مهمترین مسئله برای ایران، بحران سرمایه اجتماعی است

© REUTERS / Majid Asgaripour/WANAابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
اشتراک
کارشناس: ایران در چند گلوگاه دچار مشکلاتی است که دولت سیزدهم باید تمرکز ویژه‌ای بر آنها داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه «ایران»، مصطفی هاشمی طبا فعال سیاسی معتقد است که ابراهیم رئیسـی بـرای اداره کشور در چهار سال آینده کار سختی را پیش‌رو دارد. انجام ایـــن کار سـخت نیازمند تصمیمات دقیق و منطقی و اولویت‌بندی‌های حساب شده است.

وی در ادامه افزود:« هم‌اکنون در چند گلوگاه دچار مشکلاتی هستیم که دولت سیزدهم باید تمرکز ویژه‌ای بر آنها داشته باشد و با طراحی دقیق یک برنامه مستمر چهار ساله را در این خصوص پیگیری کند. مهمترین این مسائل بحران سرمایه اجتماعی است. آمارهای مربوط به همین انتخابات اخیر هم نشان داد که ما از این حیث در چه وضعی هستیم.

عراقچی:  پس از انتقال دولت، موضع ایران تغییر نمی‌کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2021
عراقچی: پس از انتقال دولت، موضع ایران تغییر نمی‌کند

در حوزه اجرایی به نظر آقای رئیسی در ماه‌های پیش‌رو باید سه کار مهم را انجام دهد؛ اول اینکه بهتر است از همین الان رابطه‌ای سازمان یافته با هدف انتقال بهینه قدرت بین تیم ایشان و دولت مستقر برقرار شود.

نکته دیگر این است که آقای رئیسی باید تکلیف خود را با مسأله کلانی به نام «تحریم» مشخص کند. در امریکا چند قانون مختلف برای وضع تحریم علیه کشورمان وجود دارد. دولت بعدی در عمل متوجه خواهد شد که بخش زیادی از این تحریم‌ها چگونه با مکانیسم‌های اقتصادی کشور ما در ارتباط هستند و چه تأثیری در این حوزه دارند. ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم موضعی شعارگونه در قبال تحریم‌ها بگیریم و در عین حال نیازمند تحرک اقتصادی در داخل هم هستیم. دولت سیزدهم مجبور است بین واقعیت تحریم و واقعیت‌های اداره کشور تناسبی منطقی برقرار کند.

 نکته مهم دیگر اینکه باید در همین ابتدا مشخص شود که ما احتمالاً با چه سطحی از تحریم قرار است کار کنیم و متناسب با آن چه برنامه‌ای داریم؟ اما در نهایت در ماه‌های اول به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم باید بسیار سریع به فکر تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала