مأمور امنیتی انگلستان به عنوان سفیر تهران منصوب شد

© Photo / gov.ukمأمور امنیتی انگلستان به عنوان سفیر تهران منصوب شد
مأمور امنیتی انگلستان به عنوان سفیر تهران منصوب شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
اشتراک
وزارت خارجه انگلستان سفیر جدید خود در تهران را معرفی کرد. گرچه به سفیر بریتانیا به عنوان دیپلمات عازم تهران می‌ شود اما سوابق او ترکیبی از اقدامات امنیتی در پوشش دیپلمات است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شرق، روز گذشته، وزارت امور خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد، که سایمون شرکلیف به‌ عنوان سفیر جدید این کشور در ایران معرفی‌ شده است.

وزیر خارجه انگلیس خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران شد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2021
وزیر خارجه انگلیس خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران شد

در این بیانیه آمده است که سایمون شرکلیف، از مدیران وزارت خارجهٔ بریتانیا، از حدود دو ماه دیگر و در ماه اوت سال جاری، جانشین راب مک‌ ایر سفیر کنونی بریتانیا در تهران خواهد شد.

شرکلیف نامی آشنا در میان محافل دیپلماتیک در تهران است، زیرا او بین سال‌ های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ دبیر دوم سفارت بریتانیا در تهران بوده است. در آن دوران انگلیسی‌ ها دولت اصلاحات را به سر میز مذاکره آورده و با گرفتن امتیاز در مذاکرات سعدآباد درنهایت با گرای آمریکایی‌ ها پرونده هسته‌ ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل فرستادند.

سفیر جدید انگلیس در ایران پیش از آنکه سابقه دیپلماتیک داشته باشد، یک مأمور امنیتی کار کشته است که سابقه مدیریت در بخش امنیت ملی وزارت امور خارجهٔ بریتانیا را در کارنامه دارد.

سایمون شرکلیف فارغ‌ التحصیل دانشگاه کمبریج است که در یمن، نیجریه، کابل، واشنگتن و بغداد نیز سابقهٔ کار داشته است.

وی همچنین مسئول بخش مبارزه با تروریسم وزارت خارجه بریتانیا در سال‌ های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بوده و بعد از آن هم به‌ عنوان معاون نمایندگی سفارت انگلیس در نیجریه فعالیت کرده است.

نکته قابل‌ تأمل آن‌ که دوره مأموریت شرکلیف در نیجریه نقطه اوج فعالیت‌ های گروه تروریستی بوکوحرام نیز محسوب می‌ شود. در آن روزها این گروه شورشی-سلفی دست به کشتار و گروگان‌ گیری‌ های سریالی در شهرهای مختلف کشور نیجریه می‌ زند.

آخرین مأموریت شرکلیف به مدت یک سال، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در یمن بوده است. در این تاریخ انگلیسی‌ ها برای اولین بار به‌ صورت مستقیم در موقعیت میدانی جنگ یمن حاضر شده و البته ضربات و خسارات شدیدی نیز از مقاومت خورده‌ اند.

اخیراً یک منبع در وزارت دفاع دولت نجات ملی یمن در گزارش اعلام کرده است، که بریتانیا در سال ۲۰۱۷ به شکل مستقیم در جنگ یمن نقش داشته و تجهیزات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی را اداره کرده همچنین علاوه بر خدمات مستشاری در جبهه‌ های شمالی بخش زیادی از انواع سلاح‌ های عربستان توسط انگلیسی‌ ها تأمین‌ شده است.

سایمون شرکلیف چهره امنیتی انگلیسی با پوشش دیپلماتیک از سال ۱۹۹۸ به وزارت خارجه بریتانیا پیوسته است، او قرار است جای سفیر رابرت مک ایر را بگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала