وعده کاهش نرخ ارز اجرایی خواهد شد؟

© Flickr / Ivar Husevåg Døskelandارز
ارز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
اشتراک
کارشناس: در زمینه ارزی مهم‌ترین دستور کار کشور باید بر نحوه نگهداشت و مدیریت ذخایر ارزی کشور متمرکز شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، مجید شاکری، کارشناس اقتصادی اظهار داشت از آنجایی که احتمال می‌رود در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ فشار حداکثری در حدودی کنترل‌شده‌تر قرار گیرد، لذا در زمینه ارزی مهم‌ترین دستور کار کشور باید بر نحوه نگهداشت و مدیریت ذخایر ارزی کشور متمرکز شود.

وی در ادامه افزود:« به‌نظر می‌رسد، نظر رئیس جمهوری دولت سیزدهم به رویکرد هدایت اعتبار به‌سمت تولید، نزدیک‌تر باشد، از طرف دیگر باید تلاش جدی به‌منظور کاهش معوقات صورت گیرد.

میزان نقدینگی در گردش پولی ایران به بالاترین رقم طی 43 سال اخیر رسید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2021
میزان نقدینگی در گردش پولی ایران به بالاترین رقم طی 43 سال اخیر رسید

رشد نقدینگی که طی دو سال اخیر با آن مواجه شدیم، نتیجه مستقیم افزایش درونزای تقاضای مبادلاتی برای ریال است که البته آن هم نتیجه افزایش نرخ ارز است، بنابراین تمام فاکتورهای پولی اساساً به نرخ ارز بازمی‌گردد و به این مهم مرتبط است.

باید این نکته را در نظر گرفت که وعده کاهش نرخ ارز سیاست غلطی است چراکه در این صورت ابتدا ارز روند کاهشی پیدا می‌کند و پس از آن تقاضاهای وارداتی مجدداً مطرح می‌شود.

در شرایط فعلی کشور، موضوع اصلی نحوه نگهداشت ذخایر بانک مرکزی است. باید یادآور شد در شرایط فعلی بحث بر سر تغییر نقشه تجاری ایران حول نحوه نگهداشت ذخایر بانک مرکزی است، در این زمینه نقش معاون ارزی بانک مرکزی، معاون بین‌الملل شرکت ملی نفت و معاون اقتصادی وزارت امور خارجه بسیار مهم است و آنها باید به‌صورت مستقیم در این زمینه درگیر باشند و افراد براساس این رویکرد انتخاب شوند، از این رو، به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین دستورکار در نیمه دوم سال 1400 باید تغییر روش نگهداشت ذخایر بانک مرکزی باشد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала