آمریکا: تسریع برنامه هسته ای ایران ممکن است مذاکرات برجام را دشوار کند

© REUTERS / Chris J Ratcliffeوزیر خارجه آمریکا: ایران هنوز با بازگشت به مذاکرات وین موافقت نکرده
وزیر خارجه آمریکا: ایران هنوز با بازگشت به مذاکرات وین موافقت نکرده  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2021
اشتراک
به عقیده واشنگتن، ادامه تلاش های ایران برای غنی سازی اورانیوم ممکن است مانع مذاکرات در مورد بازیابی توافق هسته ای برجام در شکل اولیه آن شود.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای با روزنامه نیویورک تایمز که روز جمعه منتشر شد، اظهار داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: "اگر این کارادامه یابد، اگر آنها همچنان به کار با سانتریفیوژهای هر چه پیشرفته تر بپردازند ، و به سطوح بالاتر و بالاتر [غنی سازی اورانیوم] برسند ، زمانی این وضعیت  از نظر عملی یک مشکل بسیار جدی ایجاد خواهد کرد" بلینکن در مورد احتمال خاتمه رایزنی ها در وین توسط دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده  اظهار داشت: "من نمی توانم یک بازه زمانی مشخص تعیین کنم." به گفته وی، چنین امکانی "نزدیکتر می شود".

آمریکا : توقیف دامنه‌های وبسایت‌های مرتبط با ایران، ارتباطی به مذاکرات وین ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2021
آمریکا : توقیف دامنه‌های وبسایت‌های مرتبط با ایران، ارتباطی به مذاکرات وین ندارد

در وین از آوریل مذاکرات رو در رو بین ایران و پنج میانجی  بین المللی (روسیه ، انگلیس ، آلمان ، چین و فرانسه) با هدف بازیابی توافق هسته ای برجام با ایران در شکل اولیه آن جریان دارد. کارشناسان در سه کارگروه مشغول تهیه متن توافق نامه در مورد از سرگیری اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام ) هستند که  لغو تحریم های آمریکا علیه ایران (و بازگشت آتی ایالات متحده به برجام) و انجام تعهدات هسته ای ایران را در نظر خواهد گرفت.

نمایندگان کشورهای طرف معامله همچنین در حال رایزنی های جداگانه با هیئت آمریکایی هستند که در سال 2018 از برجام خارج شد اما اکنون در حال بررسی بازگشت به آن است. هنوز هیچ گفتگوی مستقیمی بین فرستادگان آمریکایی و نمایندگان ایران در وین صورت نگرفته است.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  حالا جوبایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا می خواهد بر اساس شرایطی به برجام بازگردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала