باکتری‌های مقاوم در ناگت‌های مرغی ایران

© Flickr / Alphaناگت مرغی
ناگت مرغی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
اشتراک
باکتری «استافیلوکوکوس اورئوس» یکی از عوامل بسیار مهم ایجاد مسمومیت غذایی در سراسر جهان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، با استناد به نتایج یک مطالعه ۴۲ درصد از نمونه‌های ناگت‌های مرغ بررسی‌شده، به باکتری «استافیلو کوکوس اورئوس» آلوده بودند.

غذاهای آماده مصرف مانند گوشت و مرغ پخته‌شده، بشقاب سبزیجات سرد که بدون نیاز به آماده‌سازی مصرف می‌شوند، در دنیا محبوبیت زیادی دارند. گزارش‌های مختلف نشان داده که این قبیل محصولات غذایی در معرض آلودگی میکروبی با باکتری‌های بیماری‌زا قراردارند. این باکتری‌ها می‌توانند طیف وسیعی از سم‌های باکتریایی مانند «انتروتوکسین» تولید کنند. انتروتوکسین‌ها می‌توانند بر روی دستگاه گوارش تاثیر بگذارند و باعث مسمومیت‌های غذایی شوند.

 گوشی هوشمند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.11.2020
ساخت اولین گوشی هوشمند ضد باکتری جهان + عکس

پژوهشگران ۱۲ مرتبه از دو برند معتبر تولیدکننده ناگت مرغ در ایران، از یک فروشگاه در سطح شهر اصفهان نمونه‌گیری کردند. پس از انتقال نمونه‌ها به آزمایشگاه، آن‌ها از نظر وجود استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین بررسی شدند. مشاهدات پژوهشگران نشان داد که از بین ۱۲ نمونه ناگت مرغ، پنج نمونه (۴۲ درصد) آلوده به باکتری استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین بودند.

در این تحقیق در مجموع ۹۳ سویه از این باکتری شناسایی شد و نتایج نشان داد که سویه‌های مقاوم به متی‌سیلین سه تایپ II، III و V بودند و تایپ III فراوان‌ترین نوع آن بود.

بررسی‌های این مطالعه حاکی از این بود که نمونه‌های ناگت مرغ تولیدی هر دو شرکت دارای آلودگی بالایی به سویه‌های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین هستند. در این مطالعه عنوان شد که این سویه‌های باکتریایی نسبت به «اگزاسیلین» نیز مقاوم بودند و طیف وسیعی از ژن‌های انتروتوکسینی داشتند و به همین دلیل از پتانسیل زیادی برای ایجاد بیماری در انسان برخوردار هستند.

به گفته پژوهشگران این تحقیق؛ این سویه‌ها در جامعه شیوع بالایی دارد و به نظر می‌رسد که احتمالا منشاء اصلی آن‌ها محیط‌های بیمارستانی است که به طریقی وارد محیط‌های پرورش طیور و همچنین کارخانجات صنایع غذایی شده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала