گزارش و تحلیل

حال و هوای انتخابات ریاست جمهوری ایران در آستراخان روسیه

© Photo / COURTESY THE CONSULATE GENERAL OF THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN IN ASTRAKHAN (RUSSIA)حال و هوای انتخابات ریاست جمهوری ایران در آستراخان روسیه
حال و هوای انتخابات ریاست جمهوری ایران در آستراخان روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2021
اشتراک
آستراخان یکی از بنادرمهم فدراسیون روسیه و همسایه دریایی ایران محسوب می شود و با یقین می توان گفت که بزرگترین جامعه شهروندان ایرانی در این شهر جنوبی روسیه زندگی می کنند.

اسپوتنیک - در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران جناب آقای مهدی آکوچکیان، سرکنسول محترم جمهوری اسلامی ایران در آستراخان  در مورد  آمادگی سرکنسولگری ایران برای پذیرش هموطنان ایرانی در روز انتخابات با خبرگزاری اسپوتنیک  به گفت وگو پرداختند.

اسپوتنیک: در روز جمعه 18 ژوئن فرایند سیزدهمین دور انتخابات ریاست جموری در ایران آغاز می شود.  این فرایند به چه نحو است و نمایندگی های سیاسی ایران در خارج از کشور چگونه این انتخابات را برگزار می کنند؟

آکوچکیان: انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران 2021 سیزدهمین دوره انتخابات ریاست ‌جمهوری در ایران است که در یک روز و در  18 ژوئن در سراسر ایران برگزار می شود. در جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل ششم قانون اساسی امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود یعنی از راه انتخابات: انتخاب رئیس‌جمهور، خبرگان رهبری ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراهای شهر و روستا و نظایر این‌ها از مسیر انتخابات مشخص می شود. بنابر اصل یکصد و سیزدهم قانون اساسی کشور، پس از مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را  بر عهده دارد. قانون اساسی درمورد شرایط رئیس‌جمهور می‌گوید: رییس‌ جمهور باید از میان کسانی انتخاب شود که واجد شرایط خاص باشند ایرانی‌الاصل، تابعیت ایرانی، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور  باشد.

© Photo / COURTESY THE CONSULATE GENERAL OF THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN IN ASTRAKHAN (RUSSIA)ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه
حال و هوای انتخابات ریاست جمهوری ایران در آستراخان روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2021
ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه

روند برگزاری بدین نحو است که نامزدها شخصا برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه می کنند و سپس شورایی به نام شورای نگهبان قانون اساسی شرایط داوطلبان را در میزان مطابقت وضعیت آنها با ملاک های مندرج در قانون اساسی کشور بررسی می کند و نامزدهای نهایی را به وزارت کشور معرفی می نماید. تبلیغات نامزدها عموما برای دو هفته در رسانه های صوتی، تصویری و روزنامه ها ادامه خواهد داشت و دو روز قبل از فرایند رای گیری تبلیغات متوقف می شود.

نظام رای گیری در یک روز انجام می شود و برنده انتخابات معمولا  ظرف 48 ساعت  مشخص می شود. پس از تایید و سلامت  انتخابات توسط شورای نگهبان قانون اساسی، رهبری حکم ریاست جمهوری تنفیذ می کند و انتقال قدرت به آرامی صورت می پذیرد. در همین روز نمایندگی های ج.ا.ایران در خارج از کشور انتخابات را برگزار می کنند. روند این برگزاری تابع همان قوانین انتخاباتی کشور است که وزارت کشور به عنوان متولی اصلی آن را ابلاغ می کند.

اسپوتنیک: آمادگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

آکوچکیان: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان از ماه های قبل در حال انجام تدارکات لازم برای انجام این انتخابات است. با توجه به حضور دیرینه و پایدار ایرانیان در منطقه آستراخان و نظر به ضرورت رجوع به افکار عمومی و آرای ایرانی ها، صندوق رایی در کنسولگری دایر شده است که این نمایندگی با در نظر داشت و احترام به قوانین کشور متوقف فیه، ضمن اطلاع رسانی های لازم به وزارت خارجه فدراسیون روسیه در آستراخان و آژانس روابط بین الملل استان، درصدد است این انتخابات را بر وفق مقررات قانونی کشور ایران انجام دهد که جا دارد از همکاری بسیار خوب پلیس آستراخان ،آژانس روابط بین الملل و دفتر وزارت امورخارجه فدراسیون روسیه در آسترخان در همکاری موثر با سرکنسولگری در امر انتخابات تقدیر کنم.
© Photo / COURTESY THE CONSULATE GENERAL OF THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN IN ASTRAKHAN (RUSSIA)آقای دکتر مهدی آکوچکیان، سرکنسول محترم جمهوری اسلامی در آستراخان
حال و هوای انتخابات ریاست جمهوری ایران در آستراخان روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2021
آقای دکتر مهدی آکوچکیان، سرکنسول محترم جمهوری اسلامی در آستراخان

اسپوتنیک: چه تمهیداتی در پس شیوع ویروس کرونا برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده است؟

آکوچکیان: در کنسولگری با توجه به تمهیدات اندیشیده شده، تمام پروتکل های بهداشتی برای حضور ایرانیان و  رسانه های جمعی رعایت شده است. با اطمینان می گویم، حتی خارج از موضوع برگزاری انتخابات، این نمایندگی بالاترین استاندارد های بهداشتی را در هنگام مراجعه ارباب رجوع رعایت می کند.

حفظ فاصله اجتماعی برای رای دهندگان، خودکارهای جداگانه، ماسک های تعبیه شده، مواد ضد عفونی کننده همه جا و همواره در دسترس است.

اسپوتنیک: شهروندان ایرانی که امکان رای دادن حضوری در کنسولگری آستراخان ندارد، چگونه می توانند رای بدهند؟ چه امکاناتی برای این عزیزان در نظر گرفته شده است؟

آکوچکیان: برابر با قوانین انتخابات جمهوری اسلامی ایران، حضور شخص رای دهنده الزامی است و هیچ کس نمی تواند رای غیابی یا پستی بدهد. این امر برای سلامت انتخابات و جلوگیری از تقلبات احتمالی است.

ما در چهل سال اخیر یکی از موفق ترین و سلامت ترین انتخابات را در سطح کشور های منطقه داشته ایم چرا که اساس جمهوری اسلامی مبتنی بر آرای عمومی است و باید از فرایند انتخاب پاسداری کرد. رای از حقوق ملت است و حقوق ملت قابل مسامحه نیست.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Javad Zarif (@jzarif_ir)

اجازه بدهید یک بار دیگر از همکاری مثال زدنی مراجع ذیربط دولت آستراخان، به ویژه نهاد پلیس برای در اختیار قرار دادن تسهیلات لازم و همکاری خوب آنها برای برگزاری این انتخابات تشکر کنم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала