رصدخانه ملی عجولانه افتتاح شد

© Photo / IRNAرصدخانه ملی عجولانه افتتاح شد
رصدخانه ملی عجولانه افتتاح شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2021
اشتراک
با اینکه آینه تلسکوپ رصدخانه هنوز نصب نشده است و به نظر می‌رسد تنها از سازه این پروژه رونمایی شده است، رصدخانه ملی ایران شتابزده افتتاح شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، روز گذشته دوشنبه ۷ تیر ماه با دستور حسن روحانی رییس جمهوری ایران، رصدخانه ملی ایران به عنوان یکی از بزرگترین پروژه کلان ملی در قله ۳۶۰۰ متری گرگش واقع در کاشان افتتاح شد.

رصدخانه کاسین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2019
گزارش و تحلیل
با یکی از مدرن ترین رصدخانه های خاورمیانه در ایران آشنا شوید + تصاویر

این رصدخانه در حالی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد که آینه تلسکوپ آن رصدخانه هنوز نصب نشده و تا رسیدن به تکمیل فنی نیاز به زمان دارد.

البته در گذشته نیز توسط عوامل اجرایی این طرح اعلام شده بود که امید می‌رود این رصدخانه در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به مرحله نصب آینه و اولین نورگیری برسد و زمان آغاز کاربردهای علمی این رصدخانه در اواخر سال ۱۴۰۱ اعلام شده بود.

تلسکوپ رصدخانه ملی ایران با قطر آینه اصلی ۳.۴ سانتی‌ متری از نوع "کاسگرین" با پایه سمتی - ارتفاعی به ارتفاع یک متر و به وزن سازه ۹۰ تن با سیستم تعلیق هیدرو استاتیکی است. این تلسکوپ قادر است اجرام آسمانی را با دقت ۰.۲ ثانیه قوسی در حضور باد دنبال کند.

تلسکوپ کاسگرین، تلسکوپ‌ های نیوتنی نسبتاً بلندی هستند و هنگامی که اندازه آینه اصلی آنها بزرگ‌ تر می‌ شود، طول تلسکوپ بسیار زیاد می‌ شود و برای حل این مشکل از روشی به نام کاسگرین استفاده می‌ شود. در این روش مرکز آینه اصلی تلسکوپ سوراخ شده و چشمی در پشت تلسکوپ قرار می‌ گیرد و آینه ثانویه پرتوهای آینه اصلی را از میان سوراخ آینه اصلی به سمت چشمی می‌ فرستد.

در حالی که آینه اصلی این تلسکوپ در روز افتتاح( روز گذشته-دوشنبه ۷ تیرماه) نصب نشده بود، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری چندی پیش در صفحه اینستاگرام خود خبر از نورگیری و بهره‌ برداری از رصدخانه ملی ایران به عنوان بزرگترین پروژه علوم پایه کشور خبر داده بود.

وی در این پیام چنین آورده است:

"رصدخانه ملی ایران بزرگترین پروژه علوم پایه کشور بزودی نورگیری و به بهره‌ برداری می‌ رسد.

این رصد خانه در ارتفاع ۳۶۰۰ متری کوه "گرگش" کاشان ساخته شده و در کنار ۷ رصدخانه دیگر بزرگ در نیمکره شمالی زمین قرار می‌ گیرد تا زنجیره اتصال رصد ستارگان بین اروپا تا هند را پر نماید. ۶ سال برای مکان‌ یابی طرح از بین بیش از ۸۰ نقطه در سطح کشور وقت صرف شده و بیش از دو و نیم میلیون ساعت مهندسی برای طراحی آن توسط بهترین جوانان و دانشمندان کشور وقت صرف شده است.

تلسکوپ ۹۰ تنی این رصدخانه با ۴۰ هزار قطعه تماماً در داخل طراحی و ساخته شده و آینه کلاس ۴ متری آن که قریب به ۳ سال فقط صرف ساخت و پرداخت آن شده تا به صافی سطح یک نانو متر برسد قطعاً یکی از بهترین تصاویر کهکشان را در آینده ارائه می‌دهد و محلی برای رصد دانشمندان داخلی و خارجی فراهم می‌ آورد.

با نگاهی به عکس‌ های فوق‌ العاده شب این منطقه و ابعاد ده‌ ها متری رصدخانه به اهمیت آن در آینده توسعه علم نجوم در کشور با وجود جوانان با استعداد و اساتید مطرح پی می‌ بریم.

این نتیجه زحمات بسیاری از اساتید و دانشمندان خصوصاً در پژوهشگاه دانش‌ های بنیادی است. افراد پرآوازه‌ ای که نامشان بر این اثر علمی فوق العاده حک شده و در تاریخ کشور جاودان خواهد ماند و خاطره رصدخانه مراغه و دانشمندان شهیری چون خیام و خواجه نصیرالدین طوسی را در ذهن‌ ها زنده می‌ کند.

شخصاً از اینکه زمانی شاگردی این اساتید را می‌ کردم به خود می‌ بالم."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала