گزارش و تحلیل

برگه های جدیدی که ایران هر روز برای آمریکایی ها رو می کند

© Photo / Wikipedia / Nanking2012 برگه های جدیدی که ایران هر روز برای آمریکایی ها رو می کند
برگه های جدیدی که ایران هر روز برای آمریکایی ها رو می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.06.2021
اشتراک
طبق همه قوانین و مقررات بین المللی ایران ملزم به اجرای پادمان هسته ای معروف به ان پی تی یا همان معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای می باشد، چون ایران آن را امضا کرده است.

اسپوتنیک - آیا برایتان اتفاق افتاده که برای مدتی به کسی از روی دلسوزی و یا نشان دادن حسن نیت محبت کنید و بعد توهم برای طرف ایجاد شود که شما وظیفه ای در قبال اش دارد؟

این جریانی است که این روزها ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای و برخی کشورهای غربی دارد.

ایران به پروتکل الحاق نپیوسته و به این دلیل هیچ وظیفه و یا الزامی برای اجرای آن ندارد.

برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2021
گزارش و تحلیل
آمریکایی ها دست پیش می گیرند پس نیافتند

حتی در دوره ای ایران برای نشان دادن حسن نیت خود به بازرسان آژانس بین المللی هسته ای اجازه داد فرا تر از پروتکل اضافی هم عمل کنند و هر جایی که برای آنها شک و شبهه وجود داشت را بازرسی کنند.

البته ایران هم از آژانس بین المللی انرژی هسته ای و مجامع غربی توقع همکاری داشت ولی نه فقط آنها با ایران همکاری نکردند بلکه همین بازرسی های آنها موجبات ضررهای بسیار سنگین بر ایران شد، ضرر هایی که بسیاری از آنها مانند شهادت دانشمندان هسته ای ایران در عملیات تروریستی که توسط عوامل جاسوسی غربی و اسرائیلی انجام شد غیر قابل جبران است.

به استناد اظهار نظر های برخی مسئولین ایرانی اطلاعات مورد نیاز این عملیات هم توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای در اختیار این مجامع اطلاعاتی قرار گرفته است.

مجلس شورای اسلامی هم هشت ماه پیش قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت ایران ملزم می باشد تا زمانی که طرفهای مقابل به تعهدات خود عمل نکردند و تحریم ها را از بالاسر ملت ایران بر نداشتند، اجرای تعهدات خود در برجام را تعلیق کند.

ایران، احتمالا روز شنبه پاسخ آژانس را خواهد داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2021
ایران، احتمالا روز شنبه پاسخ آژانس را خواهد داد

تصویب این قانون هم به دلیل این بود که برخی هنوز تصور می کردند با مذاکره و گفتگو با آمریکایی ها می توانند موجبات رفع تحریم ها را فراهم کنند و نمی خواستند تلاش های پشت پرده را به بن بست بکشانند و برخی مخالف این نظرات بودند، چون بحث و جدل در این باره بالا گرفته بود دیگر نمایندگان مجلس ایران صلاح دیدند که این ماجرا را تبدیل به قانون کنند تا بحث را ببندند.

با اینکه مجلس شورای اسلامی این قانون را تصویب کرد ولی چون دولت ایران امیدوار بود گفتگوهای وین به نتیجه برسد و برای اینکه اختلافات بالا نگیرد به دنبال به قول معروف کلاه شرعی رفت و یک توافق سه ماهه با آژانس بین المللی انرژی هسته ای منعقد نمود.

این توافق هم یک ماه تمدید شد تا فرصتی به مذاکرات داده شود اما ظاهرا برداشت طرف های مقابل این بود که ایرانی ها ترسیده اند و مجبور هستند این توافق را مجددا تکرار کنند.

حتی کار به جایی رسید که رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مواردی ایرانی ها را تهدید کرد تا آنها وادار شوند این توافق را تمدید کنند و آمریکایی ها و اروپایی ها هم با تهدید های مختلف از جمله تهدید به خروج از مذاکرات تصور کردند ایرانی ها کوتاه خواهند آمد.

اولیانوف: نیازی به تمدید توافقنامه آژانس اتمی با ایران نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.06.2021
اولیانوف: نیازی به تمدید توافقنامه آژانس اتمی با ایران نیست

ظاهرا این بار دولت ایران تصمیم گرفته تا جریان را یکسره کند و با قاطعیت در مقابل این تهدید ها بایستد و به آنها بفهماند اگر احیانا قبلا حسن نیت نشان می داده به دلیل ترس و واهمه نبود.

ایران هیچ وظیفه ای برای انجام این تعهدات ندارد و حتی اگرهم نیاز باشد و ببیند که عضویت در سازمان بین المللی انرژی هسته ای و عضویت در ان پی تی برایش جه جای منفعت ضرر هم دارد شاید در نهایت حتی تصمیم بگیرد از ان پی تی هم خارج شود.

اشتباه بزرگ ترامپ هم این بود که همه برگه هایی که آمریکایی ها در اختیار داشتند را به یکباره بازی کرد و همه را سوزاند.

حالا دیگر آمریکایی ها تهدیدی در اختیار ندارند که بخواهند با آن ایرانی ها را بترسانند.

غربی ها و آمریکایی ها به خوبی می دانند که در حال حاضر برگ های بازی دست ایران است و هر روز ایران برگه های جدیدی رو خواهد کرد و نباید تصور کنند که برگه های بازی ایران فقط به بحث برجام محدود است، بلکه ایرانی ها برگه های غیر قابل پیش بینی زیاد تری دارند که در صورت عدم رسیدن به توافق در وین احتمالا هر روز رو خواهند کرد، از جمله مثلا برگه هواپیمای بدون سرنشینی که بیش از هفت هزار کیلومتر برد دارد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رو کرده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала