گزارش و تحلیل

خطاب به آمریکا: نیروی دریایی ایران از زمان هخامنشیان در آبهای آزاد رفت و آمد داشت

© AP Photo / THOMAS HAENTZSCHEL خطاب به آمریکا: نیروی دریایی ایران از زمان هخامنشیان در آبهای آزاد رفت و آمد داشت
 خطاب به آمریکا: نیروی دریایی ایران از زمان هخامنشیان در آبهای آزاد رفت و آمد داشت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2021
اشتراک
دستور جو بایدن مبنی بر درخواست از ونزوئلا و کوبا برای راه ندادن کشتی های ایرانی، بر اساس هیچ قانون نوشته یا نانوشته شده ای است، آمریکا هیچ تسلطی بر آب های بین المللی ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه پولیتیکو به نقل از منابع خود می نویسد، دولت جو بایدن، از دولت های ونزوئلا و کوبا خواسته است که اجازه ورود دو کشتی ایرانی که احتمالاً ممکن است اسلحه برای کاراکاس حمل کنند، ندهند.

 از سوی دیگر، امروز امیر سرلشکر "سید عبدالرحیم موسوی" فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشت که الحاق ناوشکن دنا و ناو مین شاهین رویدادی مهم و جهشی فوق‌العاده در توان رزمی نیروی دریایی ارتش است. در مجوع، رئیس جمهوری ایران پیوستن ناوشکن دنا و ناو مین شاهین به نیروی دریایی را اعلام کرد که این امر چند روز بعد از آن صورت گرفت که نیروی دریایی ایران از دستاورد راهبردی خود در رسیدن به آب های اقیانوس اطلس - بدون توقف در هیچ بندری و بدون توجه به تهدیدهای آمریکا- خبر داد تا اینگونه تاکید کند که بارزترین قدرت دریایی در منطقه شده است و همزمان آماده ایفای نقش های بین المللی در آینده است.

آمریکا از ونزوئلا و کوبا خواست تا اجازه ورود کشتی‌های ایرانی حامل سلاح را ندهند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2021
آمریکا از ونزوئلا و کوبا خواست تا اجازه ورود کشتی‌های ایرانی را ندهند

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسائل بین الملل و کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا به گفتگو نشست.

با توجه به اینکه ایران در این دو کشور (ونزوئلا و کوبا) پایگاه نظامی ندارد، مأموریت اصلی کشتی های ایرانی چیست؟

کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل به عنوان یک بازیگر در عرصه بین المللی و منطقه ای تصمیم می گیرد که از حق خود برای ارسال کشتی هایش در آبهای بین المللی و آزاد استفاده کند. این موضوع را نیز پیش از این جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که تلاش خود برای حضور فرامنطقه ای در آبهای آزاد داشته باشد، تردد بین المللی حق مشروع ایران است، قبلا هم ترددهایی در کشورهای فراتر از منطقه توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است. اینکه آمریکایی ها برای خودشان حقی فراتر از مصوبه های بین المللی سازمان ملل بدانند، جمهوری اسلامی ایران این واکنش آمریکا را به رسمیت نمی شناسد. ناوگان های ایرانی برنامه های مشخص و از پیش تعیین شده و مسیرهای مشخصی برای تردد خودشان دارند که به دعوت خیلی از کشورها حضور پیدا می کنند، ما به لحاظ دیپلماتیک فعال هستیم و کشتی ها به سمت خاور دور حرکت می کنند، به سمت غرب حرکت می کنند و این یک پیام صلح آمیز بوده است.

وزارت دفاع آمریکا: دو کشتی ایرانی را از نزدیک تحت نظر داریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.06.2021
وزارت دفاع آمریکا: دو کشتی ایرانی را از نزدیک تحت نظر داریم

همانطور که خیلی از کشورهای دیگر نیز این رفتار را دارند. رای آمریکا بر اساس هیچ قانون نوشته یا نانوشته شده ای است، آمریکا هیچ تسلطی بر آب های بین المللی ندارد. اگر آمریکا بخواهد در تردد کشتی های ایرانی در آبهای آزاد خدشه ایجاد کند، ایران نیز ابزارهای جدی تری در اختیار دارد که می تواند مقابله به مثل کند. البته ایران این هدف را ندارد و امیدوار است.

ناوشکن دنا و ناو مین شاهین به نیروی دریای  ایران پیوسته است، آیا این مسئله به کشتی های ارسالی ایران به ونزوئلا و کوبا ارتباط دارد؟

از طرفی دیگر توجه داشته باشید که ایران به عنوان یک کشوری که مرزهای دریایی خیلی جدی دارد و نیروی دریایی آن به  عنوان یکی از نیروهایی است که به عنوان بخشی از نیروی دفاعی و توامندی در دفاع از کشورها دارد.

اگر بخواهیم به تاریخ نگاه کنیم، ایران حتی در عهد هخامنشیان نیز نیروی دریایی داشته است، و از استراتژی آبهای آزاد را همواره در دستور کار خود در ایران و در دوره هخامنشیان نیز انجام می داده و می دهد. اینکه ما ناوشکن اضافه کنیم، پیشینه تاریخی دارد. این ناوشکنی که امروز به نیروی دریایی ایران اضافه شده است، سالها پیش ساخته و طراحی شده است، تعمیر شده است و اکنون می خواهد به مجموعه نیروی دریایی ایران بپیوند، این مسئله به معنای تقویت نیروی دریایی ایران به نیروهای آزاد است که جز استراتژیک دفاعی ایران و جز حقوق این کشور است و ما اعلام کردیم که در این زمینه تلاش خواهیم کرد و با کشورهای همسو و همپیمان و دوست خود نیز ارتباط بگیریم.

در واقع این مسئله ناوشکن های نیروهای جمهوری اسلامی ایران برای پیوست به نیروی دریایی با برنامه ریزی سالیان گذشته است و به سخنان آمریکایی ها ارتباطی ندارد، تنها تاریخ پیوست این ناوشکن به نیروی دریایی اکنون اعلام شده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала