آمریکا خواستار توافق با ایران پیش از مراسم تحلیف رئیس جمهور است

© REUTERS / DENIS BALIBOUSEآمریکا خواستار توافق با ایران پیش از مراسم تحلیف رئیس جمهور است
آمریکا خواستار توافق با ایران پیش از مراسم تحلیف رئیس جمهور است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.06.2021
اشتراک
ایالات متحده می خواهد قبل از مراسم تحلیف رئیس جمهور با ایران درباره توافق هسته ای مذاکره کند.

به گزارش اسپوتنیک، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا قصد دارد شش هفته قبل از تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک، درباره برنامه هسته ای ایران با تهران مذاكره كند. این مطلب روز جمعه توسط پورتال اطلاعات Axios با اشاره به منبع آن اعلام شد.

وی خاطرنشان کرد که به تعویق انداختن مذاکرات تا اوایل ماه اوت، زمانی که یک دوره انتقالی در ایران اتفاق می افتد، باعث " نگرانی" خواهد شد. این منبع گفت: " اگر ما پیش از تشکیل دولت جدید توافقی ای نداشته باشیم، من فکر می کنم این پرسش‌های جدی در مورد چگونگی دستیابی به آن ایجاد خواهد کرد." در همان زمان وی خاطرنشان كرد كه نگرانی چندان در مورد احتمال به قدرت رسیدن یک دولت محافظه كارتر نیست، بلكه مربوط به این واقعیت كه هرچه مذاكرات طولانی تر بدون دستیابی به موفقیت ادامه یابد، شانس موفقیت كمتر است. یک مقام دولتی به پرتال گفت که واشنگتن "زمان نامحدودی برای مشاوره در مورد برجام ندارد"، در حالی که وی زمان دقیق تعیین شده توسط مقامات آمریکایی را برای مذاکرات در مورد معامله مشخص نکرده است.

منبع این پورتال خاطرنشان کرد که ایران "به طور جدی در مذاکرات برجام" شرکت می کند و توافق می تواند طی چند هفته انجام شود. وی افزود که ایالات متحده قصد ندارد مذاکرات را برای ماههای زیادی ادامه دهد و احتمال می‌دهد که تهران با این موضع موافق است. یک مقام دولتی توضیح داد که همانطور که مقامات ایرانی به واشنگتن اعلام کردند، " انتخابات یک عامل نیست، تصمیمات قبل و بعد از انتخابات ادامه خواهد یافت، بنابراین [مذاکرات] در نتیجه این انتخابات قطع نمی شود." وی از مشخص كردن اینکه دقیقاً چه موانعی در مذاكره درباره برجام وجود دارد، خودداری كرد، اما به پیشرفت در بحث ها اشاره كرد.

در سال 2015، انگلستان، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران، برنامه اقدام جامع مشترک را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم رسیدن به تسلیحات هسته ای توسط تهران بود.
در ماه مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا، تصمیم گرفت به صورت یک طرفه از توافق برجام خارج شده و تحریم های سختی علیه تهران را بازگرداند.

در پاسخ، ایران با کنار گذاشتن محدودیت های تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم، کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала