گزارش و تحلیل

افتتاح بنیاد "روسکی میر" روسیه در دانشگاه اصفهان + ویدئو

© Photo / Mohamadali Soleiman – University Isfahanافتتاح بنیاد روسکی میر در دانشگاه اصفهان + ویدئو
افتتاح بنیاد روسکی میر در دانشگاه اصفهان + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2021
اشتراک
جشنواره علمی فرهنگی اصفهان و سن پترزبورگ با عنوان "خواهر خواندگی اصفهان و سن پترزبورگ" در دانشگاه اصفهان با حضور مقامات و مسئولان دو شهر و دو کشور برگزار گردید.

به گزارش اسپوتنیک، جشنواره علمی فرهنگی سن پترزبورگ - اصفهان، جهت تقویت خواهرخواندگی میان این دو شهر و با هدف توسعه روابط دانشگاهی در تاریخ ١ و ٢ تیر در دانشگاه اصفهان برگزار می گردد همزمان، با افتتاح این مراسم به صورت وبینار، مسئولان دانشگاهی سن پترزبورگ و بنیاد روسکی میر نیز در این مراسم به صورت آنلاین حضور داشتند. در این مراسم، در دانشگاه اصفهان، میز سن پترزبورگ در دانشگاه اصفهان‌ و همچنین برنامه افتتاح بنیاد روسكی میر/دنیای روسیه در این دانشگاه صورت گرفت. همزمان نمایشگاه عکس سن پترزبورگ در دانشگاه اصفهان برگزار می شود که مورد توجه علاقه مندان قرار گرفت.

مراسم افتتاح میز سن پترزبورگ در دانشگاه اصفهان، افتتاح دفتر بیناد روسکی میر در این دانشگاه با حصور سرکنسول روسیه در اصفهان و دکتر طالبی رئیس دانشگاه اصفهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
خواهر خواندگی اصفهان - سن پترزبورگ: دانشگاه اصفهان میزبان جشنواره علمی فرهنگی اصفهان و سن پترزبورگ

در روز نخست در مراسم افتتاحیه، با حضور رئیس دانشگاه اصفهان دكتر طالبی، همکاری های های دانشگاهی بین ایران و روسیه به اندازه که ظرفیت وجود دارد متاسفانه نیست، تا در سایه شناخت موانع افزایش همکاری ها صورت بگیرد. من خوشحالم که با برگزاری جشواره امروز بین دانشگاه های اصفهان و سن پترزبورگ که نتیجه ارتباط و همکاری دو طرف جهت ظرفیت سازی بین دو دانشگاه است در خدمت شما هستم، و این امر را بر گسترش همکاری های گسترده بین دو طرف می دانم. برقراری رشته زبان روسی در دانشگاه اصفهان از سال های گذشته و ایجاد رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه سن پترزبورگ می تواند به ارتباط بین این دو کشور کمک کند. از سوی دیگر منتظر پیشنهادهای سازنده رئیس دانشگاه سن پترزبورگ جهت پیشرفت علمی این دو دانشگاه را دارم.

 سركنسول روسیه در اصفهان آقای بوریس بورمیستروف در سخنرانی خود اعلام نمود که همواره حمایت خود را در بر بهره وری هر چه کاملتر از ظرفیت های همکاری روسیه و ایران به نفع دو ملت اعلام می دارد.

وی گفت: رئیس جمهور پوتین در پیام تبریک به آیت الله سید ابراهیم رئیسی به مناسبت پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد که روابط میان کشورهای مان از خصلت دوستانه و حسن همجواری برخوردار است. این جشنواره نمونه دیگری از تمایل متقابل دو کشور برای تعامل هر چه گسترده تر در عرصه فرهنگی و انسانی جهت ارتقای همکاری های روسیه و ایران در سطحی نوین مطابق توافقات رهبران دو کشور است. در راستای پیشبرد همکاری های متقابلا مفید، گسترش آموزش زبان های همدیگر از اهمیت ویزه ای برخوردار است.

بدین منظور در چارچوب این جشنواره، گامی مهمی بر مبنای امضای قرار داری میان بنیاد روسکی میز و دانشگاه اصفهان برداشته خواهد شد. وی در نهایت با اشاره به توافق میان پرافتخارترین باشگاه های دو کشور سپاهان اصفهان و زنیت سن پترزبورگ، آرزوی موفقیت برای این پروژه های مشترک نمود. و اعلام داشت که علاقه به ورزش علی الخصوص ورزش شماره یک – فوتبال، شهروندان ما را می تواند به یکدیگر بیشتر نزدیک کند.

مدیر عامل باشگاه سپاهان آقای محمدرضا ساكت،  مفتخریم اعلام کنیم که چندی پیش با همکاری آقای بورمیستروف، تفاهم نامه و همکاری بین باشگاه فولاد مبارکه سپاهان و باشگاه زنیت سن پترزبورگ که امسال قهرمان لیگ روسیه شده است تشکر می کنم، این تفاهم نامه بستری برای همکاری های علمی ورزشی : برگزاری رویدادهای دوستانه ورزشی، تورنمنت ها و فستیوال های ورزشی ویژه بانوان و آقایان در رشته فوتبال بین دو دانشگاه و تبادل تجربیات بین دو باشگاه در حوزه گرس رود، فوتبال پایه، تبادل تجربیات و کورسهای مختلف در زمینه مربی گری و انتقال دانش آن، استعدادیابی آماده شده است، به طور کامل  مورد توافق باشگاه قرار گرفته است. فردا الکساندر مدودوف مدیرعامل باشگاه زنیت و هیات همراه آن برای بررسی و هماهنگی های انجام شده اجرای این توافق نامه سه روز در اصفهان هستند، در این سه روز این افراد ضمن بازدید از توانایی های باشگاه فولاد مبارکه اصفهان، آکادمی باشگاه سپاهان، ورزشگاه نقش جهان، دیداری را در محضر شهردار اصفهان، مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه جناب مهندس عظیمیان حضور خواهند شد. این حرکت بستری برای فعالیت ها و رویدادهای ورزشی بین دو باشگاه فولاد سپاهان و سپاهان است. سردار آزمون از 14 سالگی در سپاهان فعالیت خود را آغاز کرده است که از 17 سالگی وارد باشگاه های فوتبال روسیه شده است و یک نماد همکاری های مشترک است.

حضور دانشگاه اصفهان در پنجمین اجلاس روسای دانشگاههای برتر ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.06.2021
روابط خواهرخواندگی "سن پترزبورگ - اصفهان" با برگزاری جشنواره علمی فرهنگی در اصفهان مستحکم تر می گردد

شهردار اصفهان دكتر نوروزی، امروز شهر اصفهان در آستانه انعقاد قراداد خواهر خواندگی 16 مین خود است، ما در شهر اصفهان 13 خواهر خوانده داشتیم، و موارد نهایی خواهر خواندگی با شهر حیدرآباد هند، شهر سمرقند در ازبکستان و شهر پورتو در پرتغال در حال انجام مراحل نهایی خود است، این کار مهمی جهت توسعه دیپلماسی و روابط بین شهرها است. از سوی دیگر شهرداری اصفهان جز 10 سازمان بین المللی بود که در دو سال گذشته سه سازمان دیگر را به آن پیوسته ایم.

در راستای توسعه دیپلماسی با ایجاد طرح شهروند دیپلمات، طرحی است که می خواهد همه شهروندان اصفهانی و ایرانی که در شهرهای خارج از کشور زندگی می کنند که با توجه به تجربیاتی که آموخته اند می توانند این تجربیات را به اصفهان انتقال دهند. سایتی ساخته شد و با تمامی سفارت های ایران در خارج ارتباط برقرار شد تا راهی برای توسعه شهری توسط طرح شهروند دیپلمات ایجاد شود، بیش از 200 طرح در این زمینه به نتیجه رسید.

View this post on Instagram

A post shared by Sputnik Iran (@sputnik_ir)

جناب دكتر كاظم جلالی سفیر محترم ایران در روسیه با توجه به وضعیت عالی روابط ایران و روسیه در زمینه سیاسی، فرهنگی و نظامی بسیار عالی است، دو مشکل مطرح در این روایط دو مشکل وجود دارد: روابط فرهنگی، روابط اقتصادی. اگر چه موافقت نامه فرهنگی میان دو کشور با سفر سرگی لاوروف صورت گرفت، اما در روابط فرهنگی دو مشکل است: روس شناس ها و ایران شناس ها در تاریخ باقی مانده اند، و فقدان یک زبان مشترک بین دو کشور است، این به دلیل این است که زبان روسی در شبکه های ایران و صدا و سیما وجود ندارد، برای همین به آموزش و یادگیری زبان روسی باید بیشتر توجه نمود.

 آقای كوچین مدیر اجرایی بنیاد روسكی میر/دنیای روسیه در خصوص بازگشایی میز روسکی میر در دانشگاه اصفهان گفت که جمهوری اسلامی ایران کشوری با فرهنگ بسیار غنی خود بسیار حائز اهمیت است، دو شهر کهن سن پترزبورگ و اصفهان هر دو به عنوان دو شهر خواهر خوانده، بناهای تاریخی فرهنگی زیادی دارند، ما خیلی علاقه مند به همکاری در این زمینه هستیم. ما به توسعه روابط با دانشگاه اصفهان و همچنین به بازگشایی بنیاد روسکی میر در دانشگاه اصفهان به خود می بالیم، این امر به عنوان یک رشته دیگری در پیوند میان دو ملت ایران و روسیه است.  

مشاور ریاست دانشگاه اصفهان در امور بین الملل دکتر کمال طیبی، دکتر اردلان نصرتی عضو هیئت علمی گروه زبان روسی دانشگاه اصفهان نیز در این جشنواره در خصوص همكاری های علمی فرهنگی دو شهر اصفهان و سن پترزبورگ تاکید نمودند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала