اولین واکسن خوراکی وبا در ژاپن ساخته شد

© REUTERS / Andres Martinez Casaresاولین واکسن خوراکی وبا در ژاپن ساخته شد
اولین واکسن خوراکی وبا در ژاپن ساخته شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2021
اشتراک
زیست شناسان مولکولی ژاپن اولین واکسن خوراکی وبا را بر اساس دانه های برنج اصلاح شده ژنتیکی تولید کرده و ایمنی آن را با موفقیت در داوطلبان آزمایش کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک،  این خبر را سرویس مطبوعاتی دانشگاه توکیو ، پایتخت ژاپن با استناد به مقاله ای در مجله Lancet Microbe اعلام کرده است.

هیروشی کیونو استاد دانشگاه توکیو گفت: "نتایج اولین آزمایشات من باعث شد که نسبت به آینده واکسن ما بسیار خوش بین شوم. سیستک ایمنی داوطلبان نسبت به دوزهای کوچک ، متوسط ​​و زیاد واکسن واکنش نشان داد و هر بار قدرت واکنش آنها به پروتئین های ویبریو کلرا  افزایش یافت".

انتقال بیمار مبتلا به وبا به بیمارستان آستراخان در سال ۱۹۷۰ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2020
شوروی طاعون، وبا و آنفولانزا را چطور پشت سر گذاشت؟

براساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی  هر ساله حدود 1.3 تا 4 میلیون نفر به وبا مبتلا  می شوند و 20 تا 140 هزار نفر بر اثر این بیماری عفونی می میرند  كه منبع آن معمولاً غذا یا آب آلوده است. به طور معمول ، بیشتر موارد ابتلا به وبا در کشورهای در حال توسعه در آسیا و آفریقا رخ می دهد. واکسن های موجود وبا تنها برای چند سال از بدن انسان محافظت می کنند  و ضمناً در کودکان خردسال که به خصوص در معرض ابتلا به وبا قرار دارند،  بسیار ضعیف عمل می کنند.

پروفسور هیروشی کیونو و همکارانش با تولید اولین واکسن وبا کامل "خوراکی" که برای نگهداری ، تولید و استفاده از آن به شرایط خاصی احتیاج ندارد، گامی بزرگ در جهت حل این مشکل برداشته اند.

در واقع این واکسن به صورت پودری است که از دانه های آسیاب شده برنج اصلاح شده ژنتیکی تهیه می شود. دانشمندان در ژنوم آن قطعه ای از DNA ویبریو کلرا را وارد بدن کرده اند که مسئول تولید بخشهای خاصی از پروتئین CTB ، سم اصلی این باکتری است.

این ماده ، همانطور که توسط آزمایش های نمونه خون از افراد مبتلا شده به وبا، نشان داده شده، باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی شدید می شود و تولید تعداد زیادی آنتی بادی بدن آنها می گردد که می توانند با پوسته ویبریو وبا ترکیب شوند. مشاهدات  دانشمندان ژاپنی در جریان آزمایشات بالینی نشان داد که واکسن آنها هیچگونه واکنش سوء ایجاد نکرده و منجر به تشکیل تعداد زیادی آنتی بادی در دو سوم داوطلبان شده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала