مقام ایرانی: به 200 روستای استان هرمزگان آبرسانی سیار انجام می شود

CC BY-SA 4.0 / Tasnim News Agency / مقام ایرانی: به 200 روستای استان هرمزگان آبرسانی سیار انجام می شود
مقام ایرانی: به 200 روستای استان هرمزگان آبرسانی سیار انجام می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.06.2021
اشتراک
دیرعامل آب و فاضلاب استان هرمزگان: در سال جاری با کاهش 90 درصدی منابع آبی مواجه هستیم که خود یک رکورد در 100 سال اخیر در حوزه خشکسالی محسوب می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، امین قصمی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان هرمزگان گفت: در سال گذشته طرح‌های زیادی در حوزه آبرسانی به مناطق مختلف استان از جمله در جاسک با کمک سد جگین، در سیریک با کمک آب‌شیرین کن، در میناب با استفاده از ظرفیت سد سرنی، در بندرعباس با استفاده از ظرفیت عظیم آب‌شیرین کن 100 هزار مترمکعبی در 3 فاز و بخشی از آب شیرین کن 1 میلیون مترمکعبی، در بندرخمیر با کمک آب‌شیرین کن بندرعباس و در سایر نقاط استان نیز طرح‌های مهمی برای آبرسانی داریم. 

وی افزود: در 3 ماه گذشته موفق شدیم سامانه تامین آب شهر بندرعباس را تامین کنیم این سامانه منابع آب بندرعباس را تغییر داد و ما فشار تامین آب از روی میناب و شمیل و نیان را برداشتیم. خط انتقال فولادی 1400 میلی متر با حدود 28 دستگاه بیل مکانیکی با سرعت بسیار بالایی انجام دادیم، مخزن داماهی بندرعباس بازسازی شد و با تامین 20 مگاوات برق و هزینه کرد 1000 میلیارد هزینه طرح‌هایی اجرا شد که به عنوان یک معجزه شهر بندرعباس را نجات داد چنانچه اگر این طرح‌ها اجرا نمی‌شد چاره‌ای جز جیره بندی آب در این کلانشهر نداشتیم. اجرای پروژه آبرسانی به دومین شهر بزرگ بشاگرد گوهران طرح بسیار مهمی بود که 80 میلیارد تومان برای آن هزینه شد و 57 روستا با جمعیت 19880 از نعمت آب پایدار بهره‌مند شدند.

نوشیدن آب یخ باعث مرگ جوان ایرانی شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
نوشیدن آب یخ باعث مرگ جوان ایرانی شد

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان تاکید کرد: توانستیم اولین پروژه فاضلاب روستایی را در روستای تیاب افتتاح کنیم و آب شیرین کن مهدی آباد فین و کوخرد بستک نیز از دیگر پروژه‌های انجام شده است. تامین آب شهر رویدر و 24 روستای در مسیر آن نیز تا 3 ماه آینده وارد مدار بهره برداری خواهد شد و برای این پروژه نیز 70 میلیارد تومان هزینه شده است و برآورد ما این است که تا پایان پروژه 90 میلیارد تومان هزینه شود. پروژه آبرسانی به 70 روستای قشم و آبرسانی به شهر و روستاهای میناب از تصفیه خانه سد سرنی نیز از دیگر پروژه‌های مهم است.

قصمی ادامه داد: متاسفانه در حوزه آب همیشه شاهد زنگ خطرهایی هستیم و در سال 99 چیزی بالغ بر 3 هزار و 555 میلیارد ریال در حوزه آب و فاضلاب استان هرمزگان هزینه کردیم و تمرکزمان روی این بود که اعتبارات 50 درصد در شهرها و 50 درصد در روستاها هزینه شود. امروز 2 هزار و 400 لیتر بر ثانیه با کمبود آب در استان هرمزگان روبه‌رو هستیم و از 100 درصد نیاز آبی استان 43 درصد از طریق چاه‌ها و منابع آب زیر زمینی، 45 درصد از طریق آبشیرین کن‌ها و 12 درصد از طریق سدها تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال در بسیاری از مناطق بارندگی وجود نداشت و این امر موجب از بین رفتن منابع آب بسیاری از روستاها شده ‌لذا هم اکنون 200 روستا در هرمزگان از طریق آبرسانی سیار تامین آب می‌شود و ما در این امر با محدودیت جدی روبه‌رو هستیم و تمام امکانات نظامی، امنیتی، استانداری و مدیریت بحران استان را بسیج کردهَایم تا بتوانیم تجهیزات آبرسانی سیار را تامین کنیم.

قصمی با اشاره به مشکلات فاضلاب بندرعباس تاکید کرد: میانگین عمر طرح فاضلاب بندرعباس بسیار بالا رفته است و نیاز است حتما عملیات نوسازی شبکه انجام شود همچنین تخلیه پساب به دریا اصلا زیبنده نیست اما برای ساماندهی این مشکلات و حل معضل فاضلاب بندرعباس 2 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала