سازگاری ویروس کرونا با انسان

© REUTERS / Phil Nobleکرونا ویروس در جهان
کرونا ویروس در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2021
اشتراک
دانشمندان با استفاده از مدل سازی رایانه‌ای سارس-کوو -2 کشف کرده‌اند که ویروس برای ایجاد آلودگی در سلول‌های انسانی سازگاری داشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از « Nature Scientific Reports»، دانشمندان با استفاده از مدل سازی رایانه‌ای سارس-کوو ۲، ویروسی که باعث همه گیری کووید۱۹ شده است، کشف کرده‌اند که ویروس برای ایجاد آلودگی در سلول‌های انسانی سازگاری داشته و باز هم سوالاتی در مورد منشاء آن ایجاد می‎‌کند.

دانشمندان استرالیایی تشریح می‌کنند که چگونه آن‌ها از مدل‌های کامپیوتری با عملکرد بالای فرم ویروس سارس-کوو ۲ در ابتدای همه گیری برای پیش بینی توانایی آن در آلودگی انسان و طیف وسیعی از ۱۲ حیوان خانگی و عجیب و غریب استفاده کردند.

دانشمندان دانشگاه فلیندرز و دانشگاه لاتروب از داده‌های ژنومیک ۱۲ گونه جانوری برای ساختن سخت افزارانه مدل‌های رایانه‌ای گیرنده‌های اصلی پروتئین ACE۲ برای هر گونه استفاده کردند، سپس از این مدل‌ها برای محاسبه قدرت اتصال پروتئین سنبله سارس-کوو ۲ به گیرنده ACE۲ هر گونه استفاده شد.

با کمال تعجب نتایج نشان داد که سارس-کوو ۲ محکم‌تر از هر گونه حیوانات آزمایش شده از جمله خفاش‌ها و پانگولین‌ها به سلول‌های انسانی متصل می‌شود. اگر یکی از گونه‌های جانوری مورد آزمایش منشاء باشد، به طور معمول انتظار می‌رود بالاترین میزان اتصال به ویروس را داشته باشد.

چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2021
آیا ویروس کرونا منشاء آزمایشگاهی دارد؟

این مطالعه و سایر مطالعات نشان داده‌اند که قسمت خاصی از پروتئین سنبله ویروس پانگولین که به ACE۲ متصل می‌شود تقریبا مشابه پروتئین سنبله سارس-کوو ۲ بود. این تقسیم پروتئین سنبله تقریبا یکسان، به طور قطع توضیح می‌دهد که چرا سارس-کوو ۲ به خوبی بهACE۲ پانگولین متصل می‌شود.

در حال حاضر سوال بسیار مهم و آشکار چگونگی انتقال ویروس به انسان، دو توضیح اصلی دارد، این ویروس ممکن است از طریق حیوانات واسطه‌ای که هنوز یافت نشده است و یا از طریق خفاش‌ها به انسان منتقل شده باشد (منشا z مشترک بین انسان و دام)، اما از سوی دیگر هنوز هم نمی‌توان این را رد کرد که به طور تصادفی از آزمایشگاه ویروس شناسی منتشر شده باشد. برای تایید هر یک از این توضیحات، یک تحقیق علمی و مبتنی بر شواهد لازم است.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال 2019 میلادی در چین شروع شد، علاوه بر30 استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرد.

در 31 دسامبر سال 2019، مقامات چینی از شیوع ذات الریه پنومونی ناشناخته در شهر ووهان در بخش مرکزی این کشور (استان هوبی) به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادند. کارشناسان عامل ایجاد کننده بیماری را شناسایی کرده اند، این یک ویروس جدید است.

 این ویروس می‌تواند از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان هم منتقل شود.حدس زده می‌شود که ممکن است این بیماری از طریق تماس با این آبزیان یا خوردن آنها منتقل شود، ولی هنوز نتیجه نهایی در این زمینه حاصل نشده است.

دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود 7 روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی، سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را فوریتی با اهمیت بین المللی تشخیص داد و نام رسمی آن را بیماری COVID-19 گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала