گزارش و تحلیل

برخی کاندید ها ۱۰ رای شورای نگهبان داشتند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / شورای نگهبان جمهوری اسلامی
شورای نگهبان جمهوری اسلامی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2021
اشتراک
آقای دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران پیرامون انتخابات به خبرنگار اسپوتنیک در تهران چنین گفت:

انتخابات جمهوریت نظام را تایید می کند، وقتی ما از جایگاه و نقش مردم در تعیین سرنوشت ایشان سخن می‌گوییم از یک نظام مردم سالار دینی صحبت می‌کنیم، انتظار این است که پاسداری و صیانت صحیح و دقیق از آن نیز انجام گیرد، ما باید تدابیری را برای رعایت سلامت مردم داشته باشیم و این موضوع همان ابتدا میان کارشناسان ما و همکاران ما در وزارت کشور آغاز شد بحث فاصله گذاری، استفاده بیشتر از فضای باز، برای شعب ضدعفونی‌کردن شعب و ملزومات انتخابات، حضور یک ناظر برای رعایت نکات ایمنی در شعب، حذف اثر انگشت و احراز هویت به صورت الکترونیک انجام شده.

 در بحث امنیت صندوق همکاری با نیروهای انتظامی و دستگاه مربوطه انجام شده و امیدواریم مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

پاسخ شورای نگهبان به لاریجانی در خصوص اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2021
پاسخ شورای نگهبان به لاریجانی در خصوص اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت

وی در ادامه افزود:

بخشی از موضوع رای دادن ایرانیان مقیم خارج از کشور وابسته به کشورهای مربوطه است، خوشبختانه وزارت خارجه بیانیه‌ ای منتشر کردند و اعلام شد تلاش های مربوط برای حوزه های انتخابات خارج از کشور صورت گرفته تا حتی‌المقدور رای گیری بدون هیچ مشکل و به سادگی برگزار شود.

آقای دکتر عباسعلی کدخدایی پیرامون تایید صلاحیت های انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد:

هیچگاه شورای نگهبان بر اساس نگاه سیاسی نامزد ها اعلام رای نمی‌کند، نظر شورای نگهبان به احراز صلاحیت حرفه ای، بر اساس قانون انتخابات است و بر اساس قانون اساسی اصل صد و پانزدهم و صد و دهم برای اعضای محترم شورای نگهبان انجام شود.

ولی اکثریت شورای نگهبان ملاک نمره نهایی برای احراز صلاحیت و یا عدم احراز کاندید ها می باشد.

برای احراز کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری باید حداقل ۷ رای مثبت نسبت به احراز آنها وجود داشته باشد تعداد آرا همواره متفاوت است و به این شکل نیست که ما نسبت به تمام افراد با یک میزان رای احراز انجام دهیم برخی ۱۰ رای و برخی ۷ رای داشتند و از آنجا که آرا مخفی است نمی‌توان اعلام کرد اعضای محترم شورای نگهبان چه رای مثبت یا منفی را ارائه کردند.

وی تاکید کرد:

بر اساس اصل صد و پانزدهم مستندات راجع به هریک از افراد در شورای نگهبان مطرح می شود و حداقل ۷ رای مثبت برای احراز صلاحیت لازم است اینکه هر عضو شورای نگهبان بر چه اساسی رای مثبت یا رای منفی می‌دهند قابل بیان نیست، تنها ملاک و میزان نهایی رای شورای نگهبان است که باید حداقل ۷ رای مثبت را داشته باشد.

اگرچه در قانون ریاست جمهوری، حکمی برای بیان این علت نداریم اما هرکس درخواست داشته برای توضیح ارایه مطالب از آنها دعوت شده.

آقای دکتر عباسعلی کدخدایی برای احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ملاک را مستندات موجود در پرونده آنها عنوان کرد و اظهار داشت:

شورای نگهبان بیانیه ای را صادر کرد و اعلام کردیم آنچه به نظر شورای نگهبان است مستنداتی است که در این بخش ارائه می‌شود و اگر دستگاه‌ ها در مورد کاندید ها گزارش‌ های خلافی صادر کردند باید آن را اصلاح کنند، اما اینگونه نیست که  ملاک رسیدگی گزارش واحد و خاصی باشد و اگر مستندات خلاف باشد شورای نگهبان آن را مد نظر قرار خواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران ملاک بررسی شورای نگهبان را گزارش های دقیق مراجع مختلف دانسته و بیان کرد:

طبق قانون، مراجع مختلف باید گزارش هایی که در اختیار دارند را برای شورای نگهبان ارسال کنند اما این گزارش ها فقط جنبه کارشناسی دارد و اعضای شورای نگهبان باید اطمینان لازم را داشته باشند که این گزارش ها صحیح است تا بتوانند آنها را ملاک بررسی قرار دهند گاهی اوقات گزارش‌ های دقیقی ارائه نشده و شورای نگهبان نیز آنها را مد نظر قرار نداده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала