گزارش و تحلیل

ربیعی: درخواست های اقتصادی لبنان را بررسی خواهیم کرد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2021
اشتراک
تمامی نکاتی که باید در میز مذاکره میان طرفین بررسی شود و مورد گفتگو قرار بگیرد مشخص شده است.

آقای دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران هر نوع توافقی را پیش از لغو کامل تحریم ها به ویژه تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران غیرقابل اجرا دانسته اما در عین حال مهم ترین راه پیش روی ایران را بدون اتلاف وقت رسیدن به توافق عنوان کرد و به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: «تمامی نکاتی که باید در میز مذاکره میان طرفین بررسی شود و مورد گفتگو قرار بگیرد مشخص شده و دیدگاه ما برای همه طرف‌ها کاملا روشن است، ما نیز از مواضع آنها درباره موارد اختلاف اطلاعات کافی داریم.

درخواست مداخله جویانه فرانسه از ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2021
درخواست مداخله جویانه فرانسه از ایران

 ما برای تمامی طرف‌ ها روشن کردیم که کدام تحریم‌ ها مورد نقض و مانع اجرای کامل برجام بوده و باید متوقف شود همین طور می دانیم در صورت برداشتن این گام از طرف آمریکا و تعهدات دوباره همه طرف‌ ها بع برجام چه اقداماتی باید با چه ترتیباتی انجام دهیم در مورد اینکه مذاکرات وین چگونه ادامه پیدا خواهد کرد باید صبر کنیم تا نتایج نشست ها روشن‌ تر شود نکته مهم این است که گفتگو ها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را اتخاذ کند تصمیماتی که ما باید اتخاذ می کردیم به نظر ما انجام شده و اعلام کردیم، منتظر هستیم تا طرف‌های مقابل به شمول ایالات متحده آمریکا تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کنند و تمامی تحریم ها که به طور کامل مشخص شده را لغو کنند».

وی در ادامه افزود: «اگرچه تا برای همه موضوعات در دستور کار توافقی حاصل نشود توافق اساسی صورت نگرفته و اگر در همه موارد اتفاق نظر باشد می‌توانیم از توافق صحبت کنیم با این حال باید تاکید کنیم هر توافق الزاماً در برگیرنده رفع تحریم‌ های ظالمانه آمریکا در حوزه اقتصاد علیه ملت ایران باید باشد.

به ویژه بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "اگر فرصتی برای رفع تحریم ها میسر باشد حتی یک روز نیز نباید تعلل کرد" دولت خود را موظف می‌داند صرف نظر از حاشیه ها مذاکرات را با عزم کامل تا رسیدن به نتایج مناسب ادامه دهد».

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران رفع تحریم‌ ها در اولین فرصت را تصمیم جدی دولت دانست اما تاکید کرد دولت هیچ تعجیلی برای تحقق این مهم در طول مدت باقیمانده از تصدی دولت ندارد و به هیچ عنوان از حقوق ایران صرف نظر نخواهد شد.

وی افرود: «در صورتی که نتوانیم تا پایان دولت آنچه مد نظر ماست محقق کنیم قطعاً با تشخیص تصمیم گیرندگان عالی نظام، دولت سیزدهم روند ادامه مذاکرات را برعهده خواهد داشت. این تصمیمات در سطوح عالی نظام اتخاذ می‌شود و تفاوت میان این دولت با دولت بعدی برای مذاکرات وجود ندارد و اگر همین فردا نظرات ما تامین شود یک لحظه هم تعلل نخواهد شد».

نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2021
گزارش و تحلیل
تلاش آمریکا برای به آتش کشیدن خاورمیانه قبل از خروج ظاهری

در حال حاضر لبنان با بحران شدید اقتصادی و وخامت اوضاع معیشتی مردم رو به رو است، این اوضاع باعث به وجود آمدن اعتراضات خیابانی در مناطق مختلف کشور شده است.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های غذایی و سوخت رسانی به این کشور اعلام کرده و هیچ اجباری برای پرداخت بها با دلار در نظر نگرفته، اخیراً نیز اولین کشتی حامل سوخت از ایران به لبنان رسیده، آقای دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: « روابط ایران و لبنان به عنوان دو کشور برادر و دوست یک روابط عادی و مرسوم میان ملت‌ ها است و دلیل علاقه دو کشور تعمیق روابط وجود خواهد داشت و این موضوع ادامه پیدا خواهد کرد.

ما همیشه مناسبات تجاری رو به پیشرفت میان ایران با ملت لبنان داشتیم همچنین بدنبال تعمیق و تقویت این روابط در همه ابعاد هستیم که به صلح، امنیت و شکوفایی دو ملت کمک خواهد کرد».

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در ادامه بیان کرد: «همه از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه تامین انرژی آگاه هستند، در تجارت بین الملل صادرات یک محصول و ایجاد بازارهای جدید همواره مورد توجه ما بوده و لبنان نیز می‌تواند برای ما بازار جدیدی ایجاد کند لذا هر گاه درخواست اقتصادی مشابه از ما صورت بگیرد، آن را با جدیت بررسی خواهیم کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала