آلودگی هوا در سال ۱۳۹۹ و چالش تصفیه هوا برای تنفس هوای پاک

© Sputnik / Arina Topolevaآلودگی هوا در سال ۱۳۹۹ و چالش تصفیه هوا برای تنفس هوای پاک
آلودگی هوا در سال ۱۳۹۹ و چالش تصفیه هوا برای تنفس هوای پاک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2021
اشتراک
تصفیه هوا و پالایش آن از چالش‌های جدی زندگی شهرنشینی در عصر حاضر است. به‌ویژه در کلانشهرهایی نظیر تهران که با مشکلات آلودگی سوخت‌های فسیلی نظیر بنزین مواجهند.

از طرفی وجود عوامل آلاینده زیستی نظیر انواع باکتری‌، میکروب، ویروس و نیز ذرات غبار با بار الکترونی نامناسب، کار تصفیه و پالایش هوا را به‌مراتب دشوارتر نموده است. تا جایی که انواع تصفیه کننده‌های قدیمی تنها قادر به حذف بخشی از مواد زائد بوده و نمی‌توانند این کار را به‌طور کامل انجام دهند.

در این مطلب ضمن بررسی موارد فوق، به وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر تهران در سال ۹۹پرداخته و آماری در این ارتباط ارائه می‌دهیم.

هم‌چنین به معرفی دستگاه‌های تصفیه‌ جدیدی می‌پردازیم که قادرند انواع عوامل آلاینده هوا را با روشی متفاوت از نمونه‌های قدیمی برطرف نمایند.

با ما در مطالعه این نوشتار همراه شوید.

آلودگی هوا، چالش دنیای متمدن!

این روزها کمتر نقطه‌ای از شهرهای بزرگ را می‌توان یافت که از مشکلات آلودگی هوا معاف و مصون مانده باشد. بقایای سوخت خودروها و کارخانجات آسمان شهرهای بزرگ دنیا، از تهران تا پکن را آلوده و غبارآلود کرده‌ و زندگی و تنفس عادی را از مردم گرفته‌اند.

از نظر بیولوژیک نیز وجود مشکلات آلرژیک و بروز حساسیت‌های فصلی بخشی از آلودگی است که رفع آن مستلزم به‌ کارگیری سیستم‌های تصفیه هوا از نوع تخصصی است. موردی که در عمل تهیه و به‌کارگیری آن برای همه مقدور نیست!

وجود انواع باکتری و قارچ در محیط زندگی و پراکندگی آنها در هوایی که تنفس می‌کنیم نیز موردی نیست که بتوان به سادگی از آن چشم پوشید.

در این میان شیوع ویروس کرونا نیز بر مشکلات جاری افزوده و به این مجموعه شکل حاد و نگران کننده‌ای داده است. تا جایی که استفاده از انواع دستگاه تصفیه هوا در سطح خانگی و صنعتی، به نیازی مبرم و همگانی تبدیل شده است.

از میزان آلودگی هوای تهران چه می‌دانیم؟

تهران کلانشهری نام‌آشنا و از پایتخت‌های بزرگ و پرجمعیت دنیا، سال‌هاست که با آلودگی هوا دست به گریبان است! این روزها و با افزایش میزان و شدت آلایندگی، تنفس مردم این شهر با مشکلات جدی روبرو شده و متاسفانه زمینه‌ساز بیماری و حتی مرگ بسیاری را فراهم آورده است.

بر اساس آمار در سال ۹۹، همزمان با شیوع کرونا تنها ۱۵ روز هوای پاک برای این شهر ثبت شده است! این در حالی است که در کارنامه تهران در همین مدت ۶۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز نیز هوای غیرقابل تحمل برای همه افراد درج شده است!

این آمار نسبت به سال‌های قبل از نظر تعداد روزهای آلوده، رشد قابل توجهی داشته که نگران کننده است.

همه این عوامل دست به هم داده تا بسیاری از مردم، کاربرد دستگاه یونیزاسیون هوا را بیش از پیش احساس کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала