آیا بازگشت به برجام، باعث بهبود اقتصاد ایران خواهد شد؟

© REUTERS / EU Delegation in Viennaنشست کمیسیون برجام با ایران در وین
نشست کمیسیون برجام با ایران در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2021
اشتراک
انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، مذاکرات هسته ایی را از بین نخواهد برد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «رویترز»، در صورت احیای توافق هسته ای 2015 بدون گسترش دامنه این توافق، احتمالا بهبود اقتصادی چندانی نصیب ایران نخواهد شد.

موسسه مالیه بین المللی در گزارشی اعلام کرد انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، مذاکرات هسته ایی را از بین نخواهد برد اما آمریکا احتمالا با مشکلاتی در گسترش دامنه این توافق مواجه خواهد شد.

در این گزارش آمده است، «نتیجه احتمالی مذاکرات برجام احتمالا بازگشت به توافق 2015 است که بسیاری از تحریم ها را حفظ خواهد کرد. چنین توافق محدودی، شرکت های غربی را از سرمایه گذاری چشمگیر باز خواهد داشت و یک رشد اقتصادی قابل توجه را بعید خواهد کرد».

تحت تاثیر تحریم های آمریکا و همه گیری کووید 19 در غرب آسیا، اقتصاد ایران همچنان با مشکلات نرخ بالای بیکاری و تورم روبرو است. موسسه مالیه بین المللی پیش بینی کرد در صورت یک توافق هسته ای جامع جدید که فراتر از بازگشت به شرایط توافق 2015 باشد، ایران در سال جاری، رشد تولید ناخالص داخلی 4.3 درصدی شاهد خواهد بود و در سال های 2022 و 2023 به ترتیب رشد 5.9 و 5.8 درصدی را ثبت خواهد کرد.

تاکید روحانی بر ورود منابع ارزی آزاد شده به تبادلات مالی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
تاکید روحانی بر ورود منابع ارزی آزاد شده به تبادلات مالی

بر اساس برآورد این موسسه، اگر شرایط تنها به توافق 2015 بازگردد، رشد تولید ناخالص واقعی ایران در سال جاری 3.5 در سال 2022 و 2023 به ترتیب 4.1 و 3.8 درصد خواهد بود.

ایران و آمریکا از ماه آوریل در حال انجام مذاکرات غیرمستقیم برای احیای توافق هسته ای 2015 هستند که دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تلاش است تا این توافق را احیا کند و در نهایت با بسط دادن این توافق به موضوعات دیگر، محدودیت های بیشتری بر برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک ایران اعمال و همچنین بر فعالیت های منطقه ای این کشور فشار و محدودیت وارد کند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала