آیا تحریمها علیه خامنه ای لغو خواهند شد؟

© Sputnik / Alexei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر رهبرایران
رهبرایران    - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2021
اشتراک
موضوع لغو تحریم‌ها علیه خامنه‌ای، یکی از مطالبات هیات مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ان بی سی»، موضوع لغو تحریم‌ها علیه خامنه‌ای، یکی از مطالبات هیات مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین است.

یک مقام سابق آمریکایی فاش کرد که دولت جو بایدن در چارچوب مذاکرات برجام، موضوع لغو تحریم‌ها علیه علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را بررسی می‌کند.

مذاکره‌کنندگان آمریکایی و ایرانی که به صورت غیرمسقیم در وین، با هم مذاکره می‌کنند، موضوع اقدامات بعدی در دور آینده مذاکرات را مطرح کردند. این موضوع بخشی از توافقات گسترده‌تری است که واشنگتن و تهران را به پایبندی به برجام باز می‌گرداند.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران،‌ در مصاحبه‌ای تاکید کرد که واشنگتن تمامی تحریم‌های اعمال شده در دوره ترامپ را لغو نخواهد کرد. اگر توافقی که تهران خواهان است به نفع ایالات متحده نباشد، آمریکا از مذاکرات وین خارج خواهد شد.

رابرت مالی در ادامه گفت:« برای ما، هیچ فرقی نمی‌کند که چه کسی در ایران بر سر کار باشد. دقیقاً به این دلیل که ما به هیچ‌کس در ایران اعتماد نداریم، می‌خواهیم به توافقی برسیم که حداقل یکی از فوری‌ترین مشکلات، یعنی خطر دستیابی ایران به بمب اتم رفع شود».

 سنای آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.04.2021
آیا واشنگتن ایالت 51 آمریکا خواهد شد؟

وزارت امور خارجه آمریکا، روز 25 ژوئن، ادعاهای مقامات ارشد ایران، مبنی بر لغو تحریم‌های این کشور علیه مقامات و شرکت‌های ایرانی را تکذیب کرد و گفت: «تا زمانی‌که درباره همه چیز به توافق نرسیم، هیچ اقدامی از این نوع صورت نخواهد گرفت».

پیشتر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران،اظهار داشت: «مذاکرات وین خیلی پیشرفت کرده است.  حدود 1040 تحریم مربوط به دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، طبق این توافق برداشته خواهد شد و در رابطه با تحریم افراد و دستگاه‌های مربوط به بیت خامنه‌ای نیزتوافق شده است».

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала