پرایس: آمریکا در بازگشت همه طرف ها به رعایت شرایط برجام ذینفع است

© REUTERS / Pool / Carlos Barriaند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
اشتراک
بازگشت به برجام مانع از ساخت سلاح هسته ای توسط ایران خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی کوتاه مدت در وزارت خارجه آمریکا اعلام نمود که بازگشت به برجام از یکسو مانع از آن خواهد شد که ایران سلاح هسته ای بسازد و از سوی دیگر فشاری بر تهران در رابطه با مسائل دیگر خواهد بود.

وی در ادامه افزود:« به نظر من، برای ما، بازگشت به برجام ، به معنای بازگشت به رعایت متقابل شرایط برجام است. این امر ضروری اما کافی نیست. علت ناکافی بودن این اقدامات آن است که عرصه های دیگری وجود دارند که باعث نگرانی ما می شوند. برجام ابزار آمریکا برای رسیدگی به مسائل غیرهسته‌ای تهران را افزایش می‌دهد.

بازگشت احتمالی به این توافق ابزار بیشتری در اختیار آمریکا قرار می دهد تا به مسائلی فراتر از برجام از جمله مسئله موشکی، حقوق بشر، و حمایت از شبه نظامیان رسیدگی کند. دور ششم گفت‌وگوها روز یکشنبه در وین به پایان رسید و هیات‌ها برای مشاوره به پایتخت‌هایشان بازگشته‌اند که شامل رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه در امور ایران هم می‌شود. در حال حاضر آقای مالی در حال سفر و بازگشت به ایالات متحده است.

کاخ سفید: آمریکا چارچوب زمانی برای توافق هسته ای با ایران تعیین نمی کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2021
کاخ سفید: آمریکا چارچوب زمانی برای توافق هسته ای با ایران تعیین نمی کند

زمانی برای هفتمین دور گفت‌وگوها هنوز اعلام نشده ولی انتظار می رود که تیم‌ها به کارشان ادامه دهند و در روزهای آینده مذاکرات آغاز شود. هدف این است که سیاست خارجی ما برای پیشرفت منافع ایالات متحده طراحی شده و معنای آن این است که فارغ از این که چه کسی رئیس جمهوری باشد، روند بررسی ادامه یابد».

شایان ذکر است که چندی پیش، اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی در وین، گفته بود: «پس از شروع دور هفتم، برای حل آخرین مسائل فنی مربوط به ویرایش سند نهایی، مدتی طول می کشد - احتمالاً نمی دانم شاید دو هفته، این نیز یک فرایند دشوار است اما کاری است که می تواند حل شود. من در مورد بهترین گزینه صحبت می کنم، اگر البته مورد غیرمنتظره ای پیش نیاید.

به طور کلی برداشت ها مثبت هستند، حرکت به پیش کاملاً مطمئن است، اما روند کار بسیار پیچیده تر از انتظار همه بود. آغاز دور هفتم به این بستگی دارد که هر تیمی دستورات سیاسی لازم را برای آخرین دور مذاکرات در پایتخت خود دریافت کند. ظاهراً دور هفتم آخرین مرحله خواهد بود».

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала