چرا بدهی نیروگاه اتمی بوشهر زیاد است؟

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر نیروگاه بوشهر
نیروگاه بوشهر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
اشتراک
بیگی‌نژاد: بی توجهی وزارت نیرو برای تولید و تامین و طراحی جدید برق هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی روز  22 ژوئن (سه‌شنبه) در جلسه علنی بی توجهی وزارت نیرو برای تولید و تامین و طراحی جدید برق هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داد.

وی در ادامه افزود: « همه مسؤولین نیاز کشور به 20 تا 30 هزار مگاوات برق هسته‌ای را شنیده‌اند اما کسی آن را دنبال نکرده است. در حال حاضر  فقط هزار مگاوات برق هسته‌ای داریم ضمن اینکه 2 هزار مگاوات برق هسته‌ای هم در حال احداث است که در مرحله فنداسیون است. این در حالی است که فقط خاکبرداری فاز 3 نیروگاه اتمی بوشهر انجام شده است واین را در بازدید میدانی مشاهده کردم، فاز اول نیروگاه اتمی بوشهر مقدار زیادی بدهی در موضوع سوخت و مشکلات روزمره دارد.

رکورد شکنی بیت کوین ادامه دارد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.06.2021
دستگاه‌هایی که برق ملتی را می‌بلعند +ویدئو، عکس

‌در طول 10 سال گذشته سازمان انرژی اتمی تقریبا 3.5 میلیارد دلار برق تولید کرده است که قیمت آن کمتر از برق صادراتی بوده است و اگر ما 10 درصد از این برق را صادرات کرده و یا 10 درصد از میزان برق تولیدی را به خود سازمان انرژی اتمی می‌دادیم هزینه سوخت هسته‌ای تأمین شده و بخشی از مشکلات آن هم رفع می‌شد. متأسفانه نیروگاه اتمی بوشهر توان پرداخت سوخت هسته‌ای را هم ندارد و به همین دلیل بدهی زیادی را دارد.

وزارت نیرو می‌توانست طی قراردادی صادرات را از 5 درصد شروع کرده و به صد درصد برساند تا مشکلات مالی حل شود اما این وزارتخانه معتقد است امکان اینکه بخشی از درآمد حاصل از برق صادراتی را به سازمان انرژی هسته‌ای بدهد را ندارد. از طرفی وزارت نیرو می‌توانست طی رایزنی با وزارتخانه‌های دیگر از جمله وزارت نفت، درآمد حاصل از فروش گازوئیل را طی یک سال به نیروگاه‌های برق هسته‌ای اختصاص دهد و این مهم با صرفه‌جویی امکان‌پذیر است.

در گام اول احداث نیروگاه هسته‌ای با بهره‌گیری از توانمندی کشورها و شرکت‌های خارجی صاحب فناوری، در گام دوم تربیت و نگهداشت و جانشین‌پروری نیروی انسانی متخصص و باصلاحیت، گام سوم پیگیری موثر احداث نیروگاه اتمی کوچک و متوسط با اتکاء به توانمندی داخلی، گام چهارم رصد فناوری تولید برق هسته‌ای و تحقق برای به کارگیری فناوری‌های مناسب با شرایط کشور و گام پنجم استفاده برای آب ‌شیرین‌کن، همه این موارد به دلیل مشکلات مالی به آرزو تبدیل شده است.

در حال حاضر هزار مگاوات از نیروگاه اتمی بوشهر در حالت انتظار قرار داشته و دو هزار مگاوات آن در مراحل اول بوده و آینده آن مشخص نیست از طرفی به دلیل بدهی‌های بسیار زیاد نیروگاه زمان احداث و فعالیت این مجموعه نامعلوم است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала