغانستان را که از چند جامعه تشکیل شده است ، حفظ کند. در دهه 90 ، ترکیه به نیروهای مارشال ازبکی تبار دوستم کمک کرد ، و اکنون این کشور به کل مردم افغانستان ، به تمام گروه های قومی آن اعتماد خواهد کرد. اولگر تاکید نمود: این یک کار دشوار است ، اما اگر به تاریخ امپراتوری عثمانی نگاه کنیم ، می بینیم که حاکمان آن همیشه در تلاش بوده اند تا وحدت مردم امپراتوری را حفظ کنند. وحدت کشور شرط اصلی ثبات افغانستان است.

در عین حال، این دانشمند علوم سیاسی ترکیه کاملاً محتمل می داند که ترکیه به عنوان یک کشور ناتو وظیفه داشته باشد پس از خروج نیروهای پیمان ناتو از آن سامان از ورود روسیه یا چین به افغانستان جلوگیری کند.

این کارشناس خاطرنشان می کند که مقامات افغانستان کاملاً از مأموریت ترکیه پشتیبانی می کنند، در حالی که طالبان نیروهای ارتش ترکیه را مانند همه نیروی مسلح ناتو دشمن اعلام کردند. در همین حال ، مسئله مشارکت ترکیه در عملیات علیه طالبان به شرایط مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال ، آیا طالبان به فرودگاه کابل حمله خواهند کرد ، ارتش افغانستان چقدر در نبرد با نیروهای تروریستی موثر خواهد بود ، و پاکستان تا چه حد به مأموریت صلح می پیوندد.

اولگر در پایان گفت: "اما یک چیز را قطعاً باید انتظار داشت - سایر نیروهای ژئوپلیتیک سعی خواهند کرد بازی خود را در افغانستان انجام دهند. چند ملیتی آن کشور و دولت مرکزی ضعیف در کابل زمینه گسترده ای را برای تضعیف ثبات توسط نیروهای خارجی فراهم می کنند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала