حسن روحانی دلیل بالا بودن نرخ دلار در ایران را اعلام کرد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / حسن روحانی
حسن روحانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2021
اشتراک
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دلیل بالا بودن نرخ دلار را سیاست ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا و شیوع کرونا دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل خبرگزاری صدا و سیما، رئیس جمهورایران  گفت: اگر این دو ویروس ترامپ و کرونا نبودند الان نرخ دلار زیر ۵ هزار تومان و نرخ تورم ۱۱/۵ درصد بود.

قیمت دلار در ایران به بالاترین حد خود در 2 ماه گذشته رسید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2021
قیمت دلار در ایران به بالاترین حد خود در 2 ماه گذشته رسید

 روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیات دولت افزود: اگر این دو ویروس وجود نداشتند، محاسبات ما نشان می‌دهد که رشد اقتصاد غیرنفتی ما ۴/۱ درصد و رشد اقتصاد با نفت ۳/۸ درصد بود.

 وی تصریح کرد: هم اکنون نرخ متوسط تورم کشور ۳۲ درصد است و اگر این دو ویروس وجود نداشت تورم ما در این سه و نیم سال ۱۱/۵ درصد بود.

 رییس جمهور با بیان اینکه هم اکنون رشد سرمایه گذاری کشور منفی است گفت: اگر این دو ویروس نبود رشد سرمایه گذاری کشور ۴/۷ درصد مثبت بود و حجم تولید ناخالص کشور ما ۲۲ درصد از رقم فعلی بیشتر می‌شد.

 روحانی از صدا و سیما و روزنامه‌ها خواست این محاسبه را به طور کامل برای مردم منتشر کنند و توضیح دهند.

 وی با بیان این که دولت در این چند سال در حد توان خود به مزدبگیران کمک کرده است خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ تا امروز متوسط حقوق کارکنان دولت ۵ برابر، سرانه پرداختی به خانواده‌های بهزیستی و کمیته امداد ۱۲ برابر، بازنشستگان ۷/۳ برابر و حداقل حقوق کارگران ۵/۵ برابر شده است.

 روحانی با بیان این که همین امروز تمام بحث ما در دولت این بود که چطور تامین ارز کالا‌های اساسی انجام شود تا در ماه‌های آینده هیچ خللی در بازار و ماه‌های اولیه دولت آینده به وجود نیاید، گفت: دولت به وظیفه خود در این زمینه عمل می‌کند.

 رییس جمهور با اشاره به این که در برخی مناطق جنوب کشور درباره حقوق کارکنان صنعت نفت مسایلی پیش آمده است تصریح کرد: مشکلی در قانون بودجه امسال پدید آمده و من به این کارکنان قول می‌دهم که مشکل آنان حل می‌شود و نمی‌گذاریم از لحاظ حقوق و دستمزد دچار محرومیت شوند و وزیر نفت خواهد کوشید که این مشکل حل شود.

 روحانی همچنین به وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی دستور داد تا در اسرع وقت مشکل آن دسته از کارکنان در اختیار پیمانکار فعال در صنعت نفت را نیز برطرف کند.

 وی افزود: هرچند مشکل این دسته از کارکنان ارتباطی با بخش نفت ندارد، ولی به هر حال در حوزه‌های نفتی فعال هستند و باید مشکل آن‌ها پیگیری شود.

 روحانی تاکید کرد: برخلاف تبلیغات برخی شبکه‌های ماهواره‌ای ضد ایرانی هیچ مشکلی در تولید، انتقال، توزیع و صادرات نفت و فراوده‌های نفتی نداشته و نخواهیم داشت و دولت همچنان در ماه پایانی فعالیت خود مانند روز نخست به خدمت رسانی به مردم مشغول خواهد بود.

 وی افزود: در یک ماه پایانی کار دولت طرح‌های بسیار راهبردی و مهمی در حوزه‌های مختلف نفت، گاز، راه آهن و راه سازی، محیط زیست و بهداشت ودرمان افتتاح خواهد شد که از آن جمله می‌توان به افتتاح بزرگترین بیمارستان کشور با ۱۲۰۰ تخت بیمارستانی اشاره کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала