گزارش و تحلیل

سورپرایز انتخابات

CC BY 4.0 / IRNA / سورپرایز انتخابات
سورپرایز انتخابات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2021
اشتراک
در حالی که تا چند روز پیش بحث عدم اجماع فیما بین اصلاح طلب ها برای انتخابات مطرح بود از امروز شاهد آن هستیم که سناریوی جدیدی در حال پیاده شدن است که نشان می دهد اصلاح طلبان برای لحظه های آخر هم برنامه ریزی کرده اند و تا لحظه آخر با اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ایران رقابت خواهند کرد.

عقب نشینی آقای مهرعلی زاده به نفع آقای همتی از یک سو و اعلان تصمیم آقای همتی برای تعیین آقای ظریف به عنوان معاون اول خود و همچنین آقای تیمور رحمانی استاد اقتصاد اهل تسنن به عنوان معاون اقتصادی خود نشان می دهد که تازه برنامه های اصلاح طلبان برای غافلگیری اصولگرایان شروع شده وطبق معمول برنامه ریزی کرده اند تا در دقیقه نود وارد عمل شوند تا فرصتی برای اصولگرایان برای نشان دادن عکس العمل وجود نداشته باشد.

همین دو اقدام آقای همتی می تواند موجب آن شود که بخش بزرگی از آرای اقلیت ها مخصوصا اهل تسنن و آنهایی که طرفدار آقای ظریف هستند به سمت او جلب شود.

این شرایط در حالی است که اصولگرایان هنوز برای انصراف از انتخابات به نفع کاندیدای واحد مردد می باشند و علیرغم اینکه همه آمار و ارقام نشان می دهد که آیت الله رئیسی نسبت به بقیه کاندیداها با فاصله بسیار جلوتر است اما اصرار دیگر کاندیداها می تواند موجب آن شود که اصولگراها با شکسته شدن آرا در انتخابات مواجه شوند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2021
دعوت چهره مشهور سینمای ایران به مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ +ویدئو، عکس

توجه داشته باشید که عموم آماری که تا به حال منتشر شده بر این اساس است که حدود 43% واجدین شرایط در انتخابات شرکت می کنند و جناب آقای رئیسی حدود 65% آرا از میان این افراد را دارند، عموما هم بخش بزرگی از این واجدین شرایط یا اصولگراها هستند و یا خاکستری ها.

اصولگرایان باید توجه داشته باشند، در صورتی که اصلاح طلب ها در لحظه های آخر موفق شوند که جامعه طرفدار خود را به صندوق های رای بکشانند و روی باقیمانده آرای خاکستری تاثیر بگذارند آنوقت همه این آمار و ارقام ممکن است تغییر کند.

به همین دلیل هم پیش بینی می شود تا فردا اصلاح طلبها به یکباره همه حمایت یکپارچه خود از آقای همتی را اعلام کنند و تلاش کنند انتخابات را به سمت انتخابات دو قطبی بکشانند تا اگر موفق نشوند در دور اول انتخابات به نتیجه برسند حد اقل کاری کنند انتخابات به دور دوم کشیده شود و در فرصت یک هفته ای که دارند در دور دوم کار را تمام کنند.

امری که نشان می دهد بر عکس تصورهایی که در تحلیل های قبلی بسیاری از کارشناسان وجود داشت کم کم انتخابات ایران در حال رقابتی شدن و آن هم به شکلی شدید.

همچنین جریان های سیاسی کشور تلاش دارند هرآنچه تجربه در اختیار دارند در روزهای آخر پیاده کنند وفراموش نکنید که اصلاح طلب ها در بازی شطرنج سیاسی بسیار حرفه ای هستند.

در واقع می توان گفت اصلاح طلب ها طی چند هفته اخیر موفق شدند کاری کنند که اصولگرایان احساس کنند که کار تمام است و آنها پیروز هستند و آنها را سرمست احساس شادی در اینکه کار تمام است کنند وکاندیداهای اصولگرا را به سمتی ببرد که هر کدام به دنبال نشان دادن وزن آرای خود باشد.

به نظر می رسد امروزه اصولگرایان باید از سرمستی فضای چند روز قبل خارج شوند و به خود بیایند که اگر یکدست نشوند و کاندیداها در همان دوره اول همه به نفع یکنفر کنار نروند این احتمال وجود دارد که در لحظه آخر همه معادلات به هم بریزد و همه چیز تغییر کند.

علیرغم اینکه بسیاری تصور می کنند که دیگر جامعه "تکرار می کنم" را قبول نخواهد کرد، ولی مطمئن باشید اصلاح طلب ها فردا "سورپرایز های انتخاباتی" خود را رو خواهند کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала