گزارش و تحلیل

چگونه روش ابداعی روسی "کوکتل واکسن" اسپوتنیک وی، مورد استقبال جهان قرار گرفت

© Sputnik / Konstantin Mikhalchevskiy /  مراجعه به بانک تصاویر چگونه روش ابداعی روسی "کوکتل واکسن" اسپوتنیک وی، مورد استقبال جهان قرار گرفت
 چگونه روش ابداعی روسی کوکتل واکسن اسپوتنیک وی، مورد استقبال جهان قرار گرفت   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.06.2021
اشتراک
در سال 2020 سازندگان اسپوتنیک وی روسی با مخلوط کردن واکسن ها، روش جدیدی برای ایمن سازی ضد کووید ارائه دادند. در سال جاری محققان که از سایر روش ها استفاده می کنند، یک بار دیگر از موفقیت آمیز بودن این روش ثابت شده استقبال کردند.

به گزارش اسپوتنیک، "ایمن سازی هترولوگ" اخیراً به موضوعی داغ برای دانشمندان در خط مقدم برنامه های واکسیناسیون ضد کووید در سراسر جهان تبدیل شده است. در اصطلاح، این روش به معنای "اختلاط و تطبیق" واکسن های مختلف برای رسیدن به یک پاسخ ایمنی بهتر است، و همانطور که به نظر می رسد، این روش کار می کند.

مطالعه ای که اخیراً توسط دانشگاه آلمانی سارلند صورت گرفته و در بین 250 نفر انجام شده است که ترکیبات مختلفی از واکسن های فایزر و آسترازنکا را دریافت کرده اند، نشان می دهد که مخلوط کردن روش های مختلف مزایای خاصی دارد. هدف از این بررسی این بود که ببینیم چند آنتی بادی در خون افرادی که تحت آزمایش قرار گرفته اند وجود دارد و ارزیابی واکنش سلولهای T محافظ، پس از دریافت ترکیبی از دو واکسن در افراد چگونه است.

این مطالعه دانشمندان آلمان نشان داده است که ترکیب فایزر و استرازنکا همچنین دوز دوز تزریق واکسن فایزر، بهتر از دو بار تزریق آسترازنکا است. افرادی که تحت دو نوع واکسیناسیون قرار گرفته اند 10 برابر بیشتر از گروه دوم آنتی بادی محافظ در برابر ویروس کرونا در بدن دارند. وقتی نوبت به تشکیل سلول های به اصطلاح T می رسد - "کوکتل های واکسن" نیز برتر بودند.

در حالی که رسانه های جریان اصلی در سراسر جهان، مطالعه در مورد ترکیبات این واکسن را انقلابی کاملاً جدید توصیف می کردند، اما در واقع اینطور نبود.

اسپوتنیک وی – نخستین "کوکتل واکسن" در بازار جهانی

دانشمندان روسی از سال 2019، هنگامی که مرکز گامالیا یک راه برای مقابله با بیماری مرس را ایجاد کرد، از "روش کوکتل" استفاده کردند. هنگامی که نوبت به ایجاد واکسن کووید رسید، دانشمندان دوباره به این فناوری اعتماد کردند: اولین مقابله جهانی علیه ویروس جدید شامل نه یکی ، بلکه ترکیبی از دو ناقلین حامل آدنو ویروس بود.

اسپوتنیک وی، اصطلاحاً حالت تقویت اولیه را انجام می دهد. در ابتدا، شخصی تزریق ناقل آدنوویروس Ad-26 را انجام می دهد، که حامل ژن گلیکوپروتئین SARS-CoV-2 با طول کامل است، 21 روز بعد، یک دوز دیگر تجویز می شود، اما این بار بر اساس بردار آدنو ویروس Ad- 5 این کار صورت می گیرد.

دلایل مختلفی برای استراتژی "دو شات" وجود دارد. اول اینکه، ممکن است فرد قبلاً با یکی از دو نوع آدنو ویروس در تماس بوده باشد، و دلیل دوم اینکه تقریباً برای سیستم ایمنی بدن فرد کاملاً جدید است، که این امر باعث می شود تا واکسن به طور موثر کار کند. دلیل دیگر عامل "تقویت" است که اثر مثبت این دو دوز واکسن را دو برابر می کند و دوز اول را تقویت می کند.

دلیل مهم دیگر برای تزریق دو ناقل آدنو ویروسی مختلف، واکنش ایمنی بدن است. استفاده از نوع آدنو ویروس در دو شات می تواند منجر به ایجاد پاسخ ایمنی بدن در برابر ناقل و تخریب آن در هنگام تزریق دوز دوم شود.

​مطالعه ایمنی و کارآیی اسپوتنیک وی، منتشر شده توسط مجله لانست در فوریه سال 2021، نشان داده است که "ساختار ناهنجار تقویت اولیه واکسیناسیون پاسخ های ایمنی قوی هومورال و سلولی را ایجاد می کند که  با 91.6 تاثیر مثبت بر کووید 19 همراه است".

مجله لانست همچنین در رابطه با واکسن روسی از اصطلاح علمی "رویکرد آدنو ویروس نوترکیب ناهمگن" یا به سادگی "روش کوکتل" استفاده کرده است. مقاله فوریه لانست اشاره کرد که "در میان واکسنهای اصلی در برابر کووید که در حال توسعه و ساخت هستند، فقط Gam-COVID-Vac (نام علمی اسپوتنیک) از این روش استفاده می کند. سایر موارد ، مانند واکسن آکسفورد - آسترازنکا ، برای هر دو دوز از یک ماده مشابه استفاده می کنند."

همکاری واکسن های پیشگام

سازندگان واکسن "اسپوتنیک وی" همچنین اولین متخصصانی بودند که در اواخر سال 2020 همکاری بین واکسن ها را آغاز کردند. تیم موسسه "گامالی" یک آزمایش بالینی را "آسترازنکا" آغاز کرده است. با استفاده از ترکیبی از دو واکسن مختلف برای اثر بخشی واکسن "آسترازنکا" از 62.1 درصد تا 90 درصد.

مذاکرات در مورد این موضوع با پیشنهاد روس ها از طریق توییتر از نوامبر سال 2020 آغاز شد و در دسامبر همان سال تفاهم نامه ای بین "آسترازنکا"، صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه، موسسه گامالی امضا شد. موسسه ای که همکاری بیشتر بین شرکت ها را ارتقا می دهد.

​با وجود این واقعیت که هنوز نتایج آزمایشات بالینی مشترک منتشر نشده است، نتایج اولیه مثبت ارزیابی شده است. به گفته دکتر دبكیسور گوپتا، مشاور میكروبیولوژی بالینی و بیماریهای عفونی در بیمارستان عمومی روبی در هند، مشاركت "اسپوتنیک وی" و "آسترازنکا" می تواند بسیار مفید باشد.

اسپوتنیک واکسنی علیه ویروس کرونا است که پیش از این در 67 کشور با 3/5 میلیارد نفر جمعیت تایید رسمی دریافت کرده است.

​اثبات شده است که اثربخشی این واکسن در برابر کووید 19، 91.6 درصد است که در برخی آزمایشات اخیر بیشتر نیز بوده و کمپین واکسیناسیون بحرین 94.3 درصد موثر بوده است.

در حالی که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا، مانند مجارستان استفاده از "اسپوتنیک وی" را مجاز دانسته اند، سازمان های دارویی اروپا (EMA) و به ویژه کمیته داروهای انسانی که بررسی گسترده واکسن روسیه را در مارس 2021 آغاز کرد، تا کنون این واکسن را برای استفاده گسترده تر در اتحادیه اروپا تصویب نکرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала