نفوذ نظامی آمریکا در قطب شمال برای مقابله با روسیه ضروری است

CC BY 4.0 / Alexey Ereshko / Ministry of Defence of the Russian Federation / (cropped image)نفوذ نظامی آمریکا در قطب شمال برای مقابله با روسیه ضروری است
نفوذ نظامی آمریکا در قطب شمال برای مقابله با روسیه ضروری است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2021
اشتراک
فرمانده گارد ساحلی آمریکا مدعی است که مهار روسیه بدون افزایش عملیات های نظامی آمریکا در منطقه آرکتیک ممکن نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، کارل شولتز فرمانده گارد ساحلی آمریکا، به اندیشکده بروکینگز گفته است که توسعه عملیات های ایالات متحده در منطقه آرکتیک (محیط پیرامونی قطب شمال) در راستای مقابله با یکه تازی روسیه در این عرصه راهبردی ضروری است که این می تواند شامل عملیات های حق آزادی دریانوردی باشد که واشنگتن برای به چالش کشیدن ادعای دیگر کشورها (چین) نیز به آنها استناد می کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2021
قطب شمال، صحنه درگیری جدید با روسیه

وی در توجیه ادعای خود افزود: حضور به معنای نفوذ است و در حال حاضر، حضور آمریکا در این منطقه، در مقایسه با قابلیت هایی که دارد؛ به شدت اندک است.

شولتز در ادامه مدعی شد: آنچه مایه نگرانی آمریکا می شود؛ نحوه حضور روسیه در این منطقه است. دغدغه مشابهی هم درباره نظم بین المللی قانون محور و شیوه مدرن اداره مسائل دریایی داریم.

پیشتر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، از کشورهای حوزه آرکتیک خواسته بود که از این به بعد، مسائل نظامی را نیز در بحث‌ هایی که درباره آینده این منطقه می‌ شود؛ بگنجانند.

وی در این باره گفته بود: خوب است روابط مثبتی که در شورای آرکتیک (شامل آمریکا، روسیه، کانادا، دانمارک، نروژ، ایسلند، سوئد و فنلاند) داریم را به حوزه نظامی نیز تعمیم دهیم.

لاوروف همچنین پیشنهاد داده بود تا مقامات نظامی کشورها در راستای کاهش تنش در این منطقه دیدارهایی داشته باشند.

اگرچه آرکتیک کوچک‌ترین اقیانوس جهان است اما این ظرفیت را دارد که همزمان با ذوب شدن یخ‌ های قطبی، به عنوان یک مسیر میانبر، ۷۵ درصد از کل جمعیت دنیا را به یکدیگر متصل کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала