خطیب زاده: آمریکا باید تضمین دهد که از توافق خارج نشود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2021
اشتراک
موکول شدن توافق برای احیای برجام به دولت بعدی تایید نمی شود و نزدیک به واقعیت نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران، خواست تضمین ایران از آمریکا برای اینکه دوباره از برجام خارج نشود را تایید کرد.

وی در ادامه افزود: «در مورد جزییات در فضای عمومی نمی‌توان صحبت کرد. آمریکا یک بار در دوران ترامپ نشان داد گردن‌کشانه می‌تواند منافع کشورها را نادیده بگیرد. باید تضمینی در این باره بدهند. کم و کیف آن را بعدا خواهیم گفت.

کمیته تطبیق در موضوع برجام تشکیل خواهد شد. اولین جلسه آن قبل از سفر عراقچی برگزار شد و اکنون که ایشان برگشتند، احتمالا این جلسات برگزار شود.

آمریکا: آیت الله خامنه ای تصمیم گیرنده برجام است نه رئیسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.06.2021
آمریکا: آیت الله خامنه ای تصمیم گیرنده برجام است نه رئیسی

سازوکار این کمیته فوق‌العاده نیست. شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته این کمیته باشد و بعد براساس گزارش آنها تصمیم‌گیری خواهند شد. اعضای آن از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی هستند. این تطبیق در مورد جزییات در آنجا انجام می‌شود.

 موکول شدن توافق برای احیای برجام به دولت بعدی تایید نمی شود و نزدیک به واقعیت نیست. همه هیات‌ها با وقت و بدون فوت وقت مذاکرات را انجام دادند و کسی احساس نکرد که وقت زیادی در وین گذاشته است. سیاست ایران این نبوده و نیست که در صورت امکان رفع تحریم‌ها، آن را به تاخیر بیاندازد این سیاست رهبری است و هیات مذاکره‌کننده آن را ادامه است.

بعید نیست که دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد. باید دید طرف‌های مقابل تصمیم‌شان را می‌گیرند یا خیر. دیپلمات‌ها خوشبین هستند.

ولی برای قضاوت زود است. باید دید آیا تصمیم‌های سیاسی در همه طرف‌ها گرفته می‌شود یا خیر. متن فاقد ابهام است یعنی به متن روشنی در همه مسائل رسیدیم. آنچه باقی مانده نیازمند تصمیم سیاسی از سوی همه طرف‌ها است. اگر این تصمیم سیاسی اخذ شود، می‌توان امیدوار بود که در دور پایانی مذاکرات هستیم.

ایران هیچ گاه وصول به توافق را منوط به افراد نکرده است. احیای برجام منوط به رفع تمامی تحریم‌ها است که در برجام پیش‌بینی شده است. ما نه کمتر از برجام و نه بیشتر از برجام رضایت نخواهیم داد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала